Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-04-30, 21:12
Medlem
antagonistens avatar
Jag känner att det börjar bli dags att formatera systemdisken och hörde talas om att man kunde skapa någon slags "backup" på OS:et så att man slipper installera om alla program/drivrutiner.
Är det ö.h.t. möjligt att göra det?
Om ja, hur går man tillväga och vilka program skall man använda?
Citera
2008-04-30, 21:43
Medlem
Backup...

Själv kör jag ett gammalt DriveImage för just detta ändamål. Har man gjort en bra backup med det programmet kan man återställa ett operativsystem på ca 5 minuter. Finns säkert fler program. CD-Rom som följer med datorn fungerar oftast på liknande sätt. Inga drivrutiner, inget tjafs och en helt ren dator.
Citera
2008-04-30, 22:26
Medlem
rofllols avatar
Själv så kör jag med R-drive image http://www.drive-image.com/
Det fungerar kanon
Har gjort en ren installationen av Windows och sen en spegling med detta program, helt perfekt när man kan experimentera fritt och bara återställa systemet på 10 minuter när man gjort nåt galet..
Citera
2008-05-01, 00:30
Medlem
merlin2s avatar
enklaste och bästa programmet är "acronis true image"
enkelt med wizard liknande funktioner, bara klicka next, next, next och wips klar med en kopia av ditt opertativsystem efter ca 60 min.

för att återställa tar det ca 5-30 beroende på vad du tar med i kopian.
Citera
2008-05-01, 11:50
Medlem
sucraloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merlin2
enklaste och bästa programmet är "acronis true image"
enkelt med wizard liknande funktioner, bara klicka next, next, next och wips klar med en kopia av ditt opertativsystem efter ca 60 min.

för att återställa tar det ca 5-30 beroende på vad du tar med i kopian.

60 min? Så lång tid tar det verkligen inte på min :-) Max 15 min
Citera
2008-05-01, 19:41
Medlem
darkmarcs avatar
Vad är syftet med att formatera om disken om du ändå ska lägga tillbaks samma OS med samma program och drivrutiner installerade som innan?

Mer normalt är väl snarare att man vill installera om Windows för att det blivit långsamt eller trasigt av för mycket annat skräp. Och då vill man ju inte lägga tillbaks samma skräp igen...

Vad man däremot kan göra är att ta en backup på hela OS:et plus allt annat man vill ha när allt är nyinstallerat och konfat som man vill. På så vis har man en fräsch installation att backa till om något blir trasigt.

///DM
Citera
2008-05-01, 20:55
Medlem
jEffes avatar
Varför ska man göra en back up? Är det inte bara att kopiera filerna man vill ha kvar till en extern disk? När jag formaterade om min vista burk så fick jag en mapp med allt jag hade innan formateringen. Windows old hette den, allt var kvar! Det var ganska skönt
Citera
2008-05-01, 22:27
Medlem
kanulas avatar
Som darkmarc skrev så om du avbildar systemet som det är nu, så kommer du också få det sen. Om systemet är segt nu kommer det vara lika segt sen, dvs helt onödigt arbete.
Citera
2008-05-01, 23:45
Medlem
d00rkeys avatar
darkmarc och kanula har rätt!

Enda (egentliga nyttan) man har av ett speglings- eller ghostningsprogram av typen Acronis True Image är om man har ett bra, stabilt och snabbt system, med bara de allra viktigaste och nödvändigaste programmen installerade (vilka i huvudsak bara är operativet med alla tillgängliga uppdateringar, drivrutiner för all hårdvara och konfigurerade säkerhetsprogram (brandvägg, antivirus etc) samt alla inställningar som man vill ha dem).. Då kan man spegla disken eller systempartitionen för att snabbt kunna återskapa den!

Alltså, precis som kanula skrev; har du ett instabilt, långsamt, tråkigt, rörigt (eller whatever) system just nu och speglar det så blir det precis lika illa när du återskapat det -- även på en nyformaterad disk! Om du däremot ska byta hårddisk så kan ju en hel spegling vara bra att ta till..
Senast redigerad av d00rkey 2008-05-01 kl. 23:48.
Citera
2008-05-04, 17:09
Medlem
perVers2.1s avatar
Nu har jag ett riktigt problem, gjorde en spegel med R-Drive som jag lagrade på en extern hd. Efter formatering av av datorn med recovery CD så försökte jag lägga tillbaka spegeln men får ett felmeddelande om att "disk not locked"
Har inga andra backuper, någon som kan förbarma sig över mig o datorn??
Citera
2008-05-05, 23:29
Medlem
rofllols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Nu har jag ett riktigt problem, gjorde en spegel med R-Drive som jag lagrade på en extern hd. Efter formatering av av datorn med recovery CD så försökte jag lägga tillbaka spegeln men får ett felmeddelande om att "disk not locked"
Har inga andra backuper, någon som kan förbarma sig över mig o datorn??

nej nej du kan inte återställa till avbilden när windows är igång.

* Starta R-Drive, skapa en boot-CD
* starta datorn ifrån denna CD, ha även USB-hddn inkopplad
* ett återställningsprogram kommer att startas ifrån skivan
* Sök reda på den externa hdd och din avbild
*Välj målpartition, R-Drive kommer att radera allt som redan finns på målpartitionen, du behöver alltså aldrig använda datortillverkarens recoveryskivor vid återställning

läs mer i manualen

http://www.r-tt.com/downloads/Drive_Image_Manual.pdf
Citera
2008-05-05, 23:55
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rofllol
nej nej du kan inte återställa till avbilden när windows är igång.

* Starta R-Drive, skapa en boot-CD
* starta datorn ifrån denna CD, ha även USB-hddn inkopplad
* ett återställningsprogram kommer att startas ifrån skivan
* Sök reda på den externa hdd och din avbild
*Välj målpartition, R-Drive kommer att radera allt som redan finns på målpartitionen, du behöver alltså aldrig använda datortillverkarens recoveryskivor vid återställning

läs mer i manualen

http://www.r-tt.com/downloads/Drive_Image_Manual.pdf

Ahaaa.. hrmmm, puss på dig testar bums!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in