2009-01-27, 22:41
Medlem
1,2-tetraheptans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entheogen
möjligt, går inte att odla inomhus i alla fal om man inte är extremt duktig. men om de inte redan växer på ett ställe lär de nog ha svårt att trivas där.
Nej, precis... inomhusodling måste ju kräva extremt mycket av odlaren.
Och du har ju helt rätt i antangandet, på ett sätt. Det är ju alltid nästan omöjligt att flytta (nästan vad som helst!), från ett habitat till ett annat. Bara att flytta blommor och buskar är ju ett elände, och svamp känns onekligen ännu känsligare.

Men en liten del av mig vill tro att det går. Hoppas kan man ju. :)
Citera
2009-01-27, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1,2-tetraheptan
Nej, precis... inomhusodling måste ju kräva extremt mycket av odlaren.
Och du har ju helt rätt i antangandet, på ett sätt. Det är ju alltid nästan omöjligt att flytta (nästan vad som helst!), från ett habitat till ett annat. Bara att flytta blommor och buskar är ju ett elände, och svamp känns onekligen ännu känsligare.

Men en liten del av mig vill tro att det går. Hoppas kan man ju.

Eller om det är på ett dolt ställe man hittar dom kan man väll typ sätta hönsnät runt så inga djur tar dom?
Citera
2009-01-27, 23:47
Medlem
1,2-tetraheptans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CL0
Eller om det är på ett dolt ställe man hittar dom kan man väll typ sätta hönsnät runt så inga djur tar dom?
Det kan man säkert, men jag tror egentligen inte att det finns några djur som äter toppslätsskivling (frånsett maskar). Men så finns det väl heller inte så omfattande studier kring det.
Citera
2009-01-28, 10:02
Medlem
Entheogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1,2-tetraheptan
Det kan man säkert, men jag tror egentligen inte att det finns några djur som äter toppslätsskivling (frånsett maskar). Men så finns det väl heller inte så omfattande studier kring det.
faktum är att hästar och ibland älgar har visat sig äta dem. jo det här med att flytta dem: anledningen att jag inte tror det går är för att svampar har så otroligt lätt att sprida sig, så finns de inte där redan så trivs de nog inte där. svampsporer finns överallt runt oss, titta bara på mögelsvampen som dyker upp så fort något börjar ruttna och rätt habitat infinner sig.
Citera
2009-01-28, 10:30
Medlem
Nooomys avatar
http://www.shroomery.org/forums/showflat.php/Cat/0/Number/4248496/an/0/page/0

denna tråd är ganska intressant då den visar att det är möjligt att odla toppisar

Kolla sista sidan

ganska coolt ; )
Citera
2009-01-28, 10:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nooomy
http://www.shroomery.org/forums/showflat.php/Cat/0/Number/4248496/an/0/page/0

denna tråd är ganska intressant då den visar att det är möjligt att odla toppisar

Kolla sista sidan

ganska coolt ; )

Väldigt intressant faktiskt!

Fast vet man vart det växer gott om dem så behöver man inte krångla så mycket med en odling utan plockar under några dagar på hösten istället.
Citera
2009-01-28, 14:25
Medlem
1,2-tetraheptans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entheogen
faktum är att hästar och ibland älgar har visat sig äta dem. jo det här med att flytta dem: anledningen att jag inte tror det går är för att svampar har så otroligt lätt att sprida sig, så finns de inte där redan så trivs de nog inte där. svampsporer finns överallt runt oss, titta bara på mögelsvampen som dyker upp så fort något börjar ruttna och rätt habitat infinner sig.
Ja. Utmärkt poäng.
Har inget att tillägga.
Citera
2009-02-02, 10:48
Medlem
Lends avatar
Fan vad jag längtar till hösten.
Citera
2009-02-08, 19:00
Medlem
FoxHounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lend
Fan vad jag längtar till hösten.
Då är vi två Och när elefanten inte säljer svamp längre vet jag inte vad jag ska ta mig till
Citera
2009-02-12, 14:15
Medlem
Roundcubes avatar
Är det ovanligt att hitta svampställen där man kan plocka 120 st på 20 minuter?
Hittade nämligen ett sånt ställe i höstas
Citera
2009-02-12, 16:07
Medlem
Brottinators avatar
Någon som har erfarenhet av att frysa in toppisar? Vet nämligen en som ska sälja och vill köpa ett gäng nu men inte konsumera alla, tänkte istället spara till sommaren. Hur länge är det längsta DU frusit in?
Senast redigerad av Brottinator 2009-02-12 kl. 16:41.
Citera
2009-02-13, 19:03
Medlem
Entheogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roundcube
Är det ovanligt att hitta svampställen där man kan plocka 120 st på 20 minuter?
Hittade nämligen ett sånt ställe i höstas
absolut inte, på rätt ställe hade du lätt kunnat plocka dubbelt så många
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in