Jag är mitt uppe i att utbilda mig till svetsare, det är Lernia fast det heter bara något annat här där jag bor.
Tycker det är mycket trivsamt och intressant. Roligt folk man får bekanta sig med också

Att jobba som svetsare kan säkert vara slitsamt, men det beror ju också på hur högt man siktar.
Då vi lägger svetsprov lägger vi det i klass B, vilket inte verkar vara allt för vanligt att det följs ute i arbetslivet. Nu säger jag inte att alla svetsställen slarvar och att ingen kan svetsa men på de ställen jag sett rör det sig knappast om någon klass B
Det finns goda chanser att få jobb som svetsare bara man ligger i. Att kunna geometrin, ritningsläran och plåtbearbetning är nog i princip ett måste för att man inte ska se ut som ett skämt om man kommer på ett någorlunda seriöst företag.
I Norge finns ju en hel del jobb att tillgå om man känner för det! I Sverige finns också men man får nog vara beredd på att flytta beroende på var man bor. Här där jag bor finns inga jobb, helt kört att skaffa praktikplats nu vilket vi var ett gäng som skulle göra... 1 av 5 lyckades få en plats
Hmm