Citat:
Ursprungligen postat av Peter Gibbons
Tema-avsnitt har jag ingen emot, bara det är nytt material. Det är det enda jag bryr mig om, att det är nytt material.
Sedan tror jag att Thanksgiving-, Halloween- och Julavsnitt ger en lite bättre känsla om man ser dem på tv i USA då jag antar att de sänds vid samma tid som den verkliga helgdagen. Inte riktigt samma sak att se det flera månader off på svensk tv eller så som alla (?) ser avsnitten här: så fort man hittar dem på nätet ensam framför datorn.
De bästa tema-avsnitten jag vet är Simpsons Halloween-/Treehouse of horror
avsnitt. För att det är Halloween låter de avsnitten vara "overkliga" o tar ut svängarana regält utan att tappa känslan o alla avsnitt är riktigt bra.
Flashback- eller framtidsavsnitt gillar jag så länge de är bra gjorda. Hur alla träffade varandra i Friends är ett mycket bra avsnitt och scenen när Jerry gjorde misstaget att säga "vi är grannar, vad som är mitt är ditt" till Kramer första gången de träffades i en Seinfeldflashback var bra.
Det jag däremot hatar är clippshows. Männen bakom dem visar ingen respekt för tv-tittarna och ännu värre, ingen respekt för sitt eget arbete. När Simpsons gjorde en clippshow döpte de avsnittet till "So It's Come to This: A Simpsons Clip Show". Sammanfattar det hela bra, så jävla dåligt. De har även gjort ett avsnitt där de bara sände gamla sånger. Vet ej om de har gjort mer clippshows då jag inte följer Simpsons regelbundet. De värsta är nog de avsnitten där de har nytt material inbakat i avsnitten så man tvingas kolla på hela då det bara består av 5% nytt och 95% gammalt, minns ett sådant Friendsavsnitt.
Enda form av clippshow som jag tycker är ok är separata program som sänds innan eller efter ett riktigt avsnitt. 2 Exempel: När Friendsskådespelarna sitter ner o snackar med Conan O'brien och Jay Leno.
Clippshows ska aldrig få räknas in i nån säsong som ett riktigt avsnitt.
Håller med, clipshows är vidriga. Den enda anledningen att göra ett sånt avsnitt är för att fylla ut säsongen, kan verkligen inte förstå någon som uppskattar ett sånt avsnitt. Blir alltid lika besviken när jag sätter på en Seinfeld-säsong och det 100:de avsnittet spelas upp, en enda stor Greatest Hits samling med klipp, inte roligt alls.
Däremot kan sammanfattningar såsom den recap som sändes före första avsnittet i den senaste Lost-säsongen vara helt okej, men endast för att de inte ersätter ett annat avsnitt.