2008-12-02, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
En katt har aldrig ute klorna när de leker med varandra, fast det ibland kan se våldsamt ut.

Kan de bitas då och göra konstiga läten? T.o.m fräsa?
Citera
2008-12-02, 18:18
Medlem
Bitas brukar katter göra om de leker med varandra. Fräsa däremot betyder att katten fått nog eller att man ska passa sig för den.
Citera
2008-12-02, 18:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Bitas brukar katter göra om de leker med varandra. Fräsa däremot betyder att katten fått nog eller att man ska passa sig för den.

okej. Det verkar gå mellan lek och krig då hela tiden. Främst den lille som e leksugen med den lite äldre och puttar på honom etc. Sen åker de ihop lite jagar varandra och för att till sist rulla runt som i videon. Sedan börjar den lille fräsa.
Citera
2008-12-02, 18:46
Medlem
Avva66s avatar
Notera öronen, tillbakadragna öron betyder förmodligen att det är allvar.
Nån expert kan säkert detta bättre, svansföringen kan nog också ge ledtrådar.

Min katt när han ser en annan katt som han avskyr avger ett otäckt läte,
och inte ens jag rör honom då. Han verkar skogstokig, och fräser åt mej.
Men han är världens snällaste annars.
Citera
2008-12-03, 11:37
Medlem
Orm Ondes avatar
Ha ett öga på dem så de inte skadar varandra, men jag tror inte att det är någon fara. Äldre katter brukar uppfostra yngre katter genom att ge dem stryk när de är för envisa. Troligtvis är det bara detta det är fråga om.
Citera
2008-12-04, 02:25
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Notera öronen, tillbakadragna öron betyder förmodligen att det är allvar.
Nån expert kan säkert detta bättre, svansföringen kan nog också ge ledtrådar.

Katter drar tillbaka öronen även vid lek (inte alltid dock).
Vad gäller svansen så brukar det piskas ganska febrilt när katter är irriterade.

Men det kan vara enormt svårt att se om det är lek eller allvar.
Jag skulle nog säga att det är lättare att höra.
Katter för ett ohyggligt oväsen när de slåss (den som sett två vuxna katter slåss vet detta), och det både syns och låter ungefär som i tecknade filmer där katter ryker ihop till en boll av päls.

Vanliga tecken är annars när katterna "brusar upp sig".
Om kattens svans är tjock som en falukorv, om den reser ragg och fräser, så kan det nog vara läge att föra bort den lille.
En annan grej jag lade märke till när vi hade två katter, var att den store alltid slutade upp med leken när den lille 'sa till'.
Så om lillen gnäller och den store ändå kör på full kareta så är det nog bra att hålla lite uppsikt.
Citera
2008-12-04, 16:47
Medlem
Snurrens avatar
Mmmore, du behöver nog inte alls vara orolig. En äldre hankatt och en hankattunge brukar gå hur bra som helst för det mesta tills båda är könsmogna (då kastrerar man dom). Den äldre katten fräser ifrån och biter ibland den lille. Särskilt i nackskinnet i uppfostrande syfte. Sysselsätt lillen med att kasta leksaker eller använd en laserpekare så att han får springa av sig. Det är väldigt sällsynt att katter inte funkar ihop om dom är friska och har det bra. Men du kan ju klippa klorna på båda så att dom inte råka riva varandra.
Citera
2008-12-05, 12:54
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Mmmore, du behöver nog inte alls vara orolig. En äldre hankatt och en hankattunge brukar gå hur bra som helst för det mesta tills båda är könsmogna (då kastrerar man dom). Den äldre katten fräser ifrån och biter ibland den lille. Särskilt i nackskinnet i uppfostrande syfte. Sysselsätt lillen med att kasta leksaker eller använd en laserpekare så att han får springa av sig. Det är väldigt sällsynt att katter inte funkar ihop om dom är friska och har det bra. Men du kan ju klippa klorna på båda så att dom inte råka riva varandra.

Lånar tråden lite angående min grannes katter.

Hur gör man då med två kastrerade hanar(lika gamla bröder) som plötsligt börjar bråka(på allvar) med varandra efter ca 4 år?När de dessutom alltid har varit goda vänner innan? De är innekatter.
Senast redigerad av Bingy Bunny 2008-12-05 kl. 13:06.
Citera
2008-12-05, 16:04
Medlem
Eliza CTs avatar
Gissar att dom försöker bestämma vem som ska ha reviret. Vanligen ger sej den som kommer i underläge tillräckligt mycket.
Kan du klippa klorna på dom så det minskar risken för rivsår? Tyvärr kan dom ju ändå bitas men jag tror inte det går så långt.
Mvh

förlåt - GRANNENS katter var det ja.
Senast redigerad av Eliza CT 2008-12-05 kl. 16:07.
Citera
2008-12-05, 16:25
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Gissar att dom försöker bestämma vem som ska ha reviret. Vanligen ger sej den som kommer i underläge tillräckligt mycket.
Kan du klippa klorna på dom så det minskar risken för rivsår? Tyvärr kan dom ju ändå bitas men jag tror inte det går så långt.
Mvh

förlåt - GRANNENS katter var det ja.
Ja,jag fungerar som nån sorts mellanhand.

Menar du att man ska bara låta katterna göra upp själva?Även om de gör varandra illa och det ylas,morras och fräses så det hörs i hela grannskapet?
Citera
2008-12-05, 18:11
Medlem
Snurrens avatar
Bor dom trångt eller har det dåligt på något annat sätt?
Citera
2008-12-05, 21:56
Medlem
Exceeds avatar
Svårt att peka på specifika saker som visar att de bråkar eller leker utan det går mycket på intuition för min del. Jag märker rätt snabbt om det är lek eller bråk i alla fall när det gäller mina katter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in