Hittade 2st för några dagar sedan, då var det torrt och det kändes ganska självklart att det var toppisar. Idag hittade jag 4till, kändes inte lika självklart denna gång.. har jag hittat rätt ? Många bilder för 4st , men better safe then sorry tänker jag.
(De två minsta i lådan är alltså de 2 jag hittade för några dagar sedan.)
En av svamparna blev knäkt på stammen, precis under hatten, så den lär väl gå av där när den torkat, äter man både stam och hatt? (Antar att det är hatten som innehåller ämnet man vill åt?)
Har letat ganska mycket tycker jag och endast hittat 6st, fortsätter det i det här tempot blir det kanske ingen tripp förens nästa år.. det lyfter ett problem jag funderar på.. och det är torkningen/förvaringen.
Har läst att de kan mögla om man inte torkar dom på rätt sätt, jag har inte möjlighet att använda mig av ugn eller placera dom i något välventilerat utrymme, låta de stå under en fläkt etc etc.. utan de blir att anonymt placera dom i en låda i garderoben.
Vad tror ni erfarna, kommer de mögla? Fyllde upp bottnen med ris och la på svampen, hjälper väl lite tänkte jag.
Toppisar.
Du äter både hatt och fot.
De kommer inte mögla om de ligger luftigt och torkar i rumstemperatur.
Plockade i kohage, allt inom 20m.
Dom växte precis i grästuvor som jag läst att dom gör. Nummer 4 och några till där till vänster är jag lite osäker på. Om någon kan bekräfta att dessa inte är giftiga så uppskattas det.