2005-06-22, 07:58
Medlem
Här finns alla lagar gällande Toppslätskivling:
http://knarkkorven.magiskamolekyler.org/svampinfo/lagen.html
Citera
2005-06-22, 14:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticEnquirer
Det var väl precis det jag trodde. Men tänk om man skulle råka få med sig den hem i tron att det är trattkantareller eller så...man kan ju inte rå för att man är dålig på svampsorter...

Haha. det skall jag hävda i höst.

"Så du menar att jag har hittat 2000 svampar som inte är kantareller - och dessutom olagliga. Oj! vad pinsamt det känns nu!"

Citera
2005-06-22, 14:36
Medlem
Bloodhounds avatar
Okej, jag får medge att jag hade fel. Trodde att lagen om torkning gällde alla svampar med psilocybin, men hade missat undantagen för Toppisar. Sorry...
Citera
2005-06-22, 14:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Okej, jag får medge att jag hade fel. Trodde att lagen om torkning gällde alla svampar med psilocybin, men hade missat undantagen för Toppisar. Sorry...

Samma lag gäller alla svampar med psilocybin i Sverige. Jag tror du tänker på de holländska lagarna som är betydligt slappare med svampar och även särskiljer torkade/otorkade psilocybin-svampar. Ett helt förståeligt misstag, i sådana fall.
Citera
2005-06-22, 14:47
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cure110
Samma lag gäller alla svampar med psilocybin i Sverige. Jag tror du tänker på de holländska lagarna som är betydligt slappare med svampar och även särskiljer torkade/otorkade psilocybin-svampar. Ett helt förståeligt misstag, i sådana fall.

Så här säjer svenska lagen i dagsläget.

Citat:
Som narkotika enligt narkotikastrafflagen skall även anses de ovanjordiska delarna av växten kat (Catha edulis) samt svamparna Psilocybe semilanceata (toppslätskivling) och Psilocybe cubensis. Detsamma skall gälla andra svampar som innehåller ämnena psilocybin eller psilocin, om svamparna är framodlade eller om de har torkats eller på annat sätt beretts.

Som jag förstår det så är alla svampar utom toppslättskivlingen lagliga så länge man inte förberett dom. Iofs är jag jävligt stukad så jag kan ha fel.
Citera
2005-06-22, 14:54
Bannlyst
Citat:
Så här säjer svenska lagen i dagsläget.

Som jag förstår det så är alla svampar utom toppslättskivlingen lagliga så länge man inte förberett dom. Iofs är jag jävligt stukad så jag kan ha fel.

Nej nej nej Du får läsa med betoning på "detsamma skall gälla".

"Som narkotika enligt narkotikastrafflagen skall även anses de ovanjordiska delarna av växten kat (Catha edulis) samt svamparna Psilocybe semilanceata (toppslätskivling) och Psilocybe cubensis. Detsamma skall gälla andra svampar som innehåller ämnena psilocybin eller psilocin, om svamparna är framodlade eller om de har torkats eller på annat sätt beretts."
Citera
2005-06-22, 14:57
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Nej nej nej Du får läsa med betoning på "detsamma skall gälla".

"Som narkotika enligt narkotikastrafflagen skall även anses de ovanjordiska delarna av växten kat (Catha edulis) samt svamparna Psilocybe semilanceata (toppslätskivling) och Psilocybe cubensis. Detsamma skall gälla andra svampar som innehåller ämnena psilocybin eller psilocin, om svamparna är framodlade eller om de har torkats eller på annat sätt beretts."

sen står det iofs...

Citat:
...om svamparna är framodlade eller om de har torkats eller på annat sätt beretts.

Desamma gäller alltså om svamparna beretts.
Citera
2005-06-22, 14:59
Bannlyst
Citat:
sen står det iofs...

Desamma gäller alltså om svamparna beretts.

Jag tycker att lagtexten är ganska tydlig. Först förklarar dom att dom ovanjordiska delarna av Psilocybin-svamparna är olagliga och sen förtydligar dom att samma saker gäller även om svamparna är odlade eller har beretts.

Någon annan som vill ge sig på en tolkning..?
Citera
2005-06-22, 15:01
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Jag tycker att lagtexten är ganska tydlig. Först förklarar dom att dom ovanjordiska delarna av Psilocybin-svamparna är olagliga och sen förtydligar dom att samma saker gäller även om svamparna är odlade eller har beretts.

Detta leder ju ingen vart, kan nån annan komma in och tolka texten åt oss?
Citera
2005-06-22, 15:10
Bannlyst
Citat:

Precis. Det spelar alltså ingen roll om man hittar dem i skogen eller odlar dem hemma, det är ändå förbjudet.
Citera
2005-06-22, 15:12
Bannlyst
Citat:
Haha. det skall jag hävda i höst.

"Så du menar att jag har hittat 2000 svampar som inte är kantareller - och dessutom olagliga. Oj! vad pinsamt det känns nu!"

Jo, jag menar det. Men hur ska de egentligen kunna göra nånting? Om man torkar och finfördelar dem, och lägger i en påse i frysen som man märker "Trattkantareller", då kan man ju inte se nån skillnad med blotta ögat.
Citera
2005-06-22, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticEnquirer
Jo, jag menar det. Men hur ska de egentligen kunna göra nånting? Om man torkar och finfördelar dem, och lägger i en påse i frysen som man märker "Trattkantareller", då kan man ju inte se nån skillnad med blotta ögat.
Polisen tar din svamp och skickar in den på tester om de misstänker att det är Toppslätskivling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in