2008-08-15, 21:43
Medlem
Gröne Gunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Rätt lika.. Men själva "nipplen" saknas. Gälarna på undersidan är lite för täta och har fel färg.. De ska vara lilabruna.

För er som vill identifiera svampar. Här är en video med massor med bilder på toppisar.

http://www.youtube.com/watch?v=b1Z3oEPoImw&NR=1

måste bara fråga, är du helt säker? har nämligen hittat ett hundratal så vore väldigt synd om jag slängde bort dem, de kan inte vara nån släkting med liknande aktiva ämnen?
Citera
2008-08-15, 21:56
Bannlyst
Hittade ett litet gäng på ängsmark och jag bor i södra småland.

Söndag tyckte jag att det skulle bli bara runt 13 grader.

Redan folk som ringer o ska förbeställa av mig det är lite lustigt det! allra helst när dom får betala i förskott.

Men den här hösten tror jag kommer bli skitbra alltså

Får man fråga vad toppisar säljs för på olika platser i landet?
Nää ska låta första riktiga plockdagen när dagstemperaturen ligger stabilt på mindre än 15 grader så man tar minst 250st på en dag men gärna uppåt 500-1000st

Det är bra att jag har lite olika säsongsarbeten!!!

MVH Johan
Citera
2008-08-15, 23:01
Medlem
Gröne Gunnars avatar
röka...?

hur går det att röka toppisar?
vi är 3 män som har smaskat på ett par svampar och ska ta och röka ett par, vi har en bong och en massa rizla. vi torkar dem i ugnen as we speak.

om detta är en dålig idé (dvs, effekten avtar/minskar från svampen) så säg till tack!
Citera
2008-08-15, 23:28
Medlem
Lends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gröne Gunnar
hur går det att röka toppisar?
vi är 3 män som har smaskat på ett par svampar och ska ta och röka ett par, vi har en bong och en massa rizla. vi torkar dem i ugnen as we speak.

om detta är en dålig idé (dvs, effekten avtar/minskar från svampen) så säg till tack!

Ingen bra idé..
Citera
2008-08-16, 06:43
Bannlyst
Jag vill ge lite tips till alla nybörjare, så ni slipper vara oroliga över att plocka fel svampar.

1. Skriv ut ett flertal bilder på toppisar, ha med dem i plånboken när ni plockar så kan ni rata fel svampar på plats.

2. Ha även med en fotostatkopia på en sida ur någon svampbok med toppisens kännetecken. Tex. färg på lameller, färg på stam. Jättebra att korsreferera med dina toppisbilder i plånkan.

3. Om ni hittar en svamp som ni tror kanske är en toppis så har ni fel. Så fort ni hittar ett enda riktigt exemplar så vet ni. Ta detta rådet med en nypa salt om ni vill, men för mig är det en personlig sanning.

Glöm inte bort att ha stövlar på er, raggsockor, värktabletter för ryggen (lite tramadol eller buprenorfin ....) samt matsäck. Då blir plockandet en fröjd.
Citera
2008-08-16, 10:44
Medlem
TurboBoosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamseglaren
3. Om ni hittar en svamp som ni tror kanske är en toppis så har ni fel. Så fort ni hittar ett enda riktigt exemplar så vet ni.

Word på den! Precis så var det för mig. Ni som ännu är osäkra kommer förstå när svampen ploppar upp på riktigt..
Citera
2008-08-16, 11:58
Medlem
Nån som hittat toppisar i stockholmsområdet än?
Citera
2008-08-16, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande^^
Nån som hittat toppisar i stockholmsområdet än?
Verkar så

https://www.flashback.org/showpost.php?p=12439460&postcount=193
Citera
2008-08-16, 16:03
Medlem
affe2342s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slmb
Känneteckningarna fanns där, dock ej den blå foten man brukar se samt att det är väldigt tidigt, har plockat toppis för, var lite osäker på dessa därför la ja upp dem! har du själv hittat någon? har inte sett bilder från dig?
Okej då. Självklart ska man få lägga upp bilder om man är osäker. Jag har inte hittat några toppisar i år alls. Inte allt för oväntat heller, eftersom att säsongen inte är igång. Men det finns alltid ett tecken som man kan titta efter om man är osäker på om det är en toppis eller ej. Det är den lilla karaktäristiska toppen (knoppen eller vad man nu ska säga). Den finns inte på alla exemplar. Men om man hittar en toppis, brukar man hitta fler, och majoriteten av dem har det!
Citera
2008-08-16, 16:30
Medlem
HunterHunteds avatar
Tror jag läste någonstans att de föredrar ängar med nordlig lutning eller någonting sånt. Är det någonting att ta med i betraktande eller är det inget att bry sig om?
Citera
2008-08-16, 16:51
Medlem
TurboBoosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HunterHunted
Tror jag läste någonstans att de föredrar ängar med nordlig lutning eller någonting sånt. Är det någonting att ta med i betraktande eller är det inget att bry sig om?

Det kanske är svalare där och därmed bättre, vad vet jag? Mina ängar är släta så jag kan inte bekräfta dig.
Citera
2008-08-16, 16:54
Medlem
Illuzionzs avatar
Alltså hur kan folk redan säga att dom ska ut o jaga o har sett?
Jag bor i Norrland men har då inte sett så mkt svamp alls. Litegrann om man har vart nära en skog eller nåt sånt.

Förra året sökte jag efter toppisar men hittade bara lite. Har försökt tänka ut ställen där dom ska finnas men har aldrig hittat nåra svampar på dom ställena. Men det känns som att det är för tidigt redan nu o jag bor i dom norra delarna av landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in