2008-11-30, 15:09
Medlem
Dorothees avatar
Till att börja med vet jag inte säkert om detta är det rätta stället att lägga tråden på. men jag gör ett försök!

Det är såhär att jag håller på med ett Pablo Escobar arbete i skolan. Det ska vara en sammanfattning om vem han var osv. Men ändå göra det till ett par sidor.
Jag undrar lite vad man borde få med om honom? vad är intressantast?
Och är det någon som sitter på lite rolig statistik om hans affärer eller bara om Colombias knarkhandel i största allmänhet? Utöver det man hittar på wikipedia dvs.
Tänkte också ringa upp Colombias Ambassad och förhoppningsvis få några intressanta svar.

Tips tack!
Citera
2008-11-30, 15:14
Medlem
DarkKnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorothee
Till att börja med vet jag inte säkert om detta är det rätta stället att lägga tråden på. men jag gör ett försök!

Det är såhär att jag håller på med ett Pablo Escobar arbete i skolan. Det ska vara en sammanfattning om vem han var osv. Men ändå göra det till ett par sidor.
Jag undrar lite vad man borde få med om honom? vad är intressantast?
Och är det någon som sitter på lite rolig statistik om hans affärer eller bara om Colombias knarkhandel i största allmänhet? Utöver det man hittar på wikipedia dvs.
Tänkte också ringa upp Colombias Ambassad och förhoppningsvis få några intressanta svar.

Tips tack!

Om du GOOGLAR så lär du hitta en hel del intressant fakta om Don Pablo Escobar!
Citera
2008-11-30, 17:14
Bannlyst
finns en dokumentär om honom. tror den heter king of cocaine eller något liknande. testa söka runt. kanske på wikipedia eller något..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pablo_Escobar

http://www.imdb.com/title/tt0804517/

leta efter den på någon torrentsida eller något. :P
Citera
2008-11-30, 23:21
Medlem
5starGs avatar
tror du seriöst det finns nån snubbe på FB som sitter inne på mer intressant och sanningsenlig information om en av dom största knarkkungarna än vad som redan finns på internet?
Citera
2008-12-01, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 5starG
tror du seriöst det finns nån snubbe på FB som sitter inne på mer intressant och sanningsenlig information om en av dom största knarkkungarna än vad som redan finns på internet?

nä precis!
Citera
2008-12-01, 17:14
Medlem
Dorothees avatar
Citat:

Definitivt inte. Tänk steget längre?
Om någon råkar vara bättre på mig att söka eller hitta information. Jag är ganska usel på att hitta info. Men om någon skulle kunna hjälpa mig med det.
Citera
2008-12-01, 17:47
Medlem
Citat:
Om någon råkar vara bättre på mig att söka eller hitta information. Jag är ganska usel på att hitta info. Men om någon skulle kunna hjälpa mig med det.

Tjena . Du kan ju läsa boken "killing Pablo", har inte läst den själv men hört att den skall vara bra dessutom släpps det snart en film med samma namn med bl.a Christian Bale i en av rollerna. En annan grej du kan kolla upp är hur stort folkligt stöd P.E hade, han snackade ju om kampanjer som " ett tryggare Medellin" osv, den vinklingen hade iaf jag tyckt var intressant.
Citera
2008-12-01, 18:38
Medlem
Dorothees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnie
Tjena . Du kan ju läsa boken "killing Pablo", har inte läst den själv men hört att den skall vara bra dessutom släpps det snart en film med samma namn med bl.a Christian Bale i en av rollerna. En annan grej du kan kolla upp är hur stort folkligt stöd P.E hade, han snackade ju om kampanjer som " ett tryggare Medellin" osv, den vinklingen hade iaf jag tyckt var intressant.

Ja, precis. Jag gjorde tydligt att han inte bara var en hatad man. Var ganska intressant. killen på colombianska ambassaden växte upp i samma by som P.E.
För hans familj var pablo en hjälte. och när han dog ville ingen tro det.

Christian Bale?! bara han inte spelar don pablo.. tack föresten
Citera
2008-12-01, 18:52
Medlem
deeznutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnie

Jag kan varmt rekommendera "Killing Pablo" som läsmaterial, välskriven och med bra källor.
Colombias historia fram till Pablos födelse beskrivs bra, dvs det "förspel" som gav förutsättningarna till att en man som Escobar kunde frodas och nästan ta över ett helt land. Sedan hans historia från första andetaget fram tills hans död, man får även följa flera andra nyckelspelare i hans livshistoria, från poliser, åklagare, rivaler, familjemedlemmar etc.

Väldigt intressant läsning, och den första materialet jag skulle konsultera ifall jag skulle skriva ett arbete. Måste väl förövrigt finnas hur mycket som helst på nätet.
Citera
2008-12-01, 18:54
Medlem
Omar Santanas avatar
Citat:

Och hur hade du tänkt att du skulle bli bättre på det? Genom att låta någon annan göra det?
Citera
2008-12-01, 18:58
Medlem
5starGs avatar
Citat:
jag tvivlar starkt på att du är 18 år som är åldersgränsen här på FB, dock kan ha åldern inne med lida av mentalt nedsatt kapacitet så därför skriver jag så du ska förstå

1. gå in på www.google.se

2. där skriver du in "Pablo Escobar" och trycker på enter

3. då dyker det upp massa sökresultat

4. jag rekomnderar att du går in på wikipedia-länken som lär komma kom ganska högt upp

5. där kan du läsa om han på svenska och på engelska (och en jävla massa andra språk med). om du kan engelska så tror jag att du kommer kunna hitta mest information på den engelska sidan

PS! detta funkar även när du ska söka på andra saker och inte bara om pablo escobar. hoppas du får det lättare att hitta information i framtiden. DS!
Citera
2008-12-01, 20:47
Medlem
Dorothees avatar
Citat:
idiot-text
ohoy, han är lustig också?
Citat:
Jag kan varmt rekommendera "Killing Pablo" som läsmaterial, välskriven och med bra källor.
Colombias historia fram till Pablos födelse beskrivs bra, dvs det "förspel" som gav förutsättningarna till att en man som Escobar kunde frodas och nästan ta över ett helt land. Sedan hans historia från första andetaget fram tills hans död, man får även följa flera andra nyckelspelare i hans livshistoria, från poliser, åklagare, rivaler, familjemedlemmar etc.

Väldigt intressant läsning, och den första materialet jag skulle konsultera ifall jag skulle skriva ett arbete. Måste väl förövrigt finnas hur mycket som helst på nätet

Tack, ska se över det. jag gillar framsidan när poliserna posar över hans lik. Så hemskt, men ändå känner man hur stolta poliserna var.

1-1 don pablo VS Världen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in