Jag har ett kärt förhållande till just dessa svampar
Förra veckan lärde jag mig lite mer tips av en som plockat toppisar sedan 80-talet. Vi var ute och plockade >500 stycken en eftermiddag. Vi hittade dom överallt. Även på platser som jag tidigare inte trodde att dom kunde växa på.
Ett par dagar efteråt hittade jag toppisar på en gräsmatta i området där jag bor, jag blev så positivt överaskad att jag tog och cyklade iväg på jakt efter fler. Bestämde att jag skulle kolla 3 stället i cykelavstånd, det var gräsmattor och hästhagar. Jag hittade på alla ställena. Min "scanning" har under hösten blivit bättre, och svamparna liksom viskar till mig var dom finns. Dom vill bli hittade.
Ofta går jag in på en ny äng gräsmatta, och bestämmer inte i förväg vart jag ska gå, jag bara vandrar in och går rakt på dom. Sedan går man omkring och svamparna ger undermedvetna signaler om vart jag ska gå och vilka tuvor som jag ska kamma igenom lite extra noga. Ett par gånger har jag gått ganska snabbt med blicken höjd, fått ett infall av att stanna och kolla ner. 2 cm framför skorna växte ett par stycken..
Hehe, Eller så har jag trippat för mycket.