Citat:
Ursprungligen postat av asdf011
Hej, skulle verkligen uppskatta feedback här.
För ganska precis en vecka sedan hittade jag 30-40 toppisar på "mitt" toppisställe, en stor kohage i Uppland. Det krävdes bara 3 timmars sökande.
Därefter har det sett mörkt ut. På andra försöket, 4 dagar senare, hittar jag bara 2, trots att det har regnat mer eller mindre varje dag. På tredje försöket, 2 dagar senare, hittar jag 2 toppisar efter 4 timmars krälande i smicksur hagmark.
Svamparna har fått regn, temperaturen har varit liiite högre, tror jag, och visst ligger svampjakten tätt, men det jag undrar är hur jag ska tolka det hela. Det kanske är uppenbart, jag har vissa tankar kring detta, men jag skulle verkligen bli glad ifall någon mer erfaren toppisplockare kan dela med sig av sina egna tankar kring detta. En lite mer kvalificerad analys.
Kommer toppisarna dyka upp på precis samma ställe senare i år, eller bör jag leta någon annanstans i hagen? Har jag mjölkat toppisstället tomt för detta år, eller kommer de dyka upp igen när temperatur och fuktnivåer är optimala?
Ställ gärna frågor om hur jag gör när jag letar och var jag letar. Ge gärna tips om vilka dagar jag bör söka, med tanke på regn och temperatur. Vill verkligen ha hjälp, mitt mål är att hitta 50-100 toppisar till innan vintern. Tidigare år har det sett ut likadant, man hittar 20-40 st första eller andra gången, därefter ska man vara glad ifall man hittar ytterligare 10, oavsett hur man söker, innan frosten kommer.
Känner mig en smula desperat, väldigt tacksam för vettiga svar.
Edit: Borde jag leta idag igen, ifall det inte regnar? Hattarna syns ju tydligare ifall vädret är lite torrt. Då undrar man ju bara ifall det räcker med 24 timmars uppehåll för att svamparna ska synas tydligare.
Ursäkta att jag bumpar inlägget, men kan någon erfaren toppisplockare ge mig lite vettig feedback?
Jag har läst på en hel del, tror det är mitt tredje år och det jag har fått erfara är att jag första gångerna hittar en del toppisar (minst 20-30), men vid senare tillfällen hittar jag bara några enstaka, trots att jag letar länge, envist och enligt mig noggrannt. Tyvärr enda toppisstället i närheten jag känner till.
Ska jag hoppas på att svamparna dyker upp på nästan exakt samma ställe som tidigare, under rätt väderförhållanden, eller ska jag bara släppa det?
Anledningen till att jag är så ivrig är att jag allra främst är ute efter en terapeutisk effekt av trippandet, jag behöver det och är inte rädd för obehag ifall det kan vara givande.