Citat:
Ursprungligen postat av random1994
haha jaa

men min hjärna har utvecklats klart! och! allt på jorden är gjort för en anledning! så varför finns den svampen? så mycket kan den inte skada hjärnan

det skada mest psyket

försitkig ska man va

Svampens psykoaktiva ämnen (psilocin m.fl) finns främst för att skydda sig mot insekter och fungerar som ett gift mot specifika arter av dessa, som gärna äter svampar. Dessutom, att vid 17 års ålder tro att ens hjärna har utvecklats färdigt är väldigt naivt och okunnigt sagt. En tonåring vid din ålder har redan obalans med hormonerna och även om ditt psyke kanske klarar av svampen på lång sikt, så är risken extremt hög för en mardrömstripp (läs: snedtripp), då en tonårings känslor oftast redan är intensiva och förstärkta (både bra och dåliga känslor). Jag är också övertygad om att, eftersom din hjärna fortfarande är under utvecklingsfasen och alla neurala kopplingar ännu inte är lagda, så är nog risken för HPPD (kolla upp HPPD själv) förhöjd, vilket kan försvåra dina närmare år.
Jag säger inte detta för att vara elak, utan för att man ska ha respekt för svampen och dess effekter på psyket. Jag vill inte att någon ska råka illa ut (och det är många i din ålder som har gjort det) utan jag säger detta som ett råd, som jag tycker du ska ta åt dig av. Jag började intressera mig för psykadeliska droger redan som 18-åring, och jag läste på och tog reda på så mycket fakta som möjligt, och väntade på att jag skulle bli redo i två år, då jag käkade mina första svampar. Jag är glad att jag väntade, och tycker du ska göra detsamma. Inte bara för hänsyn för att försöka hålla svampen i så gott ljus som möjligt, och göra den socialt accepterad (och kanske i framtiden legaliserad), utan även i hänsyn till dig själv. Om någon underårig åker illa ut kommer inte det direkt hjälpa detta, och framför allt inte dig själv. Ursäkta om jag låter som en moralkärring, men psykadeliska droger är ingen leksak som man använder sig av lättvindigt. Ta reda på riskerna före du tar dem, säger jag bara, och sköt om dig!
EDIT: Jag säger inte att du förevigt ska undvika psykadeliska droger, tvärtom! Jag tycker att alla ska prova någon gång, om dom själva väljer det, men inte utan att ha läst på och varit medveten om riskerna. Som sagt, vänta några år! Det lär du inte ångra!