2024-08-24, 17:17
Medlem
SvartaVargens avatar
Någon som vet om det växer på öarna ute på västkusten? Brukar vandra där på hösten
Citera
2024-08-27, 11:30
Avslutad
Var ute och kollade läget på en hage, tänkte det är tidigt fortfarande men har regnat som fan det senaste och marken såg "bra" ut, såg dessa 3 poppa upp på ett ställe, ser tjocka och fina ut men formen på dom "stora" ser lite 50/50, vad tror vi?

bild1

bild2

~Gbg området
Citera
2024-08-27, 14:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av whothiswut
Var ute och kollade läget på en hage, tänkte det är tidigt fortfarande men har regnat som fan det senaste och marken såg "bra" ut, såg dessa 3 poppa upp på ett ställe, ser tjocka och fina ut men formen på dom "stora" ser lite 50/50, vad tror vi?

bild1

bild2

~Gbg området

Tack vare dagens teknologi kan man skicka bild och fråga chatGPT lol(självklart kan man inte lita på det helt).

General Observations:

Cap Shape: The mushrooms have conical or bell-shaped caps that are light brown or tan in color, with some darker areas.
Stem: The stems are slender, fragile-looking, and appear to be somewhat fibrous.
Gills: The underside of the cap shows gills that are dark, which is typical of many species in the Psilocybe genus.
Size: These mushrooms are relatively small.

Possible Identification:

Genus: These mushrooms resemble those from the Psilocybe genus, known for their conical caps and thin stems.

Species: Based on the appearance, they might be Psilocybe semilanceata (commonly known as Liberty Caps), which are small, have a distinct conical cap, and dark gills.

Ser mer ut som toppisar när dom har torkat iaf
Citera
2024-08-27, 16:25
Avslutad
Hej! Jag tog lite bilder på olika kohagar idag och tänkta kolla med er kunniga om ni tror att det kan vara bra hagar. Hittar ingen svamp över huvudtaget i nån av dem just nu men jag tror att det har varit för varmt och för lite regn.
Det är nedbetat gräs blandat med mossa och som sagt så betar kor i hagarna.

Bilder:
https://drive.google.com/drive/folders/1dpDjSzhO-DUMaf0b7mIb5Uf4ZyO7-Faq
Senast redigerad av jonnzee24 2024-08-27 kl. 16:48.
Citera
2024-08-29, 11:51
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whothiswut

bild1

bild2

~Gbg området
Visst är det toppisar. Grattis!
Citera
2024-09-01, 12:24
Medlem
Shydelights avatar
Varken plockar eller brukar längre. Men sett toppisar idag, i norrbotten på en promenad. Ska väl vara ett bra svampår.
Vill ej heller uppmuntra till att använda svamp, men bra att folk kollar här innan de stoppar något i munnen. Man vill ju inte bli förgiftad.
Citera
2024-09-01, 14:54
Medlem
FaNirs avatar
Det är nu första gången på säkert 15 år som jag plockat och skulle vilja höra med någon som är mer kunnig än mig själv om det är toppisar jag lyckats plocka. Jag tycker att åtminstonde dom flesta ser ut som det men känner mig ändå osäker. Jag vore väldigt tacksam för svar!

Här är 3 bilder 🙂

https://postimg.cc/gallery/D3RMpMY
Citera
2024-09-01, 15:22
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FaNir
Det är nu första gången på säkert 15 år som jag plockat och skulle vilja höra med någon som är mer kunnig än mig själv om det är toppisar jag lyckats plocka. Jag tycker att åtminstonde dom flesta ser ut som det men känner mig ändå osäker. Jag vore väldigt tacksam för svar!

Här är 3 bilder 🙂

https://postimg.cc/gallery/D3RMpMY

Javisst, grattis!
Citera
2024-09-01, 15:28
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonnzee24
Hej! Jag tog lite bilder på olika kohagar idag och tänkta kolla med er kunniga om ni tror att det kan vara bra hagar. Hittar ingen svamp över huvudtaget i nån av dem just nu men jag tror att det har varit för varmt och för lite regn.
Det är nedbetat gräs blandat med mossa och som sagt så betar kor i hagarna.

Bilder:
https://drive.google.com/drive/folders/1dpDjSzhO-DUMaf0b7mIb5Uf4ZyO7-Faq

Inhägnade hagar brukar vara bättre än slåtterängar.
Citera
2024-09-01, 16:40
Medlem
FaNirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Javisst, grattis!

Fasen vad trevligt! Tack för svar!
Citera
2024-09-01, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FaNir
Fasen vad trevligt! Tack för svar!

Grattis till fyndet!
Vilken del av landet om man får fråga?
Citera
2024-09-01, 22:19
Medlem
FaNirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoesvampen
Grattis till fyndet!
Vilken del av landet om man får fråga?

Tackar! Just utanför Umeå. Jag letade först på google maps efter öppna fält/ängar och tog sen bilen och åkte och checkade av dem och vid det tredje stoppet hittade jag dem ute på en gammal åker!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in