2008-12-02, 10:07
Medlem
Mr.Burnss avatar
Står inför ett vägval mellan att välja "Verkstadsteknisk basutbildning" och "Svetsteknisk basutbildning" på Lernia, och vet inte vad som passar mig bäst.

Det jag undrar över är:

Vilket tjänar man mest pengar på?
Svårast, enklast, intressantast/roligt eller mest slitsamt etc utav dessa?
Finns mest jobb av?
Lättast att få jobb utav i andra länder?

Sen så är det ju fortsättningskurser, som jag antar man bör ha av dessa för att garantera en ett jobb? Så berätta gärna kring detta med.

Är tacksam av alla som har nån form av insikt kring detta att dela med sig.

Mvh
Burns
Citera
2008-12-02, 10:18
Medlem
Savoys avatar
Utan att ha gått någon av dem skulle jag väl säga att svetsning är svårast och slitsammast, och därmed också bäst betalt och lättast att få jobb efter.

Vad jag vet så måste du väl både vidareutbilda dig och arbeta några år efter svetsbaskursen för att kunna komma åt de grova pengarna dock.

Verkstadsbaskurs år 2008 lär väl vara något maskinoperatörsaktigt...kan inte tänka mig att det är så slitsamt. Däremot säger ryktet att det är långtråkigt.

Hm...har du frågat detta tidigare, frågan låter bekant på något sätt?
Citera
2008-12-02, 11:02
Medlem
Mr.Burnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Utan att ha gått någon av dem skulle jag väl säga att svetsning är svårast och slitsammast, och därmed också bäst betalt och lättast att få jobb efter.

Vad jag vet så måste du väl både vidareutbilda dig och arbeta några år efter svetsbaskursen för att kunna komma åt de grova pengarna dock.

Verkstadsbaskurs år 2008 lär väl vara något maskinoperatörsaktigt...kan inte tänka mig att det är så slitsamt. Däremot säger ryktet att det är långtråkigt.

Hm...har du frågat detta tidigare, frågan låter bekant på något sätt?

Nej jag har inte frågat kring detta. Har aldrig liksom varit aktuellt för mig tidigare. Hittar inte nånstans på sök funktionen om val kring just dessa två utbildningar.

Men du verkar ha en bra insikt kring dessa, så jag tackar för den informationen.
Citera
2008-12-02, 11:18
Medlem
Savoys avatar
Här var den tråden jag menade:

https://www.flashback.org/showthread.php?p=10743905#post10743905

Som du ser finns det en massa länkar till andra liknande trådar i ett av de första inläggen.

Bra och bra insikt...haha, jag har jobbat inom industrin och har hört många prata om respektive yrke. Fast kanske inte just de specifika kurser du frågar om.
Citera
2008-12-02, 11:47
Medlem
Mr.Burnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Här var den tråden jag menade:

https://www.flashback.org/showthread.php?p=10743905#post10743905

Som du ser finns det en massa länkar till andra liknande trådar i ett av de första inläggen.

Bra och bra insikt...haha, jag har jobbat inom industrin och har hört många prata om respektive yrke. Fast kanske inte just de specifika kurser du frågar om.

Du, tusen tack för hjälpen här i min tråd att hitta till de andra trådarna.. finns ju hur mycket som helst att gräva i nu. Du har räddat min dag
Lutar sig åt CNC Operatör för min del då det nog passar bättre in på min karaktär av det jag läst än så länge. Men jag ska läsa vidare ändå så man är 100%.

Tack igen!
Citera
2009-02-05, 20:23
Medlem
Jag är mitt uppe i att utbilda mig till svetsare, det är Lernia fast det heter bara något annat här där jag bor.

Tycker det är mycket trivsamt och intressant. Roligt folk man får bekanta sig med också Att jobba som svetsare kan säkert vara slitsamt, men det beror ju också på hur högt man siktar.

Då vi lägger svetsprov lägger vi det i klass B, vilket inte verkar vara allt för vanligt att det följs ute i arbetslivet. Nu säger jag inte att alla svetsställen slarvar och att ingen kan svetsa men på de ställen jag sett rör det sig knappast om någon klass B

Det finns goda chanser att få jobb som svetsare bara man ligger i. Att kunna geometrin, ritningsläran och plåtbearbetning är nog i princip ett måste för att man inte ska se ut som ett skämt om man kommer på ett någorlunda seriöst företag.

I Norge finns ju en hel del jobb att tillgå om man känner för det! I Sverige finns också men man får nog vara beredd på att flytta beroende på var man bor. Här där jag bor finns inga jobb, helt kört att skaffa praktikplats nu vilket vi var ett gäng som skulle göra... 1 av 5 lyckades få en plats

Hmm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in