2004-10-12, 08:38
Medlem
kezoos avatar
Vart plockade du dem, jag tycker dom ser jävligt suspekta ut..
Citera
2004-10-12, 10:20
Medlem
tack
räcker 14 toppar att trippa på (första gången för mig..)?
tänkte ge mig ut en sväng till i eftermiddag runt mitt jobb, finns stora gröna gräsmattor att utforksa där..
Citera
2004-10-12, 15:21
Bannlyst
Det är ju bara att smaka på en bit... toppisar har en säregen smak och så länge sporerna inte är vita så är den knappast dödlig. Jag tycker det ser ut som toppisar i af... Men jag skulle inte äta några mängder innan jag var helt säker...
Citera
2004-10-12, 16:10
Medlem
kvadruppels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rs__
bild ett är inte toppisar

Det är det visst! :mad:
Citera
2004-10-12, 16:41
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av kvadruppel
Det är det visst! :mad:

inte en chans!

om du tror att det där är toppisar är du riktigt fel ute och ska nog hålla dig ifrån svampplockning framöver.. nu har jag fått det bekräftat av experter också
Citera
2004-10-12, 18:44
Medlem
Syns de på pisseprov om man testat? Och hur lång tid tare och få bort de isåfall?
Citera
2004-10-12, 18:48
P.B.D.s avatar
hehe, tack för alla svar, men vi säger som såhär...

Bild 1: Är toppslättskivling enl. http://paranormal.se/topic/toppslatskivling.html

Bild 2: Är ett gäng torkade svampar, inge barr, kvistar eller något annat utan bara svamp som plockats efter beskrivningar på åtskilliga sajter, allt med det bläckblåa under hatten osv, så snälla, så fuckin' fel kan jag väl inte ha.

Bild 3: Det är bilden jag fått av trippsvamp så dem är inget att bry sig om.

Det är väl inte mer än att man provsmakar, har för mig att nån berättade om hur det smakade men är lite svårt att se nu när man skriver, men men, det som inte dödar härdar sägs det.

Citat:
Ursprungligen postat av kezoo
Vart plockade du dem, jag tycker dom ser jävligt suspekta ut..

Dessa plockade vi på ett ställe där det springer/sprang en hel del kor, dem växte i smågäng och i dem grönaste grästuvorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Hmm... Jag är ingen svampexpert heller men skulle gissa på att bild två består av torkade eller bara allmännt misshandlade toppisar.

Det är torkade ev. toppisar, dem var bruna men har blivit näst intill kolsvarta under torkningen.
Citera
2004-10-12, 18:55
Medlem
jag skulle inte testa några svampar som jag inte med 100% säkerhet visste var toppar. var försiktig med de svampar du äter. det kan vara så att du får extremt hårda leverskador och kan behöva ligga till sängs för resten av ditt liv, gå på dialys etc. sånt är inte kul!
Citera
2004-10-12, 18:57
P.B.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antipop
jag skulle inte testa några svampar som jag inte med 100% säkerhet visste var toppar. var försiktig med de svampar du äter. det kan vara så att du får extremt hårda leverskador och kan behöva ligga till sängs för resten av ditt liv, gå på dialys etc. sånt är inte kul!

Det kan jag tänka mig, usch. Men jag vill heller inte veta senare att jag slängt 20g. toppisar och förlorat en hel del skoj om du förstår vad jag menar.
Citera
2004-10-12, 19:06
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.B.D.
Det kan jag tänka mig, usch. Men jag vill heller inte veta senare att jag slängt 20g. toppisar och förlorat en hel del skoj om du förstår vad jag menar.

Om du tycker att det är värt att hamna på dialys resten av livet för att du "kanske missat lite skoj" så är det ju bara att börja äta. Vafan, släng i dig några flugsvampar när du ändå är igång - de kanske ger något skoj.
Citera
2004-10-12, 19:07
P.B.D.s avatar
Högupplösta bilder

Här har ni 2 st. högupplösta bilder på den s.k. bild 2

Bild 1 | Bild 2
Citera
2004-10-12, 19:10
Medlem
synd att de är så torkade=mörka
svårt att säga då tycker jag. kanske någon senior-medlem kan vägleda dig bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in