2012-08-27, 20:25
Medlem
Hallå Flashback! Jag har varit ute och letat efter toppskivlingar, hittade dock bara dessa och jag undrar nu vad det är för sorts svamp? Är det något ätligt som jag kan bli hög på?? Tack på förhand

http://imageshack.us/g/253/img1105e.jpg/
Citera
2012-08-27, 20:35
Medlem
Tom.Bombadills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichaelChapman
Hej!

Plockade ett par svampar i en hästhage i helgen, men är osäker på om någon av dem ens var toppisar. Det ser ut att vara två olika sorters svampar så delade upp dem.
Så är det några av dessa som är toppisar?

http://i1063.photobucket.com/albums/t516/elsheriffe/8d0ab971.jpg
Inte en enda nära. Plugga mer och sluta önsketänka när du plockar.
Citera
2012-08-27, 20:40
Medlem
Citerade fel heje
Senast redigerad av Monac 2012-08-27 kl. 20:43.
Citera
2012-08-27, 21:02
Medlem
von_Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monac
Hallå Flashback! Jag har varit ute och letat efter toppskivlingar, hittade dock bara dessa och jag undrar nu vad det är för sorts svamp? Är det något ätligt som jag kan bli hög på?? Tack på förhand

Absolut inte toppis och finns svampar med det utseendet som är giftiga, bär inte käkas med andra ord.
Citera
2012-08-27, 22:47
Medlem
TeaRexs avatar
Citat:

Nej, dessa svampar bör man som sagt akta sig för, det är inga toppisar.
Jag har stött på många sådana här rackare i närheten av och i mina små toppisområden.

Tänk ett fel närmre rätt, ju fler felaktiga svampar du plockar i toppishabitat ju mer erfarenhet får du.
När det kommer till storlek så är du på rätt väg iaf. (Svampen till vänster.)
Fortsätt leta du och ha storleken i baktanke när du plockar så kommer det snart att lösa sig.
Du ska inte vara rädd för de stora stygga identifierarna här, det är bara bra om det postas fel svampar så alla kan lära av detta.
Senast redigerad av TeaRex 2012-08-27 kl. 23:06.
Citera
2012-08-28, 00:31
Medlem
Nooomys avatar
Citat:

nej kasta skiten
Citera
2012-08-28, 02:40
Medlem
TeaRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Hur många svampar har ni hittat som mest på ett och samma ställe?

http://i.solidfiles.net/67d0f01a36.jpg
Från 2011 - Första toppissäsongen för mig.

Dessa fann jag i en enda liten grästuva.
Jag blev inte nådigt paff.

Vissa ser ganska skruttiga ut, jag vet.
Senast redigerad av TeaRex 2012-08-28 kl. 02:51.
Citera
2012-08-28, 11:30
Medlem
God morgon flashback! Jag har funderat en hel del på vilket det optimala underlaget är för toppisarna. Någon som kan posta en bild där gräset är i rätt längd, mossa växer i bra mängd och allt annat som kan spela in? Vore hyvens!

Jag har hört att det är bra om det finns vatten i anslutning till den plats man letar på. Duger ett vattenhinder på en golfbana eller snackar vi om sjöar i första hand här?

Om man ska leta i kohagar hur bör dess underlag se ut då?
Citera
2012-08-28, 11:31
Medlem
FelGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Haze
God morgon flashback! Jag har funderat en hel del på vilket det optimala underlaget är för toppisarna. Någon som kan posta en bild där gräset är i rätt längd, mossa växer i bra mängd och allt annat som kan spela in? Vore hyvens!

Jag har hört att det är bra om det finns vatten i anslutning till den plats man letar på. Duger ett vattenhinder på en golfbana eller snackar vi om sjöar i första hand här?

Om man ska leta i kohagar hur bör dess underlag se ut då?
kolla på magiska molekyler
Citera
2012-08-28, 13:06
Medlem
Benkkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelGud
kolla på magiska molekyler

Mod borde lägga in en "läs första inlägget innan du postar" så tråden inte svämmar över med skit hela tiden! Folk verkar inte ha förstått det där med att läsa på innan dom går ut och söker
Citera
2012-08-28, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benkke
Mod borde lägga in en "läs första inlägget innan du postar" så tråden inte svämmar över med skit hela tiden! Folk verkar inte ha förstått det där med att läsa på innan dom går ut och söker

Jag har både läst TS, följt den här tråden i flera år och kollat på bilder. Det kanske inte framgår i mitt inlägg men det jag är ute efter är att förbättra mina förutsättningar och det gör jag genom att höra andras tips, tricks och egna erfarenheter. Jag vet var svampen växer i det stora hela men vad som skiljer ett mediokert ställe från ett bra ställe har jag ingen aning om och det är det jag vill ha svar på.

Jag ska kika på magiska molekyler och se om jag missat någonting där men jag skulle fortfarande uppskatta tips från folk i den här tråden.
Citera
2012-08-28, 15:43
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Haze
Jag har både läst TS, följt den här tråden i flera år och kollat på bilder. Det kanske inte framgår i mitt inlägg men det jag är ute efter är att förbättra mina förutsättningar och det gör jag genom att höra andras tips, tricks och egna erfarenheter. Jag vet var svampen växer i det stora hela men vad som skiljer ett mediokert ställe från ett bra ställe har jag ingen aning om och det är det jag vill ha svar på.

Jag ska kika på magiska molekyler och se om jag missat någonting där men jag skulle fortfarande uppskatta tips från folk i den här tråden.

Buktningar, beckar, floder, sjöar, träsk, osv. Det som också höjer förutsättningarna är skydd som buskar träd och annat, sedan växer det oftast kraftigare och mer svamp på välgödslad mark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in