2008-07-16, 12:16
Medlem
Great Gargamels avatar
är detta en toppis? hittade den idag på gården då jag solade , dålig kvalite på bilden
http://www.ladda-upp.com/bilder/6537/hejsan
Citera
2008-07-16, 12:27
Medlem
xiqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipknot_vol3
Precis.

Mitt i Juli lät ju också lite skumt.. Dom brukar ju ploppa upp runt September, Oktober oftast när temperaturen sjunkit mer!? Pissigt väder har vi ju haft en del på Västkusten men knappast under 10 grader.. Eller?
Jag hittade en väldig massa toppslätsskivlingar igår ute på en gräsplätt. Helt hundra på att det va dessa. Hur kommer det sig om du säger att de bara kommer upp i september-oktober?!
Citera
2008-07-16, 12:31
Medlem
psilosydelisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Great Gargamel
är detta en toppis? hittade den idag på gården då jag solade , dålig kvalite på bilden
http://www.ladda-upp.com/bilder/6537/hejsan

nej, tyvär
Citera
2008-07-16, 13:08
Medlem
Energis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psilosydelisk
nej, tyvär

+1 Ingen toppis. Försök igen.
Citera
2008-07-16, 16:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av xiq
Jag hittade en väldig massa toppslätsskivlingar igår ute på en gräsplätt. Helt hundra på att det va dessa. Hur kommer det sig om du säger att de bara kommer upp i september-oktober?!

Yeah right. Kan du kanske bekräfta det med ett kort?
Citera
2008-07-16, 22:38
Medlem
Great Gargamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energi
+1 Ingen toppis. Försök igen.
Okej haha nä jag vart osäker så jag tänkte jag frågar dom som vet man vill ju inte äta fel svamp
Citera
2008-07-17, 01:49
Medlem
1,2-tetraheptans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Great Gargamel
Okej haha nä jag vart osäker så jag tänkte jag frågar dom som vet man vill ju inte äta fel svamp
Det är dock troligen inte en direkt farlig svamp... förutsatt att den är inkluderad i svenska svampfloran. 99% säker på att det inte finns någon livshotande svamp man kan förväxla med toppslätskivling i Sverige.
Citera
2008-07-17, 04:50
Medlem
Fuckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1,2-tetraheptan
Det är dock troligen inte en direkt farlig svamp... förutsatt att den är inkluderad i svenska svampfloran. 99% säker på att det inte finns någon livshotande svamp man kan förväxla med toppslätskivling i Sverige.
Det finns (tydligen) en svamp som liknar toppslätsskivlingar som slår ut hela ditt leversystem. Har dock läst om det här på forumet så jag vet inte om det är sanning eller myt.
Citera
2008-07-17, 14:54
Medlem
FlapJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckt
Det finns (tydligen) en svamp som liknar toppslätsskivlingar som slår ut hela ditt leversystem. Har dock läst om det här på forumet så jag vet inte om det är sanning eller myt.

"Det sägs att nyfikenhet gör dig smart." Eller slår ut levern på dig
Citera
2008-07-17, 15:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FlapJack
"Det sägs att nyfikenhet gör dig smart." Eller slår ut levern på dig

Ingen av de svampar som växter i samma habitat som toppslätskivling är speciellt giftig. (Även om ju toppslätskivlingen i sig är det ). Visst finns det vita svampar avdelningen vit flugsvamp eller spindlingar som inte är speciellt nyttiga att äta (läs= dödliga) men då ska du allt ha en väldigt dålig svampbok alternativt identifikationsguide.

Min rekommendation är ändå för förstagångsplockare; är du det minsta osäker på att det verkligen är rätt, posta en bild här eller på The Shroomery för att få identifikation. Det hänger en hel del duktiga hobbymykologer här och bättre att vara på den säkra sidan än att chansa. För skulle levern börja paja brukar det liksom vara lite försent när det väl upptäcks. (Riktigt giftiga svampar jobbar i det fördolda och sabbar levern i lönndom så att när det gått 7 dagar och du får de första symptomen så är det liksom redan kört).

Men.. som sagt. Det finns inga snarlika svampar i toppslätsskivlingshäradet som är speciellt skadliga. Lyd mitt råd dock, konsultera "experterna".

Har du sedan lärt dig hitta och identifiera en, kommer du aldrig att tveka längre.

Peace
Citera
2008-07-17, 17:14
Medlem
TurboBoosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckt

Det låter som nån myt spridd ur filmen "shrooms"
Citera
2008-07-18, 20:49
Medlem
Frostburns avatar
Tänkte bara berätta att min kompis som är nere i småland har lyckats hitta toppisar nu som han ska ha med sig hem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in