2003-08-08, 18:31
Medlem
Vi har en liten rolig historia vi drar varje gng vi festar (vi kallar det tillfllet 'snillen spekulerar', en mycket vlkommen stund). De r i alla fall s hr:

Om du ker i en bil och kastar ivg en sten, kommer d stenen hamna lngre bort n om du str stilla p marken och kastar den? Svaret r skert simpelt (och jag har lst bde Fy A + B, Tek A+B+C) men kan faen inte komma p de. Jag vill grna anvnda mina kra (mv^2)/2 och mgh, men de funkar kanske inte? I alla fall s invntar jag era genomtnkta och supriga svar.

over 'n out
Citera
2003-08-10, 09:38
Medlem
Intermezzos avatar
Sitter hr p sndag morgonen har inget bttre fr mig s vad sgs om en lsning, som bygger p precis det CheeseMan freslr.

Vi brjar med att anta att det finns ett mrke p marken, t.ex. en vit linje frn vilken kastet skall ske, drefter r allts svaret p frgan "kommer d stenen hamna lngre bort n om du str stilla p marken och kastar den?" lst genom att mta avstndet till linjen.

Vi kan dock enkelt rkna ut detta. Frst str vi p linjen och kastar vr sten s lngt vi orkar. Vi bortser frn vinklar etc, och vljer att kasta horisontellt. Stenen lmnar vr hand med hastigheten v och genom den komposantuppdelning CheeseMan freslog finner vi att tiden det tar fr stenen att falla till marken fr vi frn
s = (at^2)/2

Dr allts s r hjden vi slpper stenen ifrn, och a r gravitationsaccelerationen g. Lser vi d ut t frn ekvationen ovan finner vi att stenen kommer en strcka
l = vt

Lt oss nu sga att vi frdas i en bil mot markering p marken och precis i det gonblick vi r vid mrket kastar vi stenen, frn samma hjd som tidigare, s, och med samma hastighet v. Stenen kommer allts att ta lika lng tid p sig som tidigare att n marken, dvs t. Men relativt marken frdas den nu med hastigheten v+u, dr u allts r bilens hastighet.

Den sten vi kastade frn bilen kommer allts strckan
L = (v+u)t

Vi ser allts att stenen som kastas frn bilen kommer
L-l = ut = u(2s/g)^
lngre n stenen som kastades frn stillastende.

Oj, det blev en lng post men hoppas det klarade ut problemet :idea:
Citera
2003-08-10, 09:46
Medlem
danke, nu kan jag besserwissa mig p nsta fest ^^.
Citera
2003-08-11, 19:49
Medlem
Stockos avatar
Eftersom stenens hastighet blir hgre d den kastas frn en bil blir ju ocks lufmotstndet hgre. Och som dom flesta vet kar luftmotstndet kvadratiskt med hastigheten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in