Vilken färg har skivorna? Vilken färg har sporerna?
Alla behöver liksom inte ha några direkta toppar, typ. Man ser det lite på strukturen, på hur hatten formar sig; hur den ser ut torkad - att stammen glänser/skimrar är ett tydligt tecken, tillexempel. Tycker nog inte att det ser ut som en hätting. Nepp.
Eftersom jag är lite av en naturmänniska så tycker jag att svampar är intressant. Jag skulle inte säga att det är toppslätskivlingar bara efter att ha tittat på den enda bilden. Du skulle ha tagit en bild av hur hattarna ser ut på undersidan, och även på de andra svamparna.
Tjena!
Har nyss varit ute och letat toppisar för första gången. Eftersom jag inte är säker på att det är det jag plockat så vore det bra om någon kan säga om jag plockat rätt. De är plockade på i roughen på en golfbana.
Alltid skönt med en extra opinion, så jag säger som Bankare sade:
Tyvärr inte en toppis.
Ett tydligt tecken, när det kommer till toppis, är att undersidorna ska vara mörka (svarta/lila, typ). Vilket dina inte var.
Orkar tyvärr inte identifiera svampen, men det är alltså ingenting att bli trippad på!
Tjena!
Har nyss varit ute och letat toppisar för första gången. Eftersom jag inte är säker på att det är det jag plockat så vore det bra om någon kan säga om jag plockat rätt. De är plockade på i roughen på en golfbana.
Skriv ut en eller flera bilder och ta med dig när du går ut på äventyr. Har man lite svårt för identifikation genom att bara använda minnet så är det en bra lösning enligt mig.
Skriv ut en eller flera bilder och ta med dig när du går ut på äventyr. Har man lite svårt för identifikation genom att bara använda minnet så är det en bra lösning enligt mig.
Håller med
Och kan vi inte klargöra nu av hundratals inlägg att det i dagsläget är svårt (men inte omöjligt) att hitta toppisar, om man utgår från att man indentifierat dem.