2011-02-06, 18:08
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softm00n
Vilken årstid är det bäst att plocka dessa svampar ?
Finns det svampar som liknar toppisar som är giftiga ?
När man äter svamparna, äter man endast svamparna då eller kan man äta dem tillsammans med något annat?(med tanke på att smaken kanske inte är så god)

Dessa frågor har säkert kommit upp i tidigare inlägg.
Hänvisa gärna till länkar med bra info om dessa svampar
Ska vi äta & trippa på svamparna åt dig också?

De växer på hösten (exakt när vet man inte då det beror på väder) och ett protip är att åtminstone läsa trådstarten i en tråd innan man börjar posta massa frågor.
Citera
2011-02-06, 19:56
Medlem
troengs avatar
Citat:
När man äter svamparna, äter man endast svamparna då eller kan man äta dem tillsammans med något annat?(med tanke på att smaken kanske inte är så god)

Dessa frågor har säkert kommit upp i tidigare inlägg.Hänvisa gärna till länkar med bra info om dessa svampar

Men ändå måste du ställa dom igen.
Citera
2011-02-07, 02:44
Medlem
Extremegrinders avatar
Citat:

Dessa frågor har säkert kommit upp i tidigare inlägg.
Hänvisa gärna till länkar med bra info om dessa svampar

http://knarkkorven.magiskamolekyler.org/svampinfo/toppslatskivling_foton_id.php
Du har säkert sett denna länk innan, men den var ovärderlig för mig åtminstone när jag var nybörjare på toppisar.

När du väl sett en toppis i verkligheten kommer du aldrig att ta fel, de är inte särskilt lik någon annan svamp i Sverige som växer på hagar/gräsfält.
Citera
2011-02-14, 21:54
Medlem
slutatacks avatar
Vad tror ni svampexperter nu när Dvärgbandsmasken har hittats i en räv i Sverige? I media står det att det kan vara farligt att plocka bär/svamp om smittan håller i sig till hösten. Avföringen kan tydligen innehålla masken.
Citera
2011-02-14, 22:22
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutatack
Vad tror ni svampexperter nu när Dvärgbandsmasken har hittats i en räv i Sverige? I media står det att det kan vara farligt att plocka bär/svamp om smittan håller i sig till hösten. Avföringen kan tydligen innehålla masken.

Man kan ju alltid skölja svamparna, och sedan torka dem och lägga i frysen. Då borde svampen vara fri från smitta.
Citera
2011-02-14, 22:41
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Man kan ju alltid skölja svamparna, och sedan torka dem och lägga i frysen. Då borde svampen vara fri från smitta.

Maskarna finns inte i svamparna i så fall, utan det är äggen. Och äggen, kära vänner, är extremt duktiga på att överleva det mesta, inkluderat stark kyla. Så, att torka och frysa in äggbesmittade svampar hjälper inte mycket.
Citera
2011-02-15, 15:05
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvar
Maskarna finns inte i svamparna i så fall, utan det är äggen. Och äggen, kära vänner, är extremt duktiga på att överleva det mesta, inkluderat stark kyla. Så, att torka och frysa in äggbesmittade svampar hjälper inte mycket.

Är du helt hundra på att dvärgbandmaskens ägg klarar en frysbox? Vad har du för källa på det?
Citera
2011-02-15, 15:33
Medlem
Som biolog har jag svårt att se att äggen skulle överleva att vattnet i dom fryser då de inte är anpassade till det (en av anledningarna till att vi inte har haft några problem med dvärgbandmask här uppe i norden är att det är för kallt).

Skulle inte oroa mig än på ett tag för att plocka toppisar, men vi får väl se vad framtiden har i sitt sköte.
Citera
2011-02-15, 15:51
Medlem
ChoppaJrs avatar
Är det någon som vet skillnaden på Tryfflar man kan köpa i Amsterdam och toppisar?
Citera
2011-02-15, 16:44
Medlem
Asgarvars avatar
Det jag är mer fundersam över är om äggen överlever psilocybinet i våra gullebarn. Det är ju trots allt ett gift för många djur, serotonin-liknande som det är (och serotonin är en vanlig komponent i diverse gift). Jag tänker läsa på lite mer om psilocybinets effekter mot parasiter och deras ägg. Har vi tur så kan det ironiskt nog vara det ämne vi söker efter också vara det ämne som försäkrar oss om att vi enbart får i oss det ämnet och inget annat äckligt. : )

Angående att frysa ihjäl äggen. Enligt prövningar så överlevde några ägg om temperaturen låg på -50 C, fast alla dog vid -70 C. Ingen av oss har det så kallt i frysen i köket, så det känns som att -20 C är ett ganska meningslöst vapen mot dessa odjur.
(Källa: http://www.jstor.org/pss/3286335).
Citera
2011-02-15, 18:16
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvar
Det jag är mer fundersam över är om äggen överlever psilocybinet i våra gullebarn. Det är ju trots allt ett gift för många djur, serotonin-liknande som det är (och serotonin är en vanlig komponent i diverse gift). Jag tänker läsa på lite mer om psilocybinets effekter mot parasiter och deras ägg. Har vi tur så kan det ironiskt nog vara det ämne vi söker efter också vara det ämne som försäkrar oss om att vi enbart får i oss det ämnet och inget annat äckligt. : )

Angående att frysa ihjäl äggen. Enligt prövningar så överlevde några ägg om temperaturen låg på -50 C, fast alla dog vid -70 C. Ingen av oss har det så kallt i frysen i köket, så det känns som att -20 C är ett ganska meningslöst vapen mot dessa odjur.
(Källa: http://www.jstor.org/pss/3286335).
Länken du postade fungerar inte för mig. Men man ska ha extrem otur om en smittad räv skitit på din svamp.
Citera
2011-02-22, 20:17
Avstängd
makduis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChoppaJr
Är det någon som vet skillnaden på Tryfflar man kan köpa i Amsterdam och toppisar?

Är inte tryfflar spejjade med metocin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in