2011-08-17, 21:27
Medlem
ingen som har hittat i östergötland än lr? :P
Citera
2011-08-17, 21:39
Medlem
zexxoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av random1994
ingen som har hittat i östergötland än lr? :P

random1994, känns som att du fortfarande är lite för ung.
Citera
2011-08-17, 23:21
Medlem
haha jaa men min hjärna har utvecklats klart! och! allt på jorden är gjort för en anledning! så varför finns den svampen? så mycket kan den inte skada hjärnan det skada mest psyket försitkig ska man va
Citera
2011-08-17, 23:32
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
haha jaa men min hjärna har utvecklats klart! och! allt på jorden är gjort för en anledning! så varför finns den svampen? så mycket kan den inte skada hjärnan det skada mest psyket försitkig ska man va

Svampens psykoaktiva ämnen (psilocin m.fl) finns främst för att skydda sig mot insekter och fungerar som ett gift mot specifika arter av dessa, som gärna äter svampar. Dessutom, att vid 17 års ålder tro att ens hjärna har utvecklats färdigt är väldigt naivt och okunnigt sagt. En tonåring vid din ålder har redan obalans med hormonerna och även om ditt psyke kanske klarar av svampen på lång sikt, så är risken extremt hög för en mardrömstripp (läs: snedtripp), då en tonårings känslor oftast redan är intensiva och förstärkta (både bra och dåliga känslor). Jag är också övertygad om att, eftersom din hjärna fortfarande är under utvecklingsfasen och alla neurala kopplingar ännu inte är lagda, så är nog risken för HPPD (kolla upp HPPD själv) förhöjd, vilket kan försvåra dina närmare år.

Jag säger inte detta för att vara elak, utan för att man ska ha respekt för svampen och dess effekter på psyket. Jag vill inte att någon ska råka illa ut (och det är många i din ålder som har gjort det) utan jag säger detta som ett råd, som jag tycker du ska ta åt dig av. Jag började intressera mig för psykadeliska droger redan som 18-åring, och jag läste på och tog reda på så mycket fakta som möjligt, och väntade på att jag skulle bli redo i två år, då jag käkade mina första svampar. Jag är glad att jag väntade, och tycker du ska göra detsamma. Inte bara för hänsyn för att försöka hålla svampen i så gott ljus som möjligt, och göra den socialt accepterad (och kanske i framtiden legaliserad), utan även i hänsyn till dig själv. Om någon underårig åker illa ut kommer inte det direkt hjälpa detta, och framför allt inte dig själv. Ursäkta om jag låter som en moralkärring, men psykadeliska droger är ingen leksak som man använder sig av lättvindigt. Ta reda på riskerna före du tar dem, säger jag bara, och sköt om dig!

EDIT: Jag säger inte att du förevigt ska undvika psykadeliska droger, tvärtom! Jag tycker att alla ska prova någon gång, om dom själva väljer det, men inte utan att ha läst på och varit medveten om riskerna. Som sagt, vänta några år! Det lär du inte ångra!
Senast redigerad av Asgarvar 2011-08-17 kl. 23:34.
Citera
2011-08-18, 01:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvar
Svampens psykoaktiva ämnen (psilocin m.fl) finns främst för att skydda sig mot insekter och fungerar som ett gift mot specifika arter av dessa, som gärna äter svampar. Dessutom, att vid 17 års ålder tro att ens hjärna har utvecklats färdigt är väldigt naivt och okunnigt sagt. En tonåring vid din ålder har redan obalans med hormonerna och även om ditt psyke kanske klarar av svampen på lång sikt, så är risken extremt hög för en mardrömstripp (läs: snedtripp), då en tonårings känslor oftast redan är intensiva och förstärkta (både bra och dåliga känslor). Jag är också övertygad om att, eftersom din hjärna fortfarande är under utvecklingsfasen och alla neurala kopplingar ännu inte är lagda, så är nog risken för HPPD (kolla upp HPPD själv) förhöjd, vilket kan försvåra dina närmare år.

Jag säger inte detta för att vara elak, utan för att man ska ha respekt för svampen och dess effekter på psyket. Jag vill inte att någon ska råka illa ut (och det är många i din ålder som har gjort det) utan jag säger detta som ett råd, som jag tycker du ska ta åt dig av. Jag började intressera mig för psykadeliska droger redan som 18-åring, och jag läste på och tog reda på så mycket fakta som möjligt, och väntade på att jag skulle bli redo i två år, då jag käkade mina första svampar. Jag är glad att jag väntade, och tycker du ska göra detsamma. Inte bara för hänsyn för att försöka hålla svampen i så gott ljus som möjligt, och göra den socialt accepterad (och kanske i framtiden legaliserad), utan även i hänsyn till dig själv. Om någon underårig åker illa ut kommer inte det direkt hjälpa detta, och framför allt inte dig själv. Ursäkta om jag låter som en moralkärring, men psykadeliska droger är ingen leksak som man använder sig av lättvindigt. Ta reda på riskerna före du tar dem, säger jag bara, och sköt om dig!

EDIT: Jag säger inte att du förevigt ska undvika psykadeliska droger, tvärtom! Jag tycker att alla ska prova någon gång, om dom själva väljer det, men inte utan att ha läst på och varit medveten om riskerna. Som sagt, vänta några år! Det lär du inte ångra!

Äsch tjursnack.. käka skiten men käka med motto! släng i dig 15 st vänta 45 min känner du inget då släng i dig 5 och öka med 5 varje halvtimme om det inte dykt upp någon effekt.. Om du gör som jag sa så skall din tripp gå bra utan problem.

kan även säga att du får en skönare tripp av att vara i en bra miljö, bort från folk och sånt som kan få en att nojja för att åka fast. Du ska heller inte vara ensam när du trippar, va med någon du litar på som du vet inte psykar ner dig för att han tycker det är kul att få dig snear.. good luck!
Senast redigerad av wavegroom 2011-08-18 kl. 01:29.
Citera
2011-08-18, 15:05
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Svampens psykoaktiva ämnen (psilocin m.fl) finns främst för att skydda sig mot insekter och fungerar som ett gift mot specifika arter av dessa, som gärna äter svampar.[...]
Har du möjligtvis någon källa på detta? Det är första gången jag hört talas om detta, och jag tycker det låter osannolikt - eller åtminstone som en misslyckad strategi från svampens sida.

När det gäller växter är det ju vanligt förekommande att de uppmuntrar vissa djur att äta deras fruktkroppar (söt smak, etc) för att på så sätt få hjälp med fröspridning. Jag kan inte se hur det skulle var annorlunda med svamparna. Väldigt spännande symbios, i så fall.
Citera
2011-08-18, 15:55
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Har du möjligtvis någon källa på detta? Det är första gången jag hört talas om detta, och jag tycker det låter osannolikt - eller åtminstone som en misslyckad strategi från svampens sida.

När det gäller växter är det ju vanligt förekommande att de uppmuntrar vissa djur att äta deras fruktkroppar (söt smak, etc) för att på så sätt få hjälp med fröspridning. Jag kan inte se hur det skulle var annorlunda med svamparna. Väldigt spännande symbios, i så fall.

Eftersom tryptaminer oftast fungerar som gift mot insekter i växter, så ser jag ingen anledning till varför tryptaminerna psilocybin och psilocin inte ska ha den funktionen i svampar. Serotonin, t ex, är en substans som även finns i insekter, men där fungerar ämnet enbart inom smärtsystemet. Dock så tror jag att psilocybin och psilocin har två funktioner, där den ena är att skydda sig mot specifika svampätande insekter (som förmodligen också äter av andra svampar) och den andra för att sprida sina sporer genom däggdjurs tarmsystem (bajs = gödsel), genom att i däggdjur stimulera deras nervsystem och hjärnor. Men, ingen vet helt säkert än. Har som ingen direkt källa, mer än jämförelser med DMT, serotonin, insekters nervsystem osv.
Citera
2011-08-18, 16:21
Medlem
Sjograss avatar
Citat:
massa drabbel och bla

Ett bra exempel på mognad är när man börjar uttrycka sig ordentligt, både i skrift och verbalt. Tyvärr skriver även lite äldre personer som krattor men det kan man nog skylla på facebook.

Men seriöst, vänta några år med svamp.
Citera
2011-08-18, 18:20
Medlem
Sjograss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisenbrinner
Helt seriöst! Moralpredikning, finns de inget forum för sådant? Vem är ni att säga till någon ni inte känner när shroomsen bör intas? Visst kan man vänta, men 17 eller 18?? Skrift eller utrycka sig verbalt? va??
Mogen bör man väll vara så länge man tar svampen i rätt syfte och är medveten om risker etc.
Kom med något konstruktivt, set and settings https://www.flashback.org/t404831

Förstod du inte?

Jag skriver för egen vinning, ju fler unga personer som använder svamp desto fler artiklar kommer vi ha i aftonbladet där det står om minderåriga som knarkar livsfarlig knarksvamp. Då grabben bara var 17 tycker jag gott att han kan vänta tre år till, för det känns lite som syftet för honom mest var att bli lite flummig, och det han skrev skriker okunnighet.

Att avråda honom från att använda svamp är det mest konstruktiva man kan göra om du frågar mig. Och vadå "17 eller 18"? Jag skrev ingenting angåede vilken ålder jag rekommenderar, anser du själv att man automatiskt blir mogen när man fyller 18? Det har dessutom ingenting med moral att göra, eller? Det är inte omoraliskt att använda hallucinogener.
Citera
2011-08-18, 19:50
Medlem
Grisenbrinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjogras
Förstod du inte?

Jag skriver för egen vinning, ju fler unga personer som använder svamp desto fler artiklar kommer vi ha i aftonbladet där det står om minderåriga som knarkar livsfarlig knarksvamp. Då grabben bara var 17 tycker jag gott att han kan vänta tre år till, för det känns lite som syftet för honom mest var att bli lite flummig, och det han skrev skriker okunnighet.

Att avråda honom från att använda svamp är det mest konstruktiva man kan göra om du frågar mig. Och vadå "17 eller 18"? Jag skrev ingenting angåede vilken ålder jag rekommenderar, anser du själv att man automatiskt blir mogen när man fyller 18? Det har dessutom ingenting med moral att göra, eller? Det är inte omoraliskt att använda hallucinogener.

Det du beskriver beror på okunnighet (brist på information) Ungar har bra mycket lättare att förstå och ta in information än vuxna oftast, barns sinnen är mer fria medans vuxna människor hunnit bli så systemskadad. När det väl är dax spelar det nog ingen roll vad du eller jag säger om vi inte har information och förtroende som behövs för att någon ska lyssna. Personlig erfarenhet säger att man lär sig av sina misstag, det viktiga är att ge information om vad det handlar om, om man har tänkt att göra "det" och hur man bör gå tillväga , för att på bästa sätt undvika en "olycka" isf.
Enligt någon är säkert allting rätt och fel

Kärlek medborgare!

INGEN MED LYCKA NORR OM HÖGAKUSTEN??
Citera
2011-08-18, 19:57
Medlem
FelGuds avatar
Citat:

Tycker faktiskt din text var mycket vettigt!

trots att jag började med toppisar när jag var 16-17 år och har trippat ca 25-30 gånger.

Droger är inget för tonåringar! Skulle rekommendera alla att vänta med droger (speciellt hallucinogener) fram tills man är ca 20-21 år. Då är de flesta tillräckligt mogna att hantera droger. Man kan se ett tydligt samban med att ju yngre man är när man börjar med droger desto större är risken att man missbrukar droger och får temporära och permanenta skador! (orkar inte hitta källa men PM'a mig så fixar jag vetenskapliga artiklar.)

Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher

Vet inte om det funkar som insektsgift men utifrån egna det verkar som kossorna undviker toppisarna iallfall. Om jag får gissa så har alla däggdjur och många andra arter serotoninreceptorer. Om Får, kossor och hästar skulle äta dessa svamparna och bli "förgiftade" skulle de tycka det var obehagligt och farligt då de skulle kunna bli dödade av rovdjur.

t.ex. så dör får av DMT. DMT är en serotonin agnotist och kemisk "kusin" till psilocybin. Kanske dör får av psilocybin också?

källa:

http://www.erowid.org/plants/phalaris/phalaris_faq.shtml#7
Senast redigerad av FelGud 2011-08-18 kl. 20:07.
Citera
2011-08-18, 22:36
Medlem
Extremegrinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelGud
...
Vet inte om det funkar som insektsgift men utifrån egna det verkar som kossorna undviker toppisarna iallfall. Om jag får gissa så har alla däggdjur och många andra arter serotoninreceptorer. Om Får, kossor och hästar skulle äta dessa svamparna och bli "förgiftade" skulle de tycka det var obehagligt och farligt då de skulle kunna bli dödade av rovdjur.

t.ex. så dör får av DMT. DMT är en serotonin agnotist och kemisk "kusin" till psilocybin. Kanske dör får av psilocybin också?

källa:

http://www.erowid.org/plants/phalaris/phalaris_faq.shtml#7

Intressant det där med att DMT faktiskt verkar vara dödligt giftigt för får i doser som vi människor kan använda DMT i rent brukningssyfte (alltså långt ifrån någon dödlig mängd)!
Kan mycket väl vara så att även psilocin är väldigt giftigt för många djur då de båda, precis som du också påpekar, har väldigt lika molekylstruktur.

Psilocin

DMT
Senast redigerad av Extremegrinder 2011-08-18 kl. 22:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in