2008-12-01, 15:28
Medlem
chamaemoross avatar
Jag brukar koka upp 1-2 kg potatis varje vecka ungefär och sedan steka lite fiskpinnar eller köttbullar så att maten är färdig på 10 minuter (värmer då potatisen i micro.)

Nu på senaste har jag börjat fräsa lök i rapsolja men börjar tröttna lite på just att bara äta lök. Idag hackade jag upp ett höstäpple också och blandade det med en lök och fräste det, och herregud vad gott det blev. Har ni några bra tips på goda blandningar som man kan wooka eller fräsa ihop? Det ska helst vara grönsaker men nämn gärna frukter också som passar fint med andra grönsaker.
Citera
2008-12-01, 15:57
Medlem
Cantorass avatar
Blanda i en burk surkål i lök-äppelfräset - och möjligtvis lite buljong - blir godare för varje gång du värmer upp det
Citera
2008-12-01, 16:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamaemoros
Har ni några bra tips på goda blandningar som man kan wooka eller fräsa ihop? Det ska helst vara grönsaker men nämn gärna frukter också som passar fint med andra grönsaker.
Vissa kombinationer går utmärkt ihop, t ex:
  • ärtor, majs och paprika (finns också frysta)
  • sommargrönsaker (morötter, ärter, bönor och blomkål)
  • ingefära (färsk), bambuskott, böngroddar, purjolök, vitlök och vattenkastanjer
  • morötter, rotselleri, palsternacka och rätika
  • ananas, stjälkselleri, kålrot och sötpotatis
  • paprika, chili, vitlök, strimlad vitkål och lök
  • kålrabbi, lök, morötter och stjälkselleri
  • savoykål, rödbetor (kokta), vitlök och potatistärningar
Det är några förslag, vill du ha fler så hör av dig igen .

~Paul~
Citera
2008-12-01, 17:00
Medlem
chamaemoross avatar
Ah tack så mycket för tipsen! Fan vad sugen jag blev på ärtor nu
Citera
2008-12-01, 17:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamaemoros
Ah tack så mycket för tipsen! Fan vad sugen jag blev på ärtor nu
Ärter är en av de ingredienserna som nästan är bättre frysta .

~Paul~
Citera
2008-12-01, 18:00
Medlem
Mortal Sins avatar
ok ingen grönsak men är du inte vegan så är stekfläsk din bästa vän i din situation. Du ska få ett recept.

stek fläsk knaprigt sedan steker du äpplen i flotten tills de blir mjuk en gnutta presto äpllefläsk klassik rätt. Dett lägger du upp på rågbröd drick kall öl till.

En smula ot sorry.
Citera
2008-12-01, 18:00
Medlem
Tjohildas avatar
Ös på lite curry i fräset med, det blir gott!
Citera
2008-12-01, 23:15
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Vissa kombinationer går utmärkt ihop, t ex:
  • ärtor, majs och paprika (finns också frysta)
  • sommargrönsaker (morötter, ärter, bönor och blomkål)
  • ingefära (färsk), bambuskott, böngroddar, purjolök, vitlök och vattenkastanjer
  • morötter, rotselleri, palsternacka och rätika
  • ananas, stjälkselleri, kålrot och sötpotatis
  • paprika, chili, vitlök, strimlad vitkål och lök
  • kålrabbi, lök, morötter och stjälkselleri
  • savoykål, rödbetor (kokta), vitlök och potatistärningar
Det är några förslag, vill du ha fler så hör av dig igen .

~Paul~

Delvis trådlån: Tror du kikärtor och potatis kan passa till? Tänker steka med curry.
Citera
2008-12-02, 11:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson
Delvis trådlån: Tror du kikärtor och potatis kan passa till? Tänker steka med curry.
Tyvärr inte. Båda är mjöliga i konstistensen. Du behöver något som bryter. De skulle kunna funka om du gjorde en variant på hummus dock.

~Paul~
Citera
2008-12-02, 12:14
Medlem
Fräs haricots verts tillsammans med lök, krydda med salt, grovmalen svartpeppar och om du så vill vitlök.
Citera
2008-12-02, 14:45
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Ös på lite curry i fräset med, det blir gott!

Heja Tjohildalucia! Jo jag tänkte när jag såg trådstarten att man måste tipsa om curry till lök och äpplen, men se till att curryn fräses i smör en stund först. Sen kan man ju ha olika favoriter, men av alla "vanliga" märken så tycker jag att Santa Marias curry är godast, Kockens är i min smak rent äcklig

Till ugnstekt kyckling kan man göra lökkräm. Skiva löken fint, fräs/koka länge i lite smör, blanda i dijonsenap och vispa runt så att det blir mosigt. Man kan ta det direkt på tallriken, eller breda ut på kycklingen och strö på lite ströbröd, gratinera sedan en kvart i ugnen. Enligt originalreceptet från en italiensk kokbok ska man ha det till urbenad kyckling. Det kan vara kul att göra och blir vackert, men numera äter vi två kycklingar till en vanlig middag och att stå och bena ut två kycklingar är lite för mycket jobb

Ett annt tips på frästa grönsaker är små morötter (eller bitar av större morötter) frästa i smör med rivet citronskal på. Citronen pressar man sedan och dricker med vatten till maten.

Gillar ni inte brysselkål fast det är så nyttigt? Ta lite smör i kokvattnet, det gör underverk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in