• 3
  • 4
2008-12-05, 12:30
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Låter som att många i den här tråden är väldigt stressade.
Varför måste ni med alla medel skynda er förbi och framåt?
Kan ni inte stanna upp...

Vill ju inte komma här och sparka in några öppna dörrar, men uppgiften är ju ändå att ta sig förbi den andra personen. Att stanna upp och börja göra något annat är ju att överpröva hela diskussionsunderlaget!

Inte för att det verkar vara så överdrivet många som har läst in sig på frågeställningen i och för sig...
Citera
2008-12-05, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Vill ju inte komma här och sparka in några öppna dörrar, men uppgiften är ju ändå att ta sig förbi den andra personen. Att stanna upp och börja göra något annat är ju att överpröva hela diskussionsunderlaget!

Inte för att det verkar vara så överdrivet många som har läst in sig på frågeställningen i och för sig...
Problemet är väl mer att det finns en person som rör sig spegelvänt mot en själv,
min högerhand slår i den andres vänsterhand,
så att man inte kommer förbi.
Fast det måste väl inte ses som ett problem?
Jag skulle personligen freaka ut totalt,
men personen i exemplet verkar mest envis och egocentrisk.
Jag skulle inte känna något behov av att hävda min rätt att gå förbi,
speciellt inte när det är på bekostnad utav den andre.
Det verkar ju som att man måste gå igenom den andre, forcera sig förbi med alla medel,
kanske döda den andre?
Känns som en metafor för något... Typ Irak-kriget kanske
Självet kan ju inte döda Den Andre,
den finns alltid där, och motsvarar alltid Självet på något sätt.
Citera
2008-12-05, 17:29
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Problemet är väl mer att det finns en person som rör sig spegelvänt mot en själv,
min högerhand slår i den andres vänsterhand,
så att man inte kommer förbi.
Fast det måste väl inte ses som ett problem?
Jag skulle personligen freaka ut totalt,
men personen i exemplet verkar mest envis och egocentrisk.
Jag skulle inte känna något behov av att hävda min rätt att gå förbi,
speciellt inte när det är på bekostnad utav den andre.
Det verkar ju som att man måste gå igenom den andre, forcera sig förbi med alla medel,
kanske döda den andre?
Känns som en metafor för något... Typ Irak-kriget kanske
Självet kan ju inte döda Den Andre,
den finns alltid där, och motsvarar alltid Självet på något sätt.

Det ironiska, eller vackra, på ett lite makabert Dorian Gray-iskt vis, är ju att du inte kan knivhugga en spegelbild även om den är tredimensionell. Knivarna skulle ju slå i varandra. Det enda sättet att dräpa din spegelbild är att sätta kniven mot din egen mage.

I den mån som en människa har blivit ett fält för dina egna projektioner, kan du inte bli kvitt det som hon visar upp för dig förrän du själv har gjort dig kvitt det som du har projicerat. Långsökta analogier är mitt andliga levebröd!
Citera
2008-12-05, 18:14
Medlem
Sightnesss avatar
Möter man sin "spegelbild" när man går på gatan får man använda omgivningens olikheter för att ta sig förbi. Låna en cykel, eller en gatsten...
Citera
2008-12-06, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Det ironiska, eller vackra, på ett lite makabert Dorian Gray-iskt vis, är ju att du inte kan knivhugga en spegelbild även om den är tredimensionell. Knivarna skulle ju slå i varandra. Det enda sättet att dräpa din spegelbild är att sätta kniven mot din egen mage.

I den mån som en människa har blivit ett fält för dina egna projektioner, kan du inte bli kvitt det som hon visar upp för dig förrän du själv har gjort dig kvitt det som du har projicerat. Långsökta analogier är mitt andliga levebröd!
Bra tankar där.
Att döda dig är att döda mig.
"Ask not for whom the bell tolls, for it tolls for thee" - John Donne

Citat:
Ursprungligen postat av Sightness
Möter man sin "spegelbild" när man går på gatan får man använda omgivningens olikheter för att ta sig förbi. Låna en cykel, eller en gatsten...
Det är väl därför detta hypotetiska exempel aldrig kan ske,
för alla människor lever i olika kroppar som har kontakt med olika miljöer/olika objekt.
Annars har Shikamaru i anime Naruto ganska bra lösningar på det här problemet, genom att använda just miljön:
http://www.youtube.com/watch?v=T6ikhJLChcw&NR=1&fmt=18
Citera
2008-12-06, 10:58
Medlem
Detta påminner om Realizts fråga om hörn:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=348827
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto