2008-11-30, 12:44
Medlem
Är inte Bullpup ett mer modernt sätt att göra vapen? Jag kan tyvär inte så mycket om vapen som är bullpup, har bara använt AK5an. Men vad tycker ni, borde AK6 vara en bullpup design? Vad är fördelarna, nackdelarna?
Citera
2008-11-30, 12:47
Medlem
nollans avatar
Jag förstår ju att det är en vanesak, men är det inte meckigt att komma åt magasinet vid byte jämfört med en traditionell design?
Citera
2008-11-30, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Jag förstår ju att det är en vanesak, men är det inte meckigt att komma åt magasinet vid byte jämfört med en traditionell design?
Nej.

edit: http://www.youtube.com/watch?v=DCVb55UxYbU
Citera
2008-11-30, 13:01
Medlem
skinner5000s avatar
Jag har skjutigt med Steyr Aug och visst är det ett trevligt vapen, men jag föredrar ändå vapen av karbinmodell. Jag tycker de är trevligare att hantera och skjuta med och att vapnet blir lite kompaktare med en Bullpup ger jag inte mycket för då det bara handlar om många centimeter.
Citera
2008-11-30, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Jag har skjutigt med Steyr Aug och visst är det ett trevligt vapen, men jag föredrar ändå vapen av karbinmodell. Jag tycker de är trevligare att hantera och skjuta med och att vapnet blir lite kompaktare med en Bullpup ger jag inte mycket för då det bara handlar om många centimeter.
Augen är dock förvisso en jävligt gammal konstruktion. FN2000 och TAVOR är exempel på nyare och betydligt trevligare konstruktioner.
Citera
2008-11-30, 13:19
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Augen är dock förvisso en jävligt gammal konstruktion. FN2000 och TAVOR är exempel på nyare och betydligt trevligare konstruktioner.
Inga jag har provat, men jag tror egentligen att det är en smaksak. Vissa försvarsmakter väljer karbiner och andra bullpups. Om jag inte minns fel så testade Sverige Augen när man skulle välja ut ersättaren till Ak4, men man kom fram till att FNC passade Sverige bättre.
Citera
2008-11-30, 13:34
Medlem
Beldarans avatar
(Scoremax)
Nej, jag hoppas på en vanlig karbinmodell..
Citera
2008-11-30, 14:34
Medlem
Iofs är min åsikt också att vi ska anskaffa en (två) vanlig(a) karbin(er) (416 och 417 hade varit jävligt fint). Men bullpup är absolut ingen dålig eller krånglig lösning.
Citera
2008-11-30, 14:55
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000

Nja, vi talar om c:a 2,5dm vid samma piplängd.
Tavor är t.ex. lika lång med sin längsta pipa (46cm)
som HK G36 är med sin kortaste (22,8cm).
Citera
2008-11-30, 15:09
Medlem
Någon som har någon erfarenhet med moderna bullpup vapen och vill dela med sig av de?
Citera
2008-11-30, 16:18
Medlem
Gerras avatar
Om man inte designar ett kortare vapen, utan istället ökar piplängden med sådär 25 cm; Vilken skillnad skulle det göra i utgångshastighet?
Citera
2008-11-30, 16:27
Medlem
Ja det bör absolut vara en bullpup. Kan man lösa utkastningen på ett pålitligt sätt så den kastar ut framåt som vapnet i videon så har man heller inget problem med vänsterskytte. Allt bättre kroppspansar gör att hög utgångshastighet är en nödvändighet och då är det bra med en hyfsat lång pipa. Det är totalt värdelöst med kortpipiga vapen som AK5D. Med en bullpup är det enormt mycket lättare att manövrera inomhus och att t.ex. skjuta inifrån fordon. Man får ett vapen som är lika kompakt som en traditionell kpist men i gevärskaliber med en fullängdspipa som ger hög utgångshastiget, räckvidd och precision. I nödfall går det dessutom att skjuta med en hand någorlunda vilket inte är så lätt med vapen som AK4 och AK5. Tyngdpunkten hamnar dessutom så att det är lättare för svagare personer att hantera och skjuta vapnet, vilket är en fördel idag när de skall ha med kvinnor och klena dvärgväxta blattar i alla sammanhang. Jag har svårt att se några nackdelar även om jag själv är van vid traditionella vapen. Man får väl öva så man vänjer sig vid bullpup helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in