2009-02-24, 21:11
Medlem
1,2-tetraheptans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RastaSoul
funderar på att ge mej ut nu i vår... lyckades förra året på våren så hopppas på att lyckas detta också
Onekligen fett intressant.
Fett sjukt omöjligt intressant...

kanske att nån svamp liksom... isolerats under nåt "plötsligt snötäcke" (och... undgått förruttnelse?),
men jag har då aldrig sett toppslätsskivling på våren.

nån som kan dementera eller styrka.......?
Citera
2009-02-24, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1,2-tetraheptan

kanske att nån svamp liksom... isolerats under nåt "plötsligt snötäcke" (och... undgått förruttnelse?),

ja om man har tur så kanske man kan hitta nån frystorkad
Citera
2009-02-24, 21:24
Medlem
Entheogens avatar
Citat:

han talar i nattmössan, inga svampar har kommit upp än och han lär inte hitta några som bevarats sen i höstas.
Citera
2009-02-24, 21:49
Medlem
Engel90s avatar
Man vet ju aldrig. Finns ju många svampar som bara ska komma på hösten som tittar upp då och då på våren med om vädret verkligen blir perfekt för svamp. Så helt omöjligt kan det ju inte vara

Men det är ju väldigt, väldigt liten chans att de små rackarna ska titta upp. Så liten chans att jag aldrig skulle lägga minsta energi på att leta
Citera
2009-02-24, 22:02
Medlem
Entheogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engel90
Man vet ju aldrig. Finns ju många svampar som bara ska komma på hösten som tittar upp då och då på våren med om vädret verkligen blir perfekt för svamp. Så helt omöjligt kan det ju inte vara

Men det är ju väldigt, väldigt liten chans att de små rackarna ska titta upp. Så liten chans att jag aldrig skulle lägga minsta energi på att leta
jaså, vilka är dessa svampar som kan dyka upp både på hösten och våren? murklor växer ju på våren men inte på hösten.
Citera
2009-02-24, 23:03
Medlem
Engel90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entheogen
jaså, vilka är dessa svampar som kan dyka upp både på hösten och våren? murklor växer ju på våren men inte på hösten.

Jag tänker inte bara på hallucinogena svampar, så du vet. Jag har sett kantareller, som är en höstsvamp, i mars/april. Och inte bara en, utan många. Sen har jag även sett den där släktingen till toppisen som jag inte kan namnet på, men den ser ungefär ut som toppisen fast den växer på koskit har jag för mig. Den har jag sett i april/maj om jag minns rätt. Jag har sett många svampar på våren, men tänker då inte rada upp alla här. Har inte lust eller ork till det Sen kommer jag inte ihåg alla heller.
Citera
2009-02-24, 23:45
Medlem
RastaSouls avatar
Citat:

Jo jag är inte så allt för mycket inne i det... är mäst då efter att det har varit runt 15 grader ett tag.. så harj ag ett område där det fanns förra våren... men vet ju inte om det är kvar från förra hösten eller så...
mäst bara ute och kiklar lite... ananrs sätter jag ju som dom flästa igång och letar på hösten
Citera
2009-02-24, 23:47
Medlem
RastaSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entheogen
han talar i nattmössan, inga svampar har kommit upp än och han lär inte hitta några som bevarats sen i höstas.

som sagt jag vet inte riktigt om jag bara hade tur i vår men där var ändå lite grann... fast ja kan ju bara vara som det var kvar eller något från förra hösten det var ju inte direkt så bra svampar heller ... men det funka XD
Citera
2009-02-24, 23:50
Medlem
RastaSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engel90
Jag tänker inte bara på hallucinogena svampar, så du vet. Jag har sett kantareller, som är en höstsvamp, i mars/april. Och inte bara en, utan många. Sen har jag även sett den där släktingen till toppisen som jag inte kan namnet på, men den ser ungefär ut som toppisen fast den växer på koskit har jag för mig. Den har jag sett i april/maj om jag minns rätt. Jag har sett många svampar på våren, men tänker då inte rada upp alla här. Har inte lust eller ork till det Sen kommer jag inte ihåg alla heller.

Ja exakt.. men anatagligen vad jag har förstått så hade jag väll nybörjar tur att stöta på dom skulle jag gissa
Citera
2009-02-26, 21:56
Medlem
klybans avatar
Citat:
Knappast brukar. Har aldrig sett det själv.
Om detta händer vad är det värsta som kan hända för en själv?
Citera
2009-02-27, 00:14
Medlem
1,2-tetraheptans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Om detta händer vad är det värsta som kan hända för en själv?
Nja... svårt att säga, egentligen.
Men, eftersom man aldrig tar toppslätsskivling i så höga doser så borde det inte finnas några större faror.
Vad jag vet så finns det väl inte speciellt många småsvampar som är speciellt giftiga (eller som ens går att förväxla med toppslätsskivling).

Bara typ... uteblivet rus.

Men jag är bara en källa! Kan ju vädra lite fler åsikter...
Norden är dock, tack och lov, besparad från många giftsvampar.
Citera
2009-02-27, 17:50
Medlem
Entheogens avatar
Citat:
Nja... svårt att säga, egentligen.
Men, eftersom man aldrig tar toppslätsskivling i så höga doser så borde det inte finnas några större faror.
Vad jag vet så finns det väl inte speciellt många småsvampar som är speciellt giftiga (eller som ens går att förväxla med toppslätsskivling).

Bara typ... uteblivet rus.

Men jag är bara en källa! Kan ju vädra lite fler åsikter...
Norden är dock, tack och lov, besparad från många giftsvampar.
nja, jag vet en som råkade plocka med en toppig giftspindelskivling, och åt den. idag är det dialys som gäller för henne, giftet är extremt starkt och njurarna säckar ihop. nu var det ju inte P. semilanceata hon var ute efter, utan trattkantarell, men ändå, det finns jävligt giftiga svampar i sverige. de som växer på samma ställe som P. semilanceata är vanligtvis inte giftiga så det ska nog inte va så farligt.
och sen ska man nästan va blind om man lyckas förväxla den med andra svampar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in