2008-11-28, 14:04
Medlem
carass avatar
Förra året var det turné på lågstadieskolorna med en dockteater där en "asyldocka" hade huvudrollen. "Asyldockan" Totte eller vad den hette var utsatt och utanför. Det var synd om Totte.

Nu är det dags igen. Den här gången är det Asylgruppen i Malmös teatergrupp som turnerar med "Asylshopping" på gymnasieskolorna runt om i Sverige. Teatern ska "väcka diskussion" om vad som händer med asylrätten och integrationen. Vilka som skall diskutera och vad som skall diskuteras är oklart.
Medverkande: Britta Abotsi, Johanna Lidström, Emma Söderman och Anna Glas

Är det någon som sett detta teaterspektakel och kan berätta? Är det åsiktspropaganda i teaterkläder? Förutsättningslöst och objektivt? Vilka politiska falanger tjänar medverkande "skådespelare"? Britta Abotsi tillhör väl Palestinaaktivisterna.

Teaterpjäsen hade premiär redan tidigare under hösten, Sydsvenskan skrev en artikel:
http://sydsvenskan.se/skane/article274507/Satir-och-allvar-i-Asylshopping.html

Citat:
För övrigt handlade samtalet mycket om inlevelse och om hur viktigt det är att svenskarna vill försöka förstå utsatta människors situation och se själva individen. Mötesplatserna ska helst vara de naturliga, bostadsområden och arbetsplatser, sade en kvinna och berättade om hur man i Varberg skapat ett bostadsområde där alla slags hus blandats med varandra, för integrationens skull.
Citera
2008-11-28, 14:10
Medlem
mr.arnes avatar
Det lär med hundraprocentig säkerhet handla om någon form av propaganda. Tja, det är bara läsa det du skrev så är det väldigt uppenbart vad det kommer handla om. Glöm all form av opartiskhet.
Citera
2008-11-28, 14:21
Medlem
Glödskals avatar
Det är en arbetsmarknadsplitisk åtgärd för skådespelare.

Enda sättet att få gymnasister att bevittna en teaterföreställning är att tvinga dem att göra det i samband med sådana här skolturnéer.

Skattebetalarna står för kalaset.
Citera
2008-11-28, 14:56
Medlem
rambergsjesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Enda sättet att få gymnasister att bevittna en teaterföreställning är att tvinga dem att göra det i samband med sådana här skolturnéer.

Haha, ja precis så var det när man själv gick i skolan, inte fan hade man bänkat sig frivilligt för att se teater, nej det var man tvingad till. Där fick man sitta i timmar och försöka stå ut med avdankade vänsterflummare till skådespelare och deras miserabla teaterföreställningar, jag tror mitt vänsterhat började på allvar där faktiskt.
Citera
2008-11-28, 14:58
Medlem
myrdals avatar
Jag tycker att detta verkar vara ett trevligt initiativ.
Citera
2008-11-28, 15:34
Medlem
Fylleannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myrdal
Jag tycker att detta verkar vara ett trevligt initiativ.

Med tanke på ditt användarnamn är det ingen här som är förvånad..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in