2011-09-04, 22:01
Medlem
Streixs avatar
Grymt!
Bara att blanda med filmjölk då och blunda och svälja?
Citera
2011-09-04, 23:58
Medlem
tuffkatts avatar
Jag och en polare ska i veckan ute och leta efter toppisar för första gången någonsin, och undrar därför om det finns någon som vet ställen i trakten runt Eksjö där det finns gott om? Vi ska kolla alla golfbanor och en del ängar hade vi tänkt, men om någon råkar veta något bra ställe i övrigt så skulle ju det underlätta. Känns ju som att det borde finnas en del här i de småländska skogarna.

/tuffkatt
Citera
2011-09-05, 00:35
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Jag och en polare ska i veckan ute och leta efter toppisar för första gången någonsin, och undrar därför om det finns någon som vet ställen i trakten runt Eksjö där det finns gott om? Vi ska kolla alla golfbanor och en del ängar hade vi tänkt, men om någon råkar veta något bra ställe i övrigt så skulle ju det underlätta. Känns ju som att det borde finnas en del här i de småländska skogarna.

/tuffkatt
De flesta vill inte avslöja sina svampställen av uppenbara skäl, men det låter som att ni har förstått vilken typ av ställen ni ska leta på. Se bara till att lära er hur toppslätskivlingar ser ut innan ni ger er ut på plockning så sparar ni mycket tid.
Citera
2011-09-05, 12:26
Medlem
Zicks avatar
Öppnade min ziplock-påse idag innehållande ca 20 toppisar, och de luktade verkligen SKIT. Helvete vad illa det luktade, som en frän svettlukt. Jag tänkte ju direkt på mögel men när jag la upp dom och inspekterade dom så var det bara en som behövde slängas och de verkade inte vara så illa alls, ett fåtal hade en svart fläck som jag klippte bort. Det luktar fortfarande lika illa, är det vanligt att toppisar luktar så? Jag har en annan påse med 5 st plockad några dagar senare och dom luktar inte över huvudtaget.
Citera
2011-09-05, 12:52
Medlem
Flusons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zick
Öppnade min ziplock-påse idag innehållande ca 20 toppisar, och de luktade verkligen SKIT. Helvete vad illa det luktade, som en frän svettlukt. Jag tänkte ju direkt på mögel men när jag la upp dom och inspekterade dom så var det bara en som behövde slängas och de verkade inte vara så illa alls, ett fåtal hade en svart fläck som jag klippte bort. Det luktar fortfarande lika illa, är det vanligt att toppisar luktar så? Jag har en annan påse med 5 st plockad några dagar senare och dom luktar inte över huvudtaget.
Du torkade dom innan du lag dom i zip-bagen va?
Citera
2011-09-05, 13:09
Bannlyst
Blir att gå leta idag, tror tamefan jag bor på bästa stället när det gäller toppisar

Precis brevid en FET golfbana i sthlms området Runt om golfbanan borde väl vara underbart mkt toppisar?

Blir förmodligen att leta lite idag, hittar man inte så blir det om ett par veckor då det fortfarande inte är SÅÅÅÅÅÅÅ bra tid
Citera
2011-09-05, 13:16
Medlem
sonofstjacobss avatar
Hittade ett tjugotal toppisar igårkväll, sen när jag kollade på dom idag var den en liten vit larv i varenda svamp. Vad kan detta ha varit? Är dom fortfarande säkra att knapra på?
Citera
2011-09-05, 13:36
Medlem
empo_glads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonofstjacobs
Hittade ett tjugotal toppisar igårkväll, sen när jag kollade på dom idag var den en liten vit larv i varenda svamp. Vad kan detta ha varit? Är dom fortfarande säkra att knapra på?

Torka så kryper dom ut ska du se
Citera
2011-09-05, 13:36
Medlem
Zicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluson
Du torkade dom innan du lag dom i zip-bagen va?
Yes, en natt och en dag, kanske inte var länge nog?
Citera
2011-09-05, 13:55
Medlem
Panzerschlaffses avatar
Plockade inte roten om du vill att dom ska växa upp igen, dessutom så kan duscha sprida lite sporer också, sitter i hatten.

knippsa av dom med naglarna eller nått vasst.
Citera
2011-09-05, 14:11
Medlem
bqrres avatar
Hittade dessa kohagarna för ett par veckor sedan, en med kor och en utan(men fortfarande välgödslad)

Är chansen stor att jag hittar något i dessa hagar? Bor i södra skåne, nära havet, har även varit regn de senaste två dagarna och temperaturer mellan 14-17 grader på dagen.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e6360943a8ca_kohage2.JPG

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e63603e1ceff_kohage3.JPG
Citera
2011-09-05, 14:36
Medlem
sonofstjacobss avatar
Någon som ser en icke toppis? http://imageshack.us/photo/my-images/696/img5577m.jpg/
Senast redigerad av sonofstjacobs 2011-09-05 kl. 14:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in