2005-10-11, 20:51
Medlem
BrotherLouies avatar
Hur många toppisar kan 1 g vara på ett ungefär, om man säger medelstora svampar?
Citera
2005-10-11, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkkorven!
Megamiffo:
om http://surl.se/tsr
Grattis, det är toppisar. Antar att du hittade dom i ganska kort gräs eftersom fötterna inte är längre?

Det stämmer ganska bra. Gräset var inte speciellt högt.

Är du säker nu? För då jävlar skall det plockas i veckan
Citera
2005-10-11, 20:55
Medlem
varelses avatar
Citat:
Megamiffo:
om http://surl.se/tsr
Grattis, det är toppisar. Antar att du hittade dom i ganska kort gräs eftersom fötterna inte är längre?

Är du säker på det? Jag tycker dom ser för kompakta ut och stammarna ser för tjocka ut.

Edit: det korta gräset kan vara en förklaring...

/chris
Citera
2005-10-11, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varelse
Är du säker på det? Jag tycker dom ser för kompakta ut och stammarna ser för tjocka ut.

Precis vad jag också tänkte. Det var fan att man inte plockade fler så hade det ju inte varit så svårt att avgöra.

Men jag får tacka alla för alla synpunkter och för att ni tagit er tid! Jag ska ta ett par till exemplar så får vi se.
Citera
2005-10-11, 21:04
Medlem
DirtyBones avatar
Jag håller inte med dig knarkkorven om att MegaMiffos svampar är toppisar, vist hattarna ser ju ut som toppishattar men jag är ändå osäker, jag skulle iaf inte våga säga grattis.

Men du brukar ju veta bäst så, ja varför inte, kanske är sånna.
Citera
2005-10-11, 21:05
Medlem
Knarkkorven!s avatar
Ja. dom ser korrekta ut i varje aspekt.

färgen är 100%, allt från hattens gula lyster, skivornas gråbrunhet, till fotens blänkande fibriga vita med lätt röda inslag färg. Den lilla grå kanten runt hattens nedre del. Båda hattarna viker sig inåt.

Att den yngsta hade hinna stämmer. Tuvig betesmark = perfekt toppismark, kort gräs mellan tuvorna, där du hittade dom.. säkert lite mossa i den också.

Jag ser ingenting som inte gör den till en toppis.
Citera
2005-10-11, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBone
Jag håller inte med dig knarkkorven om att MegaMiffos svampar är toppisar, vist hattarna ser ju ut som toppishattar men jag är ändå osäker, jag skulle iaf inte våga säga grattis.

Men du brukar ju veta bäst så, ja varför inte, kanske är sånna.

I slutändan kommer jag inte våga äta en svampjävel innan ni alla är överens.

Med DirtyBone, knarkkorven och varelse inblandade så känns det lite som giganternas kamp

Jag återkommer med betydligt fler svampar och foton, så lär vi säkert få ett klart svar i frågan
Citera
2005-10-11, 21:08
Medlem
Citat:
färgen är 100%, allt från hattens gula lyster, skivornas gråbrunhet, till fotens blänkande fibriga vita med lätt röda inslag

Hmm.. Lät lite som drog-poesi
Citera
2005-10-11, 21:10
Medlem
Smokebombs avatar
Tyckte också det såg ut som toppisar redan från början men vågade inte säga något

I vilket fall ser det ju verkligen inte ut att vara någon giftsvamp...
Citera
2005-10-11, 21:19
Medlem
Knarkkorven!s avatar
Jag har ett kärt förhållande till just dessa svampar

Förra veckan lärde jag mig lite mer tips av en som plockat toppisar sedan 80-talet. Vi var ute och plockade >500 stycken en eftermiddag. Vi hittade dom överallt. Även på platser som jag tidigare inte trodde att dom kunde växa på.

Ett par dagar efteråt hittade jag toppisar på en gräsmatta i området där jag bor, jag blev så positivt överaskad att jag tog och cyklade iväg på jakt efter fler. Bestämde att jag skulle kolla 3 stället i cykelavstånd, det var gräsmattor och hästhagar. Jag hittade på alla ställena. Min "scanning" har under hösten blivit bättre, och svamparna liksom viskar till mig var dom finns. Dom vill bli hittade.
Ofta går jag in på en ny äng gräsmatta, och bestämmer inte i förväg vart jag ska gå, jag bara vandrar in och går rakt på dom. Sedan går man omkring och svamparna ger undermedvetna signaler om vart jag ska gå och vilka tuvor som jag ska kamma igenom lite extra noga. Ett par gånger har jag gått ganska snabbt med blicken höjd, fått ett infall av att stanna och kolla ner. 2 cm framför skorna växte ett par stycken..

Hehe, Eller så har jag trippat för mycket.
Citera
2005-10-11, 21:35
Medlem
Citat:
Jag har ett kärt förhållande till just dessa svampar

Förra veckan lärde jag mig lite mer tips av en som plockat toppisar sedan 80-talet. Vi var ute och plockade >500 stycken en eftermiddag. Vi hittade dom överallt. Även på platser som jag tidigare inte trodde att dom kunde växa på.

Ett par dagar efteråt hittade jag toppisar på en gräsmatta i området där jag bor, jag blev så positivt överaskad att jag tog och cyklade iväg på jakt efter fler. Bestämde att jag skulle kolla 3 stället i cykelavstånd, det var gräsmattor och hästhagar. Jag hittade på alla ställena. Min "scanning" har under hösten blivit bättre, och svamparna liksom viskar till mig var dom finns. Dom vill bli hittade.
Ofta går jag in på en ny äng gräsmatta, och bestämmer inte i förväg vart jag ska gå, jag bara vandrar in och går rakt på dom. Sedan går man omkring och svamparna ger undermedvetna signaler om vart jag ska gå och vilka tuvor som jag ska kamma igenom lite extra noga. Ett par gånger har jag gått ganska snabbt med blicken höjd, fått ett infall av att stanna och kolla ner. 2 cm framför skorna växte ett par stycken..

Hehe, Eller så har jag trippat för mycket.

Hur viktigt är egentligen vatten för dessa svampar? Har du lyckas hitta svampen någon gång på "torra ängar" eller då det inte åtminstone regnat på 2-3 veckor?

Börjar bli orolig då vi inte haft regn i skåne på väldigt länge..... Vill gärna inte se svampen dö ifrån oss nu när skåne-säsongen snart borde ta fart..
Citera
2005-10-11, 21:39
Medlem
MorrissonEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaMiffo

Hur viktigt är egentligen vatten för dessa svampar? Har du lyckas hitta svampen någon gång på "torra ängar" eller då det inte åtminstone regnat på 2-3 veckor?

Börjar bli orolig då inte haft regn i skåne på väldigt länge..... Vill gärna inte se svampen dö ifrån oss nu när skåne-säsongen snart borde ta fart..
Är orolig som fan för detta!
Ängarna är ibland snustorra och snart kommer frosten, vad ska hända med våra stackars skånska svampar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in