2006-08-27, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pundartugg
dessa tror vi kan vara rätt?
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/9590/pict1998tc2.jpg[/IMG]
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/4006/pict1999ct1.jpg[/IMG]

De var äckligt lika men.. de speciella topparna(som en bröstvårta) saknas.. om du hittar några i samma grupp med dessa toppar så är det rätt.. annars inte..
Citera
2006-08-28, 00:18
Medlem
Pamlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cronologix
Hittade två st på gräsmattan utanför huset nu.
Blekinge karlskrona. Små och ensliga, men om några veckor så. Hur ser det ut i andra delar utav landet?

Aj finns de i karlskrona nu, intresant ....
Citera
2006-08-28, 13:20
Bannlyst
Var ute idag i regnet

och letade. Hittade ingenting på någon gräsmatta men så kom jag till en liten dunge vid en camping med en bäck som rann mitt igenom. Precis vid bäckkanten så fullkomligt kryllade det av små gråfärgade hattar, en del lite ljusare och en del lite mörkare, de varierade även i storlek. Hattarna såg rätt skumma ut med vertikala ränder på och en liten antydan till en knopp längst upp på hatten. Stjälkarna var vita eller snarare genomskinliga, skulle tro att det var för att det var så ruggigt blött.

Där var säkert en 1-2000 svamp och jag tog ett par nävar med mig för närmare inspektion men nu har de mest bara klibbat ihop till en enda stor våt klump...

Någon som kan bekräfta att detta är eller inte är toppisar?
Citera
2006-08-28, 13:31
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brofsteel
och letade. Hittade ingenting på någon gräsmatta men så kom jag till en liten dunge vid en camping med en bäck som rann mitt igenom. Precis vid bäckkanten så fullkomligt kryllade det av små gråfärgade hattar, en del lite ljusare och en del lite mörkare, de varierade även i storlek. Hattarna såg rätt skumma ut med vertikala ränder på och en liten antydan till en knopp längst upp på hatten. Stjälkarna var vita eller snarare genomskinliga, skulle tro att det var för att det var så ruggigt blött.

Där var säkert en 1-2000 svamp och jag tog ett par nävar med mig för närmare inspektion men nu har de mest bara klibbat ihop till en enda stor våt klump...

Någon som kan bekräfta att detta är eller inte är toppisar?

Gå tillbaka några sidor så ser du nog att det är samma som jag hittade, coprinus någonting ;P...

Tror inte det är toppisar...
Citera
2006-08-28, 13:55
Medlem
Funkadunks avatar
Oslo..

Jag befinner mig i Oslo nu och hær har det regnat mycket dom senaste veckorna. Det finns hur mycket svamp som helst hæromkring. Dock jævligt osæker på om det ær några toppisar æn...

BILD:

http://server6.theimagehosting.com/image.php?img=olika.jpg

Har hittat ett par svampar med en "brøstvårta" på toppen. Det måste væl vara toppisar då?

Nån som har koll?
Citera
2006-08-28, 14:01
Medlem
nojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funkadunk
Jag befinner mig i Oslo nu och hær har det regnat mycket dom senaste veckorna. Det finns hur mycket svamp som helst hæromkring. Dock jævligt osæker på om det ær några toppisar æn...

BILD:

http://server6.theimagehosting.com/image.php?img=olika.jpg

Har hittat ett par svampar med en "brøstvårta" på toppen. Det måste væl vara toppisar då?

Nån som har koll?

Tyvärr ingen av dom ser ut som toppisar...
Citera
2006-08-28, 14:08
Medlem
Funkadunks avatar
Hur många svampar med brøstvårtor på kan det finnas!?
Citera
2006-08-28, 14:23
Medlem
Hur många av er som vart ute o letat har ens sett en bild på en Toppis? Änsålänge är det ju bara en bild av alla som lagts upp som vart toppisar.

Eller har ni blitt för ivriga såfort ni sett en svamp som på ngt. sätt liknat en toppis?
Citera
2006-08-28, 14:39
Medlem
Funkadunks avatar
Jag tænkte mer att toppisarna hær i Oslo kanske ser annorlunda ut vad dom gør i Sverige.. Men vad vet jag.
Citera
2006-08-28, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funkadunk
Jag tænkte mer att toppisarna hær i Oslo kanske ser annorlunda ut vad dom gør i Sverige.. Men vad vet jag.

Varför skulle dom göra det? Toppisar är toppisar. Vem vet i nåt speciellt klimat kanske dom växer sig lite större eller blir lite mindre osv. men utseendet skall vara desamma.
Citera
2006-08-28, 14:45
Medlem
Funkadunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironmaiden_666_
Varför skulle dom göra det? Toppisar är toppisar. Vem vet i nåt speciellt klimat kanske dom växer sig lite större eller blir lite mindre osv. men utseendet skall vara desamma.

Tack, då vet jag.
Citera
2006-08-28, 14:46
Medlem
Funkadunks avatar
Seriøst, finns det andra svampar med "en brøstvårta" på toppen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in