2008-12-01, 00:04
Medlem
volkovs avatar
Hittade ingen tråd om Volvo Ocean Race så jag tänkte att jag skulle starta en, även om intresset kanske inte är så speciellt stort.

I skrivande stund har två båtar nått Cochin i Indien och därmed tillryggalagt den andra etappen som startade i Kapstaden. Det är Ericsson 4 (internationell besättning) och Telefonica Blue som tagit sig fram som etta respektive tvåa. I skrivande stund ligger Ericsson 3 först av båtarna till havs som ligger cirka 40 sjömil framför klungan med resten av deltagande båtar, Team Russia undantaget som verkar irra runt i Indiska oceanen.

Kul att det går bra för Ericsson 3 med nordisk besättning! Skulle vara roligt med stora svenska seglingsframgångar efter den tråkiga historian Victory Challange i Louis Vitton Cup.

www.volvooceanrace.org
Citera
2008-12-01, 01:16
Medlem
Marmosets avatar
Schysst initiativ!

Kanske vi kan få oss lite ärekränkande skvaller också Saknar en del av de icke-så-salongsfähiga seglarna från förr *he,he*
Citera
2008-12-04, 21:17
Medlem
volkovs avatar
Alla båtarna är i hamn och nästa etapp mot Singapore börjar den 13 december. Stor svensk insats av navigatören Roger Nilson på Telefonica Black, han visar vilket viktigt instrument stealthen är, speciellt i spurterna.

Jag undrar vad som hände med Assa Abloy?

Intressant läsning på dn.se, det är Gustav Morin, ombord på Ericsson 3 som bloggar om tävlingen. Länk:
http://blogg.dn.se/blogg/oceanracebloggen
Citera
2008-12-14, 22:49
Medlem
volkovs avatar
Båtarna har lämnat Indien och är på väg mot Singapore. Just nu ligger Telefonica Blue i ledningen med knappt 4 minuter för Ericsson 4. Inledningen är ju relativt ointressant just nu men vi får väl se vad som händer när de kommer ut på havet då navigatörerna får lite mer spelrum.

Jag tror årets seger går till Ericsson 4, och om inte något drastiskt händer så borde det gå rätt lätt. Jag ställer mig lite tveksam till det här med in-port racing. Volvo Ocean Race och Whitbread har alltid varit oceankappseglingar och att försöka styra något sorts matchrace spektakel i VO70-båtar känns mest "meh". Aja, om alternativet är att inte ha något race alls så är det självklart det mindre onda.
Citera
2009-06-09, 21:54
Medlem
Dags å dra igång i den här tråden igen kanske. Några som skall ut till Marstrand i dagarna och se när båtarna glider in?
Citera
2009-06-14, 14:44
Medlem
Så Telefonica på grund . HAha väst på Bussholmen söder om Marstrand.
Imponerande.
Citera
2009-06-14, 16:11
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Jupp, totaltvåan T-Blå fastnat ordentligt. Loss nu iofs men säkert med en del jobbiga skador. Tidsstraff på 2 timmar för att tagit hjälp.

Lite tröst för oss vanliga seglare att sådana där superstjärnor och navigatörer kan lyckas med sådana här saker.
Citera
2009-06-14, 16:32
Medlem
Japp hon är flott och går in mot Marstrand för att kolla över skadorna.
Lotsbåten som drog lyckades dra av en winch från Telefonica så hon stog redigt hårt på grund.
Citera
2009-06-15, 19:54
Medlem
LiLWizs avatar
Fyfan vilken jävla skit det är. Volvo Ocean Race. Stänger av hela Gamla Stan i Stockholm. Skapar timtals bilköer för vanligt folk. Det går bra att varsla 3000, bara Volvo Ocean Race blir av.

Pinsamt Volvo. Aldrig i livet att jag kommer stötta Volvo.
Pinsamt Stockholm, viker för ett kommersiellt arrangemang och stänger halva stadsdelar för något så ointressant och ologiskt som kappsegling. Inte ens 1% av Sverige har segling som topp 10 bland intressen.

Avgå kommunpolitiker!
Citera
2009-06-15, 21:51
Medlem
LiLWiz: För att VOR i Stockholm beräknas dra in 130 miljoner kr extra till staden. Det mediala värdet beräknas till 190 miljoner kronor. Men du kanske tycker att det hade varit bättre att dessa pengar spenderades i något annat land i dessa tider?
Källa:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in