Flashback bygger pepparkakshus!
2008-11-29, 16:17
Medlem
Arro_ws avatar
Hej

Jag har suttit länge på Microsofts TechNet och försökt lösa det här problemet
utan framgång.

Varje gång jag startar upp datorn så får jag 4-6 stycken fel.
Problemet är att dessa fel också dyker upp när datorn kraschar under spel.
Varje gång det händer så har dem dykt upp.

Kod:
Tjänsten ATK Fast User Switch Service avslutades oväntat. Detta har skett 1 gånger.
Nivå: Fel
Källa: Service Control Manager Eventlog Provider
Event-ID: 7034

Följande start- eller systemstartdrivrutin(er) avbröts på grund av fel under start: i8042prt
Event-ID: 7026

Tjänsten uvnc_service kunde inte startas på grund av följande fel: Det går inte att hitta filen.
Event-ID: 7000

Det gick inte att starta säkerhetspaketet Kerberos för autentisering på serversidan. Felkoden finns i datafältet.
Källa: HttpEvent
Event-ID: 15016

Granskningshändelser har utelämnats av transporten. Realtidssäkerhetskopian skadades på grund av felaktig avstängning.
Källa: Eventlog
Event-ID: 1101

Allt detta hände inom tidsramen: 23:07:33 - 23:08:10 dvs. 77 sekunder. Därefter krashade datorn..

Den senaste avstängningen av datorn vid 23:06:09 den 2008-11-28 skedde oväntat.
Event-ID: 6008

Jag har en i princip ny dator (ca 3 mån) med en äkta Windows Vista Home
Basic 64bits-version. Jag kör en AMD Quad-Core PhenomX 9950 processor.
4 GB Ram, ASUS M3A78 Moderkort och en ASUS EAH4850 512 MB grafikkort.

Om du har en lösning eller vill ha mer info om felen i loggen så maila
bara så kan jag skicka över fullständig info.

Skulle uppskatta svar väldigt mycket

Gustaf
Citera
2008-11-29, 19:28
Medlem
Jag tror...

Att det har något med någon Windows Vista uppdateringsfil som är problemet.
Har du ställt in datorn till att uppdatera automatiskt?
När började du få dessa fel meddelanden?
En sak är ju att ominstallera från början, göra en image innan du gör något annat, för att sedan testa igen med att uppdatera windows med de senaste uppdateringarna..

En annan sak som du också kan titta på är att uppdatera drivrutinerna till ditt grafikkort.

Citat:
Ursprungligen postat av Arro_w
Hej

Jag har suttit länge på Microsofts TechNet och försökt lösa det här problemet
utan framgång.

Varje gång jag startar upp datorn så får jag 4-6 stycken fel.
Problemet är att dessa fel också dyker upp när datorn kraschar under spel.
Varje gång det händer så har dem dykt upp.

Kod:
Tjänsten ATK Fast User Switch Service avslutades oväntat. Detta har skett 1 gånger.
Event-ID: 7034

Följande start- eller systemstartdrivrutin(er) avbröts på grund av fel under start: i8042prt
Event-ID: 7026

Tjänsten uvnc_service kunde inte startas på grund av följande fel: Det går inte att hitta filen.
Event-ID: 7000

Det gick inte att starta säkerhetspaketet Kerberos för autentisering på serversidan. Felkoden finns i datafältet.
Källa: HttpEvent
Event-ID: 15016

Granskningshändelser har utelämnats av transporten. Realtidssäkerhetskopian skadades på grund av felaktig avstängning.
Event-ID: 1101

Allt detta hände inom tidsramen: 23:07:33 - 23:08:10 dvs. 77 sekunder. Därefter krashade datorn..

Den senaste avstängningen av datorn vid 23:06:09 den 2008-11-28 skedde oväntat.
Event-ID: 6008

Jag har en i princip ny dator (ca 3 mån) med en äkta Windows Vista Home
Basic 64bits-version. Jag kör en AMD Quad-Core PhenomX 9950 processor.
4 GB Ram, ASUS M3A78 Moderkort och en ASUS EAH4850 512 MB grafikkort.

Om du har en lösning eller vill ha mer info om felen i loggen så maila
bara så kan jag skicka över fullständig info.

Skulle uppskatta svar väldigt mycket

Gustaf
Citera
2008-11-29, 21:01
Medlem
Arro_ws avatar
Jag har uppdatering inställd på automatisk, och alla uppdateringar sköts.

Svårt att säga när jag började få felen, du menar om man kan relatera till nån
viss installation. En sak jag har funderat på är om att Händelse-ID 7000 uvnc_service kan ha något med ett program kallat Ultra VNC som är ett
remote access program för att styra datorer via Internet som jag har installerat.

Men.. det är egentligen inte installerat, det finns nämligen ingen genväg för programmet nånstans, man kör det direkt från den mappen där man packade upp filerna.. tanken slog mig när det är så snarlikt i namnen; uvnc_service och (U)ltra VNC som programmet heter.. men vad vet jag..

Drivarna för grafikkortet har jag dock inte kontrollerat, men jag installerade nya för inte så länge sen (2 mån), men ska titta över det på direkten.

Vad menar du med att göra en image? jag vet vad en image är när det gäller spel och filmer och annat, men en image av Windows? finns den funktionen i Windows från början? eller är det ett externt program?

Återkommer så fort jag har kollat drivarna.
Citera
2008-11-29, 22:40
Bannlyst
Formatera - brukar lösa alla problem xD
Citera
2008-11-29, 22:40
Medlem
Windows..

Japp, precis, som du vet så kan MS uppdateringar ställa till en del oväntade problem ibland.

Angående uvnc, bra fråga, har aldrig hört om det, men läste lite om det, och det är en direkt koppling mellan denna service och den exe filen du pratar om.
Orsaken till den eventen gissar jag på är att programmet i sig inte finns i någonstans i registret.
Om du kollar din autostart.inf fil, finns det något som relaterar till denna fil?

Drivrutiner kan i mångt och mycket vara en lösning på konstiga problem, så jag brukar alltid se till att drivrutinerna ( speciellt grafikort ) är uppdaterade.

Angående image, så menar jag en backuplösning av själva installationen.
Dvs, gör man en image när man har installerat systemet, drivrutinerna etc och man har datorn som man gärna vill att den ska se ut från början, så kan du antingen använda System restore som finns i Windows, eller använda dig av 3 parts program. Se tråd https://www.flashback.org/showthread.php?t=667205.

Måste du ominstallera, så kan du lägga in imagen på 5-15 minuter och därigenom slippa all önodig tid med att först installera systemet, för att sen installera drivisar + alla inställningar.

Min tanke med det hela är att du ( om du vill ) tar en image av ditt nuvarande
system ( som du den ser ut just nu ) Sparar denna image på en partition. Bara för att ha en backup av det du redan har på datorn, inställningar etc.

När har gjort detta så ominstallerar du systemet, dvs, gör allt det jobbiga 1 gång från början.
När du väl har fått datorn som du vill ( inga windows uppdateringar etc ska göras), drivrutiner, inställningar etc, så gör du en ny image, typ en masterimage.

Om du nu börjar installera uppdateringar, program 1 i taget, så kommer du snabbt se om det händer något konstigt med datorn, och om du skulle behöva rensa datorn igen, ja så har du din "masterimage" som gör att du har ett fungerande system igen på 5 - 15 minuter.

Ett sista alternativ du också har när vi snackar image.
Du kan alltid uppdatera din image när du vill, dvs, om du installerar nya program och allt fungerar som det ska, så uppdaterar du bara din image med dessa ändringar du har gjort.

Citat:
Jag har uppdatering inställd på automatisk, och alla uppdateringar sköts.

Svårt att säga när jag började få felen, du menar om man kan relatera till nån
viss installation. En sak jag har funderat på är om att Händelse-ID 7000 uvnc_service kan ha något med ett program kallat Ultra VNC som är ett
remote access program för att styra datorer via Internet som jag har installerat.

Men.. det är egentligen inte installerat, det finns nämligen ingen genväg för programmet nånstans, man kör det direkt från den mappen där man packade upp filerna.. tanken slog mig när det är så snarlikt i namnen; uvnc_service och (U)ltra VNC som programmet heter.. men vad vet jag..

Drivarna för grafikkortet har jag dock inte kontrollerat, men jag installerade nya för inte så länge sen (2 mån), men ska titta över det på direkten.

Vad menar du med att göra en image? jag vet vad en image är när det gäller spel och filmer och annat, men en image av Windows? finns den funktionen i Windows från början? eller är det ett externt program?

Återkommer så fort jag har kollat drivarna.
Citera
2008-11-29, 23:57
Medlem
Arro_ws avatar
Jo.. Egentligen så skulle jag vilja köra nåt annat OS, men jag oorkar bara inte vänja av mig med MS...

När det gäller uvnc_service så har jag kollat autostarten och kan inte hitta nåt som kan relateras till det programmet, så där har vi kört fast. Jag har även gjort en sökning i registret med regedit och hittade några intressanta saker:

Kod:
(Standard) - REG_SZ - (värde har ej angivits)
Description - REG_SZ - Provides secure remote desktop sharing
DisplayName - REG_SZ - uvnc_service
ErrorControl - REG_DWORD - 0x00000001 (1)
ImagePath - REG_EXPAND_SZ - "C:\Users\gustav\Desktop\Slask\winvnc.exe" -service
ObjectName - REG_SZ - LocalSystem
Start - REG_DWORD - 0x00000002 (2)
Type - REG_DWORD - 0x00000110 (272)

Jag förstår inte mycket om nycklar, värden osv. i registret, vet bara att det måste hänga ihop för att funka. Kan du utläsa nåt av detta? 5:e raden visar sökvägen till där programmet ligger, programmet finns i foldern och fungerar.

Jag provade att starta programmet och tittade lite på inställningarna där. Där hittade jag ett val där jag kunde installera, stoppa och avinstallera service, provade att avinstallera service, och hoppas på att det kanske hjälper vid nästa boot..

När det gäller i8042prt
så har jag läst mig till att det kan ha att göra med problem rörande stöd för PS/2 för tangentbord. Jag ska prova vid nästa boot att sätta tangentbordet i PS/2 ingången istället med hjälp av en adapter *hoppas*

Jag har även skaffat mig Acronis True Image tjosan, och håller på att göra en image och en bootskiva, dock är ett problem att jag endast har en fysisk hårddisk då den externa USB-disken kraschade för ett tag sen..

Önska mig lycka till

Jag återkommer!
Senast redigerad av Arro_w 2008-11-29 kl. 23:59.
Citera
2008-11-30, 00:42
Medlem
Älskar vi inte bara..

Låter bra, håller tummarna för dig.

Jag kan tyvärr inte utröna något från rad 5, då du säger att sökvägen stämmer. Men om du avinstallerar servicen, så borde problemet vara löst.

När och om du nu ominstallerar så se till att skapa en primär partition ( C: ) och en utökad D: t ex. Lägg imagen på D: så kommer du åt den ( om nu inte disken kraschar självklart ) om du måste ominstallera C: igen.
Bättre än inget i alla fall

Citat:
Jo.. Egentligen så skulle jag vilja köra nåt annat OS, men jag oorkar bara inte vänja av mig med MS...

När det gäller uvnc_service så har jag kollat autostarten och kan inte hitta nåt som kan relateras till det programmet, så där har vi kört fast. Jag har även gjort en sökning i registret med regedit och hittade några intressanta saker:

Kod:
(Standard) - REG_SZ - (värde har ej angivits)
Description - REG_SZ - Provides secure remote desktop sharing
DisplayName - REG_SZ - uvnc_service
ErrorControl - REG_DWORD - 0x00000001 (1)
ImagePath - REG_EXPAND_SZ - "C:\Users\gustav\Desktop\Slask\winvnc.exe" -service
ObjectName - REG_SZ - LocalSystem
Start - REG_DWORD - 0x00000002 (2)
Type - REG_DWORD - 0x00000110 (272)

Jag förstår inte mycket om nycklar, värden osv. i registret, vet bara att det måste hänga ihop för att funka. Kan du utläsa nåt av detta? 5:e raden visar sökvägen till där programmet ligger, programmet finns i foldern och fungerar.

Jag provade att starta programmet och tittade lite på inställningarna där. Där hittade jag ett val där jag kunde installera, stoppa och avinstallera service, provade att avinstallera service, och hoppas på att det kanske hjälper vid nästa boot..

När det gäller i8042prt
så har jag läst mig till att det kan ha att göra med problem rörande stöd för PS/2 för tangentbord. Jag ska prova vid nästa boot att sätta tangentbordet i PS/2 ingången istället med hjälp av en adapter *hoppas*

Jag har även skaffat mig Acronis True Image tjosan, och håller på att göra en image och en bootskiva, dock är ett problem att jag endast har en fysisk hårddisk då den externa USB-disken kraschade för ett tag sen..

Önska mig lycka till

Jag återkommer!
Senast redigerad av Phantomchaser 2008-11-30 kl. 00:45.
Citera
2008-11-30, 02:29
Medlem
Arro_ws avatar
Hej igen!

Jag tror att dina tummar hjälpte!

När det gäller uvnc_service så hjälpte det att helt enkelt avinstallera den
funktionen i programmet och det felet försvann från loggen.

Och i och med det så försvann även alla fel förutom HttpEvent (15016) vilket
jag efter lite ytterligare grävande visade sig vara ett fel man inte behöver bry
sig om om man inte kör ett annat OS (minns inte vilket..)

Körde även manuellt Windows Update och hittade tre uppdateringar för maskiner
med 64bits version och installerade dessa. Svårt att veta om det var
uvnc_service som gav de övriga felen, eller om det var Windows Update som
löste alla felen förutom uvnc_service.. det får man väl aldrig veta heller..

Hur som helst, du ska ha tusen tack och bock för din tid du la ner på att
hjälpa mig!

Jag återkommer om det dyker upp mer problem
Citera
2008-11-30, 11:02
Medlem
Vad skönt..

Att det löste sig

Lycka till i framtiden.
Hör av dig om det uppkommer fler problem

Citat:
Hej igen!

Jag tror att dina tummar hjälpte!

När det gäller uvnc_service så hjälpte det att helt enkelt avinstallera den
funktionen i programmet och det felet försvann från loggen.

Och i och med det så försvann även alla fel förutom HttpEvent (15016) vilket
jag efter lite ytterligare grävande visade sig vara ett fel man inte behöver bry
sig om om man inte kör ett annat OS (minns inte vilket..)

Körde även manuellt Windows Update och hittade tre uppdateringar för maskiner
med 64bits version och installerade dessa. Svårt att veta om det var
uvnc_service som gav de övriga felen, eller om det var Windows Update som
löste alla felen förutom uvnc_service.. det får man väl aldrig veta heller..

Hur som helst, du ska ha tusen tack och bock för din tid du la ner på att
hjälpa mig!

Jag återkommer om det dyker upp mer problem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in