• 2
  • 3
2008-12-07, 09:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av onemanarmy
Hej hopp.
Har skaffat mig en maine coon ganska nyligen, han är drygt 14 veckor gammal.
Nu har jag dock problem med hans EXTREMT dåliga andedräkt, den är tamejfan outhärdlig, luktar som en blandning av rutten fisk och kadaver.
Han får äta royal canin torrfoder för kattungar, så det är inte fisk han äter.

Och frisk är han också, hade honom på en liten hälsocheck och vaccination häromdagen och han är enligt kattdoktorn helt frisk och kry.

Finns det någon form av tuggben för katter som det finns för hundar?
Eller ska jag börja borsta tänderna på honom?
Stanken är helt ärligt outhärdlig.

Tacksam för svar
Mvh. OmA

frågan är vad katten tycker om din andedräkt? kanske försöker han bara att bräcka dej? You never know.
Citera
2008-12-07, 10:13
Medlem
Eliza CTs avatar
Lite ego här. Katter gillar sånt som är rent. Vår katt luktar gärna och länge på min mun NÄR jag har borstat tänderna. Så = sköta både egna och kattens tänder! (dock anser inte min veterinär att det är någon mening med att borsta kattens)
mvh
Citera
2009-06-04, 11:31
Medlem
Min maine coon hane på 5 månader luktar också väldigt illa i munnen, var ännu värre när han var yngre..

Har också en bondkatt på 12år och han luktar hur fräscht som helst, dock äter han bara torrfoder nästan medans maine coonen äter allt han kommer över..
Citera
2009-06-04, 11:45
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fung
Min maine coon hane på 5 månader luktar också väldigt illa i munnen, var ännu värre när han var yngre..

Har också en bondkatt på 12år och han luktar hur fräscht som helst, dock äter han bara torrfoder nästan medans maine coonen äter allt han kommer över..

Tror det är första gången jag hört om en katt som luktar gott ur munnen!
Har läst på Fb att det kan bero på maten. Mycket möjligt, men den maten har vi inte hittat trots omväxlande kost. Vår katt ätar endast torrfoder som mellanmål och PlacqueOff är inte så bra på annat än på blötfoder.
Och det beror inte på tandsten.
Mvh
Citera
2009-06-04, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Tror det är första gången jag hört om en katt som luktar gott ur munnen!
Har läst på Fb att det kan bero på maten. Mycket möjligt, men den maten har vi inte hittat trots omväxlande kost. Vår katt ätar endast torrfoder som mellanmål och PlacqueOff är inte så bra på annat än på blötfoder.
Och det beror inte på tandsten.
Mvh

Haha vadå, katter är fräscha och renliga djur, därför jag fann det konstigt att mcon katten inte luktade så gott, är bara van med att det är hundar som luktar illa.. Det kanske försvinner med tiden Annars får man helt enkelt stå ut
Citera
2009-06-04, 12:45
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fung
Haha vadå, katter är fräscha och renliga djur, därför jag fann det konstigt att mcon katten inte luktade så gott, är bara van med att det är hundar som luktar illa.. Det kanske försvinner med tiden Annars får man helt enkelt stå ut

Visst har du rätt i det! Jag har tidigare skrivit här på forumet att jag tycker det är konstigt att kattens PÄLS inte luktar illa trots att den har dålig lukt från munnen. Som alla vet så slickar katten sej ren. För mej går det inte riktigt ihop.
Men jag stoppar gärna näsan i pälsen men håller andan när det gäspar. Men visst står jag ut! Fattas annat - jag älskar djur och inte minst katter!
Citera
2009-06-04, 16:17
Medlem
Min katt luktar fisk/fitta från sin käft vilket egentligen bara kommer fram när han gäspar men han är så söt så jag bryr mig inte så mkt. Dessutom är han ännu sötare när han gäspar
Citera
2011-01-09, 15:22
Medlem
Ja, låter som tandsten, men om det var det borde veterinären upptäckt det.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in