2008-12-01, 18:02
Medlem
Vaos avatar
Hej, jag har underbett på 2-3 mm jag undrar ungefär hur mycket det skulle kosta att operera och hur hela processen går till.
Citera
2008-12-01, 18:10
Medlem
Mystices avatar
Ditt underbett är inte stort (har du mycket problem med det eller varför vill du egentligen operera det?), varför jag kan säga att the gain is not worth the pain. Jag har inte gjort ingreppet själv, men en kompis till mig gjorde det och det ska tydligen ha gjort riktigt, riktigt ont . Inte värt det för så litet underbett om man nu inte har enorma problem, varför också tandläkarna säger att man ska ha ett "uttalat" underbett för att få operera sig.

Oh well, någon annan får väl svara på dina egentliga frågor
Citera
2008-12-01, 18:17
Medlem
Vaos avatar
Mitt underbett är kanske inte så stort i sig, men det är inte kul att se ut som marlon brando i gudfadern eller att inte kunna le för att man ser ut som ett fån. Det är inte heller kul att bli jämförd med jay leno när man går ut eller att sluddra när man pratar. Ett ingrepp som stör mig kanske i sju veckor men gör ett helt liv mycket lättare tycker jag är värt.
Citera
2008-12-01, 18:27
Medlem
Det är bara du som bryr dig.

Hade en polare som hade överbett, han fick operationen gratis har jag för mig
Citera
2008-12-01, 20:29
Medlem
abathingapes avatar
7 veckor är en underdrift. Räkna med 1-2 års tandreglering och sedan kirurgi, efter detta ytterligare tandreglering. Men vaffan konsultera din tandläkare, kanske är större än vad du egentligen tror. Ibland kompenserar tänderna för ett skeletalt underbett och då behövs operation ändå. Hur gammal är du?
Citera
2008-12-01, 21:45
Medlem
Detta kanske är en gammal skröna. Jag har hört att käkbenet växer ut igen efter operationen. Hur mycket vet jag inte, kanske obetydligt, men kanske värt att kolla upp.
Citera
2008-12-01, 22:52
Medlem
Jag ska få tandställning. Ska det i några år (ca. 2-3) och sedan en annan tändställning (bakom de främre undertänderna) jag ska ha i 5-10 år. Detta gäller mitt överbett!

Det jag undrar är, måste man operera sig?
Citera
2008-12-02, 00:41
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaSpel
Jag ska få tandställning. Ska det i några år (ca. 2-3) och sedan en annan tändställning (bakom de främre undertänderna) jag ska ha i 5-10 år. Detta gäller mitt överbett!

Det jag undrar är, måste man operera sig?

Det blir ju svårt att säga över internet utan bilder eller nåt. Men antagligen kommer det bli några tänder utdragna för att ge plats åt tänderna att flyttas bakåt. Det är vad jag tror, men det behöver ju knappast vara så.

Av ren nyfikenhet bara, vad kommer kalaset kosta?
Citera
2008-12-02, 04:33
Medlem
Vaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abathingape
Hur gammal är du?

Jag är 19 år
Citera
2008-12-02, 23:47
Medlem
Jag har själv nästan 1 cm underbett och går igenom tandreglering just nu som förberedelse för operation.

Skulle tro att man i genomsnitt har tandställning i cirka 3 år (2,5 år före sen 6 månader efteråt). Behandlingen kan påbörjas så fort man är färdigväxt. Påbörjade min i mars förra året tror jag, var då 20.

Operationen är planerad i slutet av nästa år och går till så att man flyttar bak underkäken och fram överkäken. Man får ett par titanplattor fastskruvade i käken som sitter kvar resten av livet om man inte får problem med dem. Man är sjukskriven 1-2 veckor efter operationen och får spendera natten efter själva ingreppet på sjukhuset. Det kan hända att man förlorar lite känsel runt hakområdet men det behöver inte vara permanent.

Under själva tandregleringen blir underbettet förmodligen ännu större eftersom det bara är en förberedelse inför hur det ska se ut när käkarna sitter som de ska.

Jag betalar endast 900 kr om året för tandregleringen (efter det får man frikort) och själva operationen går då på frikortet som jag har förstått det. Jag har ju dock vissa problem med att bita ihop riktigt förutom att det inte ser helt riktigt ut. Man får nog punga ut en del om det bara är ett skönhetsingrepp.

Min far gjorde samma operation på 80-talet någon gång och ångrar det absolut inte. Han har något nedsatt känsel i hakan men det är inget han någonsin störts av.

Vill du veta något mer är det bara att fråga.
Senast redigerad av r0st 2008-12-03 kl. 00:25.
Citera
2008-12-02, 23:49
Medlem
Glömde nämna att du förmodligen måste dra ut alla visdomständer också. Det blev jag iaf tvungen till.
Senast redigerad av r0st 2008-12-03 kl. 00:24.
Citera
2008-12-22, 02:52
Medlem
Gatess avatar
kan bara nämna att jag är äntligen mitt uppe i denna process.. tycker fortfarande att det är jobbigt att vänta på operationen. men nu har jag fått min tandställning, operation om ca ett år. och det är gratis skönt att det börjar hända lite nu efter att man väntat sen 12-års åldern ( är 19 nu).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in