2008-12-01, 10:33
Medlem
Tja guys,

E det någon som vet vad för tumregel man använder för räntabilitet på eget kapital för att veta om det verkligen går bra för företaget?

/En nybörjar ekonom.
Citera
2008-12-01, 20:20
Medlem
Avkastning hänger alltid ihop med risk, med andra ord är det svårt att säga något generellt utan att jämföra med risknivån i företagets verksamhet.
Citera
2008-12-01, 21:59
Medlem
fordonsförarens avatar
Jag tycker att det är ett ganska bra mått men du måste samtidigt ha koll på hur skuldsatt bolaget är, stora skulder ger (förhoppningsvis) en bra avkastning på eget kapital men kan visa sig vara osunt när det blir sämre tider.
Citera
2008-12-01, 23:29
Medlem
gogogagas avatar
Om det går bra för företaget ska räntabilitetet vara > 0. Annars går det dåligt. Det tycker jag är en bra tumregel.

skämt åsido. Massa andra parametrar man bör ta hänsyn till. Som föregående talare också påpekade är det viktigt att kolla soliditeten på företaget om du tänkte jämföra olika företags räntabilitet. Ju lägre soliditet, desto tyngre hävstång i räntabiliteten av eget kap.
Citera
2014-09-29, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akirajt
Tja guys,

E det någon som vet vad för tumregel man använder för räntabilitet på eget kapital för att veta om det verkligen går bra för företaget?

/En nybörjar ekonom.

Lite sent svar kanske, men personligen tänker jag bara pa hur länge det skulle ta att tjäna ihop det satsade kapitalet med valfri räntabilitetsprocent.
Ta en kontinuelig räntabilitet pa 1% som ett extremt exempel, det skulle ta 100 ar att tjäna ihop det satsade kapitalet, detta kan inte ses som rimligt i nagot sammanhang.
Första aret kan man ju ofta inte räkna med mycket, men allt eftersom aren gar borde räntabiliteten stiga och i atminstone fall komma upp till runt 20%.

Men vad vet jag, har ingen erfarenhet av företagare och lärde mig just om räntabilitet, jag ville bara svara nagonting utifran min egna uppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in