2008-08-07, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackkurt
Vad är det här för svamp?
http://www.speedyshare.com/449838209.html

kan det vara CONOCYBE TENERA (Rosthätting)??

Det är precis vad du har hittat, Kurt.
Citera
2008-08-07, 17:52
Medlem
Zickan_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristall
Nej det stämmer inte om du nu inte har tänkt ha dom i 80 Gradigt vatten i flera dagar. Potensen minskar inte märkbart om man kokar te på det i en 15 min runt 80 – 95 grader. Om man värmer det i sprit behöver man inte lika mycket värme + att det går ut i kroppen snabbare ändå, om det nu är de man är ute efter. Kristall

Asså? Fan va bra! Varför inte knarka på ett lyxigare vis isf?! göra en feting soppa på skiten? Eller kanske en svampstuvning på mackan!.. Omelett är också jävligt gått!

EDIT: Hur smakar dessa svampar egentligen!? Kan inte tänka mej att de är så jätte goda?
Senast redigerad av Zickan_ 2008-08-07 kl. 17:58.
Citera
2008-08-07, 18:10
Medlem
Tjena , svar gärna

Hur lång tid tar de innan toppisarna börjar slå `?
Citera
2008-08-07, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zickan_
Asså? Fan va bra! Varför inte knarka på ett lyxigare vis isf?! göra en feting soppa på skiten? Eller kanske en svampstuvning på mackan!.. Omelett är också jävligt gått!

EDIT: Hur smakar dessa svampar egentligen!? Kan inte tänka mej att de är så jätte goda?

Jag tycker inte att dom smakar något speciellt, jord och mossa, svamp smak. Vist kan man göra soppa av det. Det brukar ändå sluta med att man äter upp det som blir kvar efter att man har gjort te på dom. Stekning vet jag dock inte om dom tål är tveksam, man får värma försiktigt i sådant fall. Kristall
Citera
2008-08-07, 21:51
Medlem
saftad_burks avatar
Hur är det i Borås/Göteborgs trakterna nu?
Inte varit sol i Borås på många dagar. Regnat hela veckan i stort sett, så det borde ju finnas lite, iallafall om man bor i närheten av en jävla massa hagar!
Citera
2008-08-07, 22:29
Medlem
fancies avatar
vem var edn dumme fan som sa att säsongen var över?

haha, den börjar om 1-2 månader beroende på vart ni bor.
ganska regningt och kallt där jag bor i mellansverige så här är dom nog om en måna dskulle jag tioppa på. jag längtar.
Citera
2008-08-07, 22:34
Medlem
fancies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av white_rabbit_
Någon som har någon aning om hur det är med toppisarna i värmland just nu? Har regnat för två dagar sedan och har varit molnigt sedan dess. Ska regna imorgon igen.

En annhörig hade hittat massa kantareller så risk för toppis är väll inte bortblåst?

jag bor i karlstadtrakten, har några fina spots som jag ska kika på imorgon.
VET att det är för tidigt, men jag kan inte hålla mig. Fin natur dit jag ska så det är WIN/WIN.

värmland är fint för toppisar, du kommer att hitta så småningom.
Citera
2008-08-07, 22:41
Medlem
Corvs avatar
Citat:

Färska smakar dom helt okej, och då får jag kväljningar av vanlig svamplukt.
Torkat är det dock en helt annan sak.
Citera
2008-08-08, 10:28
Medlem
Någon här som bor i södra skåne / hamnstad och stött på toppisar i era område?

Svara gärna, behöver veta serni.
Citera
2008-08-08, 10:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Farlig!
Någon här som bor i södra skåne / hamnstad och stött på toppisar i era område?

Svara gärna, behöver veta serni.

Tempraturen är fortf på tok för hög, klart att någon enstaka kan ha tittat upp men lönt att ge sig ut? nja inte än.
Citera
2008-08-08, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrollKungen
Tempraturen är fortf på tok för hög, klart att någon enstaka kan ha tittat upp men lönt att ge sig ut? nja inte än.

Menar inte riktigt så, har varit ute 3 år irad och inte hittat ett smack.
Fick nämligen höra av en polare att det kan vara svårt för toppisarna att växa med tanke på saltvattnen (även om jag nu inte letar på stranden) men du förstår?

Tack på förhand!
Citera
2008-08-08, 11:04
Medlem
kallestolpillers avatar
Citat:
... EDIT: Hur smakar dessa svampar egentligen!? Kan inte tänka mej att de är så jätte goda?

Dom smakar skog, mossa, jord, i princip. ^^

Jag har själv lagt märke till att om du käkar dom halv-torkade så har dom bäst smak (imo), då är dom halv-sega/torra men smakar som färska. och är dom torra som fnöske är det ett helvete att äta dom.

Men sen är det ett allmänt fenomen i mina kretsar att dom blir värre och värre efter varje gång, någon annan som känner igen detta? personligen kunde jag lätt sätta i mig mina första doser, men nu måste man hålla på och krångla med yoghurt och annat för att få i sig det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in