Svamparna på nr 4 har rätt tydliga papiller, nästan vita fötter och växte tillsammans.
Fötterna på samtliga svampar är sega och går inte av när man böjer dom och alla har fria mörka skivor.
Svamparna på nr 5 är några dagar gamla och har torkat. Vad jag har kunnat uttyda från min svampbok och bilder på nätet så ska det vara toppslätskivling. Tydlig papill, inåtgående klockform, fria skivor, krokiga fötter osv. Har jag fel?
Om någon vet vad dom felaktiga svamparna heter vore det kul att få veta det också!
Var just ute och hittade 22st toppisar. Lättare att hitta nu när dom är lite halvtorra. Har totalt hittat ca 50st iår redan, och blir fler för varje gång jag är ute och tittar! Nu ska jag käka dessa och avnjuta årets första tripp!
Var just ute och hittade 22st toppisar. Lättare att hitta nu när dom är lite halvtorra. Har totalt hittat ca 50st iår redan, och blir fler för varje gång jag är ute och tittar! Nu ska jag käka dessa och avnjuta årets första tripp!
Tjenis. Är helt och hållet nybörjare på detta. Så bli inte förargade om jag ställer lite dumma frågor!
Idag så var jag ute å gick lite i en förort med lite små gräsplättar här och var. Och på en utav dem så tycker jag mig se toppisar. Jag hade läst att de trivs på ängsmarker med bördig jord osv. Men jag tyckte att de verkligen såg ut som toppisar (jag var väl kanske mest entusiastisk), så jag tog med dem hem.
Väl hemma så kollade jag upp toppisar på lite olika sidor. Och vad jag har kommit fram till så skiljer sig toppisar en smula från det jag har hittat. De svampar jag har hittat ser ut som toppisar bortsett från att skivlingarna är ljusa och på toppen är de mer konformerade än spetsiga som alla bilder antyder att de ska vara.
Så, min fråga lyder: Är det någon form av nära släkting till toppisar jag har hittat, eller är de något som jag kanske inte borde stoppa i mig över huvud taget? Har redan sökt efter släktingar på internet eller liknande arter. Men jag tycker inte att någon av de beskrivningar eller bilder jag har hittat stämmer överens med svampen jag plockade.
Ni erfarna plockare med flertalet säsonger på nacken: är det ofta man går lottlös en hel säsong? även om man går in för det, kan det finnas säsonger då man inte ens får ihop till en trip?