2015-08-29, 20:19
Medlem
mUdajs avatar
Ingen som kan svara på min bild?
Citera
2015-08-29, 20:39
Medlem
populopiduss avatar
Är det här älg? Ska jag skjuta den?

Som vanligt fullt med folk som, trots mängder med tillgängliga bilder och beskrivningar, laddar upp bilder på helt självklart felaktiga svampar som inte ens är lika Toppslätskivlingar.

Ett tips till er som inte är vana plockare. Ta inte första bästa "Rätt svamp! Grattis!" som fakta utan kolla noga runt på bilder och jämför, och invänta att fler personer ger tummen upp. I värsta fall äter ni någon svamp med Orellanin eller Amatoxin och får gå på dialys resten av livet.
Citera
2015-08-29, 21:07
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Är det här älg? Ska jag skjuta den?

Som vanligt fullt med folk som, trots mängder med tillgängliga bilder och beskrivningar, laddar upp bilder på helt självklart felaktiga svampar som inte ens är lika Toppslätskivlingar.

Ett tips till er som inte är vana plockare. Ta inte första bästa "Rätt svamp! Grattis!" som fakta utan kolla noga runt på bilder och jämför, och invänta att fler personer ger tummen upp. I värsta fall äter ni någon svamp med Orellanin eller Amatoxin och får gå på dialys resten av livet.

Förstår inte hur någon kan ta fel på en toppis efter alla bilder som finns på nätet Bus enkel svamp att identifiera ju.
Citera
2015-08-29, 21:20
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mUdaj
Ingen som kan svara på min bild?

Jodå, Det är toppisar du har hittat!

Grattis
Citera
2015-08-29, 21:26
Medlem
mUdajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Jodå, Det är toppisar du har hittat!

Grattis

Aha shit tackar, får väl gå å plocka dom imorrn då!
Citera
2015-08-29, 21:37
Medlem
Triskeles avatar
Bara ett par snabba frågor:

I hur högt gräs växer toppisar? Hur lätta är dom att hitta i lite högre gräs?

Hur ser väldigt unga toppisar ut? Har hittat ett par väldigt små svampar men är väldigt svårt att säga så det är väl bara att vänta?
Citera
2015-08-29, 21:45
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=x2rrcz&s=8#.VeHrzvntluA

Hittade dessa idag på min första tur att kolla runt i år (västerbotten) för de senaste 4 dagarna har de varit regn och lite mindre värme. Dom ser ju lite rätt ut, men de va ganska stora så lämnade dom och tänkte frågar här först, va ju rätt färg och såg ju lite lila ut under hatten. Vissa verkade stått längre för de va väldigt ljusa. Vad sägs?
Bingo
Citera
2015-08-29, 21:57
Medlem
mUdajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triskele
Bara ett par snabba frågor:

I hur högt gräs växer toppisar? Hur lätta är dom att hitta i lite högre gräs?

Hur ser väldigt unga toppisar ut? Har hittat ett par väldigt små svampar men är väldigt svårt att säga så det är väl bara att vänta?

Dom små ser ut som dom stora bara mindre hehe. Jag har alltid haft mest tur i den högre sortens gräs, tuvor med "gult" gräs och helst en halvmeter högt.
Citera
2015-08-30, 20:42
Medlem
Triskeles avatar
Citat:
Dom små ser ut som dom stora bara mindre hehe. Jag har alltid haft mest tur i den högre sortens gräs, tuvor med "gult" gräs och helst en halvmeter högt.

Ah tack! Dom mindre varierar inte i färg eller så?

Någon som kan identifiera vad dessa är? http://imgur.com/a/ibMRt Har hittat flera svampar men dessa är det närmaste toppisar jag hittat.
Citera
2015-08-30, 20:47
Medlem
mUdajs avatar
Citat:

Någon som kan identifiera vad dessa är? http://imgur.com/a/ibMRt Har hittat flera svampar men dessa är det närmaste toppisar jag hittat.

Toppisar varierar i färg i förhållande till hur mycket vatten/fukt det är. Om de har regnat mycket är de mörkare och om det har varit torrt blir de ljusare. Jag tycker att det du visar på bilderna ser ut som en brocking, ingen toppis alltså.
Citera
2015-08-30, 21:35
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:

Aja baja,

Leta vidare
Citera
2015-08-30, 21:49
Medlem
Triskeles avatar
Citat:
Toppisar varierar i färg i förhållande till hur mycket vatten/fukt det är. Om de har regnat mycket är de mörkare och om det har varit torrt blir de ljusare. Jag tycker att det du visar på bilderna ser ut som en brocking, ingen toppis alltså.

Osis! Får väl bege mig ut och leta igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in