2011-07-18, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spinnis
edit helt fel tråd lol.

Varför finns ingen nybörjarfrågor tråd som cannabis sektionen har?
Du kan ställa nybörjarfrågor om toppisar här. Fast sök först.
Citera
2011-07-18, 13:29
Medlem
Luciditys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Skeptikern i mig säger att svamparna kan vara fjolårets men om inte så säger jag som dig, -det var som fan.
Jag tycker de såg ganska små ut. Om de är från förra året och har överlevt sommaren borde de vara större.
Citera
2011-07-18, 14:00
Medlem
Drömde att jag plockade toppisar
Citera
2011-07-18, 14:37
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucidity
Jag tycker de såg ganska små ut. Om de är från förra året och har överlevt sommaren borde de vara större.

Fast toppisar funkar inte så. Svamparna (dvs, fruktkropparna, dom vi plockar) lever bara i max en vecka, innan dom har sporat av sig och dör. Mycelet brukar överleva ett par år, och det är mycelet som är själva organismen. Precis som med äppelträd. Mycel = trädet, svamparna/fruktkropparna = äpplena.
Citera
2011-07-18, 18:23
Medlem
Cheiross avatar
Citat:

(Hur) tänkte du nu? Personen du citerar menar att svamparna har plockats förra säsongen, inte att de levt i ett år. Har ganska svårt att tänka mig att en liten svamp lever genom både sträng kyla och högsommarvärme i 300 dagar
Citera
2011-07-18, 22:34
Medlem
Luciditys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheiros
(Hur) tänkte du nu? Personen du citerar menar att svamparna har plockats förra säsongen, inte att de levt i ett år.
Ja det var så jag tänkte. Hade ingen aning om hur länge svamp brukar leva.

Citat:
Ursprungligen postat av Shrooman
Drömde att jag plockade toppisar
Jag med
Citera
2011-07-18, 23:37
Medlem
Citat:

Jag med

Jag älskar toppisdrömmar! De känns så mystiska och djupa, de är annorlunda än vanliga drömmar. Mina toppisdrömmar brukar kommer såhär i slutet av sommaren. Brukar drömma att jag är påväg nånstans å ser ner på marken och hittar massor av toppisar och alla ser riktigt konstiga och deformerade ut.
Citera
2011-07-19, 01:15
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogstokigturk
Jag älskar toppisdrömmar! De känns så mystiska och djupa, de är annorlunda än vanliga drömmar. Mina toppisdrömmar brukar kommer såhär i slutet av sommaren. Brukar drömma att jag är påväg nånstans å ser ner på marken och hittar massor av toppisar och alla ser riktigt konstiga och deformerade ut.

Toppisar ser ofta deformerade ut. Det ser ut som om de fått stryk av någonting. Skruvade stjälkar och konstiga konformiga hattar. De flesta toppisar ser dock ganska triviala ut med rätt så rak stam och inte särskilt uttalad topp. Speciellt när det inte är torka. Om det är blött kan toppishatten se brun ut med en ljusare fläck på hatten som sticker upp något.

Mina toppisdrömmar handlar mest om att jag hittat ett ställe mitt inne i stan som jag försöker hålla hemligt.
Citera
2011-07-19, 01:57
Medlem
enomdans avatar
Oxå sugen på att testa svamp

Smakar det inte förjävligt dock?
Citera
2011-07-19, 02:29
Medlem
Citat:

Jag med
vi kanske var i samma dröm?
Citat:
Ursprungligen postat av skogstokigturk
Jo min dröm var rätt mystisk faktiskt. Vandrade omkring på en bergssluttning och tittade ned i marken. Hittade inte så många men jag blev väldigt glad!
Citat:
Ursprungligen postat av enomdan
Oxå sugen på att testa svamp

Smakar det inte förjävligt dock?
Jag tycker smaken är helt hanterbar. Smakar inte mycket, lite skog/jord. Jag brukar bara tugga i mig dom och skölja ned med ett glas cola. Annars kan du alltid göra te på dom!
Citera
2011-07-19, 02:32
Medlem
Någon annan som mer eller mindre ofrivilligt ställer om till "toppisögon" när hösten närmar sig? Är jag ute och går förbi idealiska gräsplättar så är ögonen där och söker!
Citera
2011-07-19, 13:04
Medlem
Cheiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrooman
Någon annan som mer eller mindre ofrivilligt ställer om till "toppisögon" när hösten närmar sig? Är jag ute och går förbi idealiska gräsplättar så är ögonen där och söker!

Japp!

Är jag ute och cyklar eller åker bil när det är sensommar och jag ser en riktig toppisplats t.ex. en kohage med sådana där perfekta tuvor så börjar jag automatiskt leta efter tecken på svamp. Samma sak när jag spelar golf och letar efter min boll, ser gräset bra ut så är golfen glömd och jag börjar hålla utkik för toppisar istället!

Lite toppisskadad är man ju om detta händer så tidigt som i juli, vilket det gör för mig i år....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in