2008-12-02, 00:43
Medlem
Tevildos avatar
Jag vet att jag sett en lista över hur sje-ljudet (sj-ljudet) kan stavas. Om jag inte missminner mig så var det gott och väl över 60 olika sätt detta ljud kunde realiseras ortografiskt. Men: jag har tappat bort adressen. Finns det någon som kan hjälpa mig hitta denna lista igen? Jag har försökt söka med hjälp av Google, men inte lyckats.

Den lista som verkar mest komplett innehåller enbart dryga 30 olika stavningar:

Tack på förhand!
Citera
2008-12-02, 00:48
Medlem
bananjukkas avatar
tch- atchoo?
Citera
2008-12-02, 01:29
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Kan tyvärr inte hjälpa dig, men skall det verkligen vara sje-ljud i Tarzan?
Citera
2008-12-02, 01:30
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tevildo
Jag vet att jag sett en lista över hur sje-ljudet (sj-ljudet) kan stavas. Om jag inte missminner mig så var det gott och väl över 60 olika sätt detta ljud kunde realiseras ortografiskt.

Jag tror att du missminner dig. jag har aldrig sett någon lista med mycket mer än trettio stavningar.

Ett par av dina exempel kan diskuteras om de verkligen har burskap i svenska språket, som Sean och Zjivago, som jag inte tycker är exempel på hur sje-ljudet kan stavas på svenska, utan snarare på hur svenskar uttalar främmande ord mer (Sean) eller mindre (Zjivago) väl.

Däremot har du bommat den allra längsta bokstavskombinationen i ett ovedersägligen svenskt ord som kan uttalas som ett sje-ljud, nämligen fyrbokstavskombinationen -rdes- i gärdesgård.
Citera
2008-12-02, 01:30
Medlem
Käg Malaxs avatar
Torbjörn Fagerströms lista som jag länkar till här: https://www.flashback.org/showthread.php?t=251701 rymmer 51 stavningar.
Citera
2008-12-02, 01:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Torbjörn Fagerströms lista som jag länkar till här: https://www.flashback.org/showthread.php?t=251701 rymmer 51 stavningar.
Mm. Men den bygger väl mycket på dialektala uttal, ibland också dialektala uttal i en viss fas. Det är till exempel alldeles riktigt att Gnarp uttalas Gnaschp på riktig hälsingska, och att det geniuna lokala uttalet av Järvsö är Jasche - mitt eget uttal Jäschö är en hälsingsk "finvariant" - men jag undrar hur många av ens dem som bor där som längre uttalar ortnamnet så. I Burgsvik är numera visserligen uttalet Boschvik allenarådande - men när jag var liten, fanns det gott om gamla tanter som uttalade ordet på ett uppenbart äldre sätt, med varje bokstav i rgs tydligt uttalad för sig - hårt g, naturligtvis.
Citera
2008-12-02, 07:35
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag tror att du missminner dig. jag har aldrig sett någon lista med mycket mer än trettio stavningar.

Ett par av dina exempel kan diskuteras om de verkligen har burskap i svenska språket, som Sean och Zjivago, som jag inte tycker är exempel på hur sje-ljudet kan stavas på svenska, utan snarare på hur svenskar uttalar främmande ord mer (Sean) eller mindre (Zjivago) väl.

Däremot har du bommat den allra längsta bokstavskombinationen i ett ovedersägligen svenskt ord som kan uttalas som ett sje-ljud, nämligen fyrbokstavskombinationen -rdes- i gärdesgård.

Det är inte min lista, utan jag hittade den på nätet någonstans - men visst är det så att många av stavningarna är tveksamma; det är litet av poängen faktiskt
Citera
2008-12-02, 08:37
Medlem
Enligt wikipedia så är ju vissa stavningar (bland annat rs, rz och sch) inte sje-ljudet utan ett annat ljud. Fast de två ljuden har smält ihop i en del dialekter.
Citera
2008-12-02, 10:14
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iathsathath
Enligt wikipedia så är ju vissa stavningar (bland annat rs, rz och sch) inte sje-ljudet utan ett annat ljud. Fast de två ljuden har smält ihop i en del dialekter.
Just sch kan det aldrig gälla. Däremot är sje-ljudet rent allmänt nytt i rent svenska ord, och alla rent svenska sje-ljud har uppkommit genom hopsmältning mellan andra ljud i sen tid - från 1600-talet och framåt. Av dessa hopsmältningar är de så kallade retroflexerna (de som inblandar r och s, eventuellt med en dental emellan) inte genomförda i alla svenska dialekter, och torde ha svårt att någonsin genomföras i dialekter med bakre r, eftersom ett sådant r inte alls har samma fonetiska påverkan ljuden omkring som ett främre r.
Citera
2008-12-02, 10:29
Medlem
Jrgens avatar
I vilken dialekt uttalas "sje-ljudet" i de där orden likadant?
Citera
2008-12-02, 10:50
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iathsathath

Man brukar nämna det främre och det bakre sje-ljudet, men sje-ljudet kan realiseras på fler sätt än dessa båda ytterligheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in