2008-11-29, 18:10
Medlem
corpuss avatar
Jag har köpt en Internetradio Pinnacle SoundBridge, men kan inte ansluta den till mitt trådlösa nätverk.

Mitt trådlösa nätverk heter "Glocalnet Wireless", och det fungerar utmärkt att ansluta till med både bärbar dator och mobiltelefon med WLAN. Första gången som jag använder en ny dator blir jag uppmanad att ange ett lösenord. Jag anger då det lösenord som står skrivet på en etikett under mitt trådlösa modem, och kan sedan ansluta till Internet utan problem.

Men när jag försöker ansluta Internetradion, fungerar det inte.
När jag startar den, får jag ett alternativ som heter Wi-Fi Setup. Jag väljer detta, den börjar söka efter trådlöst nätverk och hittar Glocalnet Wireless. Den frågar då om jag har ett password, och jag svarar ja.
Sedan blir jag uppmanad att ange lösenordet, och jag anger den kod som står på etiketten under mitt modem.
När lösenordet är inmatat väljer jag OK, och displayen visar texten "Redy to connekt". Jag svarar OK, och då visas följande texter i tur och ordning:
Startar om enheten
Connecting
Kunde inte ansluta till Glocalnet Wireless

Problemet är alltså att Internetradion inte kan ansluta till mitt trådlösa nätverk, trots att jag anger samma lösenord som fungerar när bärbara datorer och mobiltelefon ansluter till samma trådlösa nätverk.

Jag har ringt till min Internetleverantör Glocalnet, och frågat vilken kod som ska anges för att kunna ansluta till nätverket. De svarar då att jag ska ange den kod som finns på etiketten under det trådlösa modemet, och denna kod fungerar som sagt även för både mobiltelefon med WLAN och bärbara datorer.

Skylten som finns under mitt trådlösa ADSL-modem ser ut så här:

WEP (hex): XXXXXXXXXXXX
WPA PSK: XXXXXXXXXXXX

Det är exakt samma kod som anges på de båda rader som här är markerade med XXXXXXXXXXXX.

Varför kan min Internetradio inte ansluta till det trådlösa nätverket, och hur ska jag göra för att lösa problemet?
Citera
2008-11-29, 20:29
Medlem
Hur ser.

inställningarna ut i din router?

Accepterar den även åtkomst för 802.11b enheter? eller är den bara uppsatt att acceptera 802.11g enheter? Då din radio har ett bkort i sig, så är detta rätt viktigt

Hur du konfigurerar din router har jag inte en aning om då jag inte vet modellen, men du borde ha en manual från Glocalnet där allt står.

Om du kopplar in radion till routern med kabel, får du kontakt då?

Citat:
Ursprungligen postat av corpus
Jag har köpt en Internetradio Pinnacle SoundBridge, men kan inte ansluta den till mitt trådlösa nätverk.

Mitt trådlösa nätverk heter "Glocalnet Wireless", och det fungerar utmärkt att ansluta till med både bärbar dator och mobiltelefon med WLAN. Första gången som jag använder en ny dator blir jag uppmanad att ange ett lösenord. Jag anger då det lösenord som står skrivet på en etikett under mitt trådlösa modem, och kan sedan ansluta till Internet utan problem.

Men när jag försöker ansluta Internetradion, fungerar det inte.
När jag startar den, får jag ett alternativ som heter Wi-Fi Setup. Jag väljer detta, den börjar söka efter trådlöst nätverk och hittar Glocalnet Wireless. Den frågar då om jag har ett password, och jag svarar ja.
Sedan blir jag uppmanad att ange lösenordet, och jag anger den kod som står på etiketten under mitt modem.
När lösenordet är inmatat väljer jag OK, och displayen visar texten "Redy to connekt". Jag svarar OK, och då visas följande texter i tur och ordning:
Startar om enheten
Connecting
Kunde inte ansluta till Glocalnet Wireless

Problemet är alltså att Internetradion inte kan ansluta till mitt trådlösa nätverk, trots att jag anger samma lösenord som fungerar när bärbara datorer och mobiltelefon ansluter till samma trådlösa nätverk.

Jag har ringt till min Internetleverantör Glocalnet, och frågat vilken kod som ska anges för att kunna ansluta till nätverket. De svarar då att jag ska ange den kod som finns på etiketten under det trådlösa modemet, och denna kod fungerar som sagt även för både mobiltelefon med WLAN och bärbara datorer.

Skylten som finns under mitt trådlösa ADSL-modem ser ut så här:

WEP (hex): XXXXXXXXXXXX
WPA PSK: XXXXXXXXXXXX

Det är exakt samma kod som anges på de båda rader som här är markerade med XXXXXXXXXXXX.

Varför kan min Internetradio inte ansluta till det trådlösa nätverket, och hur ska jag göra för att lösa problemet?
Citera
2008-11-29, 22:41
Bannlyst
Kolla så att allting är i och att inget glappar.
Citera
2008-11-30, 01:05
Medlem
corpuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantomchaser
Accepterar den även åtkomst för 802.11b enheter? eller är den bara uppsatt att acceptera 802.11g enheter?
Oj, jag vet inte ens vad det är för skillnad mellan b-enhet och g-enhet.
Är det någon som kan förklara vad det innebär?

Citat:
Ursprungligen postat av Phantomchaser
Om du kopplar in radion till routern med kabel, får du kontakt då?
Radion har tyvärr ingen anslutning för nätverkskabel, utan kan bara anslutas trådlöst.

Mitt trådlösa ADSL-modem heter Thomson Speedtouch 585 v6.

Citat:
Ursprungligen postat av comgoran
Kolla så att allting är i och att inget glappar.
Eftersom det fungerar att ansluta trådlöst med min bärbara dator, så borde det väl inte vara något som glappar i modemet.
Internetradion har inga andra anslutningar än strömförsörjningen och hörlursuttaget.
Senast redigerad av corpus 2008-11-30 kl. 01:20.
Citera
2008-11-30, 02:00
Medlem
svar.

B & G är benämningen för olika standarder inom trådlösa nätverk.
Förkortat, B standarden klarar en överföringshastighet på 11Mbps och G 54Mbps.

Mer info om trådlösa standarder hittar du här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11

Testa med att logga in på routern genom att skriva 192.168.1.254 i adressfältet i din browser, och kolla om den står till att acceptera både B & G standarden.

Kolla också eventloggen, där står vilka anslutningar som har gjorts, och vilka som blivit avvisade.
Du kan hitta manualen för din router här:
http://diplodocs.se/bruksanvisning-i...TOUCH%20585-_E
Citera
2008-12-04, 01:39
Medlem
corpuss avatar
Tack för alla svar, och er hjälpsamhet.
Jag provade med att stänga av lösenordet, och köra med öppet nätverk. Då kunde jag logga in och lyssna på Internetradio.
Men - så vill man ju inte ha det.
Fast nu har jag köpt en annan Internetradio på Hifi-klubben istället. Den fungerar perfekt och är lätt att använda.
Clas Ohlson har ju 30 dagars öppet köp...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in