2012-09-02, 22:37
Medlem
Rosakulles avatar
Jag förmodar att detta inte är toppisar, någon som vet vem de hör till?

http://www.ladda-upp.se/bilder/ltuoebatlyldg/
Citera
2012-09-03, 00:00
Medlem
Chester.Molesters avatar
Vet någon vilka svampar som folk oftast misstar som toppisar?
Citera
2012-09-03, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chester.Molester

brokingar är vanligt om jag förstått det rätt
Citera
2012-09-03, 00:05
Medlem
lilZer0s avatar
Citat:
Gå en sida bakåt i tråden och tryck på bilder som folk lägger upp, läs sedan om det var en toppis eller ej.
Citera
2012-09-03, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosakulle

Kanske Cortinarius gentilis (Gulbandad spindling)

Citat:

http://knarkkorven.magiskamolekyler.org/svampinfo/giftsvampar.php

Långt ifrån komplett så förlita dig inte helt på den.
Citera
2012-09-03, 00:36
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosakulle

Det är definitivt inte toppslätskivlingar. Jag gissar för övrigt att de tillhör den som plockade dem.
Citera
2012-09-03, 01:03
Medlem
sliriglankarms avatar
Snart är det dax, väntar in i det sista för att vi ska få frodiga sködar...

En sak som jag har funderat på´!! är Toppisar skadligt för levern och njurarna överhuvudtaget?

Som jag själv har förstått är dom helt ofarliga för kroppen och det är bara psyket som tar stryk
men jag har blivit osäker sen jag hörde en läkare uttala sig om att de skulle vara skadligt för levern/ njurarna att mumsa i sig dom små liven!
Citera
2012-09-03, 04:58
Medlem
Mystiqes avatar
Varit ett par timmar i hagen och letat efter toppisar, jag har hittad allt förväxlingssvampar som fanns utom en enda toppisar...förutom det så fann jag den här.

Aja ska testa ett par hagar till som jag vet närheten jag bor annars drar jag fann till golfbanan, skiter i få jävla golfbollar i huvudet, drar på mig en ishockeyhjälm istället ^^
Citera
2012-09-03, 11:51
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sliriglankarm
Snart är det dax, väntar in i det sista för att vi ska få frodiga sködar...

En sak som jag har funderat på´!! är Toppisar skadligt för levern och njurarna överhuvudtaget?

Som jag själv har förstått är dom helt ofarliga för kroppen och det är bara psyket som tar stryk
men jag har blivit osäker sen jag hörde en läkare uttala sig om att de skulle vara skadligt för levern/ njurarna att mumsa i sig dom små liven!

Det är en myt. Toppslätsskivlingen är fysiskt helt ofarlig och alla ämnen i den kan kroppen bryta ner eller på annat sätt bli av med. Att den kan skada levern eller njurarna är en myt pga giftiga förväxlingssvampar, förmodligen med sitt ursprung i missuppfattningar, exempelvis när en giftig svamp blir felaktigt utpekad till att vara en toppslätsskivling. Det finns dock en fara med höga halter av radioaktiva ämnen, såsom radioaktiva Cesium-isotoper, svampar i allmänhet tenderar till att ha relativt höga koncentrationer pga Tjernobyl-katastrofen. Detta gäller dock som sagt egentligen alla vilda svenska svampar. I övrigt är toppisar faktiskt lika farliga för kroppen att äta som vilken ogiftig matsvamp som helst. Toppisens "gift" är psilocybin och mycket mindre mängder psilocin, två ämnen som egentligen är fysiskt helt ofarliga men som agerar på nervsystemet på ett sätt som för många räknas till att vara en slags förgiftning, därav också dess kategori som giftsvamp i många mykologiska böcker, särskilt i matsvamps-sammanhang. Med andra ord, det är bara att onnomnomnomnom:a i sig dom och njuta av en upplevelse!
Citera
2012-09-03, 13:56
Medlem
Russinvodkas avatar
http://tinypic.com/view.php?pic=2ljq23t&s=6 toppisar?
Citera
2012-09-03, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinvodka
http://tinypic.com/view.php?pic=2ljq23t&s=6 toppisar?

har aldrig plockat, men till och med jag ser att det inte är det, dom är ju typ avrundade och har ingen "nipple"
Citera
2012-09-03, 14:27
Medlem
sliriglankarms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvar
Det är en myt. Toppslätsskivlingen är fysiskt helt ofarlig och alla ämnen i den kan kroppen bryta ner eller på annat sätt bli av med. Att den kan skada levern eller njurarna är en myt pga giftiga förväxlingssvampar, förmodligen med sitt ursprung i missuppfattningar, exempelvis när en giftig svamp blir felaktigt utpekad till att vara en toppslätsskivling. Det finns dock en fara med höga halter av radioaktiva ämnen, såsom radioaktiva Cesium-isotoper, svampar i allmänhet tenderar till att ha relativt höga koncentrationer pga Tjernobyl-katastrofen. Detta gäller dock som sagt egentligen alla vilda svenska svampar. I övrigt är toppisar faktiskt lika farliga för kroppen att äta som vilken ogiftig matsvamp som helst. Toppisens "gift" är psilocybin och mycket mindre mängder psilocin, två ämnen som egentligen är fysiskt helt ofarliga men som agerar på nervsystemet på ett sätt som för många räknas till att vara en slags förgiftning, därav också dess kategori som giftsvamp i många mykologiska böcker, särskilt i matsvamps-sammanhang. Med andra ord, det är bara att onnomnomnomnom:a i sig dom och njuta av en upplevelse!

Okej det är ju som man själv alltid har trott, men hur vet du detta? källa vore trevligt ...
Och knark-majsan/arkoman knarkamolekylers m.m räknas ej som källa här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in