2008-11-28, 00:02
Medlem
Jag vet inte var jag ska börja, hade en extern hårddisk som funkade felfritt tills en dag då den fick för sig att ticka lite ljud i en härlig rytm, jag kunde inte komma in i hårddisken för varjegång det krävdes att hårdisken skulle anstränga sig(jobba) så började melodin komma, om jag kolladepå film med hårddsiken på så lät det ingenting alls, som om den funkade, men så fort man går in i den här datorn där det krävs lite information om den så börjar den låta. jag valde att ta ut den ur sitt externa skal och koppla den direkt i datorn, BIOS kan läsa av den, och nu läste jag något tips om att kolla i diskmgmt.msc om den fanns där och där fanns den, fast det står att den är tom ?!?!?! Jag hade sjukt mkt filer på hårddisken, varför står det tom tror ni? det står inget filsystem på den heller. varken fat eller ntfs tacksam för svar!!!!!!!!
Citera
2008-11-28, 00:11
Medlem
hasenfrasens avatar
GetDataBackFAT eller GetDataBackNTFS. Är det väldigt viktiga och värdefulla filer på den, kontakta IBAS om du vill slanta upp ett par pengar.
Citera
2008-11-28, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
GetDataBackFAT eller GetDataBackNTFS. Är det väldigt viktiga och värdefulla filer på den, kontakta IBAS om du vill slanta upp ett par pengar.

Har redan kontaktat ibas o nårra till, dem kostar ju skjortan, undrar fan omd et inte är billigare o göra det utomlands? vill verkligen ha bilderna men dem är inte värt dem pengarna som ibas ville ha.. jag har läst lite om getdataback, problemet nu är hårddisken varken visar sig som FAT eller NTFS :P har du lust o förklara vad getdataback gör som kan vara till min hjälp?
Citera
2008-11-28, 09:36
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaM_S
Har redan kontaktat ibas o nårra till, dem kostar ju skjortan, undrar fan omd et inte är billigare o göra det utomlands? vill verkligen ha bilderna men dem är inte värt dem pengarna som ibas ville ha.. jag har läst lite om getdataback, problemet nu är hårddisken varken visar sig som FAT eller NTFS :P har du lust o förklara vad getdataback gör som kan vara till min hjälp?

GetDataBack* gör det bästa av situationen, dvs den behöver ingen fungerande partition eller filallokeringstabell utan söker igenom disken av det som finns kvar av den.
Citera
2008-11-28, 10:35
Medlem
kimdah2002s avatar
Det tickande ljudet du hör brukar vara att hårdisken har tappat synken och försöker rekalibrera läshuvudet/na och misslyckas. Eftersom hårddisken inte kan läsa startsektorn så vet den inte vilken typ av filsystem det är på disken och den visar den då inte.

Det kan gå att få tillbaka informationen ned ett lågnivåläsprogram men jag betvivlar att du lyckas med typ GetdataBack och andra program då dessa kräver att hårddisken är kontaktbar via bios åtminstonne...

Ibas kan i värsta fall plocka ur skivorna ur disken i sitt renrum och läsa datat direkt...
Citera
2008-11-28, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det tickande ljudet du hör brukar vara att hårdisken har tappat synken och försöker rekalibrera läshuvudet/na och misslyckas. Eftersom hårddisken inte kan läsa startsektorn så vet den inte vilken typ av filsystem det är på disken och den visar den då inte.

Det kan gå att få tillbaka informationen ned ett lågnivåläsprogram men jag betvivlar att du lyckas med typ GetdataBack och andra program då dessa kräver att hårddisken är kontaktbar via bios åtminstonne...

Ibas kan i värsta fall plocka ur skivorna ur disken i sitt renrum och läsa datat direkt...

jag tror jag skrev att bios läser av hårddisken, den gör iallfall det, jag kan se att det är en E:/ enhet på datorn med 250 gb men jag kommer inte in på den och den verkar vara tom, kan detta ha någonting alls med dem "säkringarna" som finns bakom hårddisken att göra? för man akn sätta de i 10 olika possitioner för att få hårddisken o vara slave / master och massa annat..
Citera
2008-11-28, 16:20
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
kan detta ha någonting alls med dem "säkringarna" som finns bakom hårddisken att göra?

Nej. När en hårddisk morrar eller tjuter är det trasiga sektorer som den inbyggda felkorrieringen försöker åtgärda. Visst antal trasiga klarar den av att mappa om till "reserv", men blir det för mycket - läsfel.
Citera
2008-11-29, 00:52
Medlem
Twofishs avatar
Citat:
jag tror jag skrev att bios läser av hårddisken, den gör iallfall det, jag kan se att det är en E:/ enhet på datorn med 250 gb men jag kommer inte in på den och den verkar vara tom, kan detta ha någonting alls med dem "säkringarna" som finns bakom hårddisken att göra? för man akn sätta de i 10 olika possitioner för att få hårddisken o vara slave / master och massa annat..

Om hårddisken visas som tom låter det som ett problem med din partitionstabell.
Använd programmet Partition Table Doctor (http://www.ptdd.com/).

När du startar programmet kommer det tala om för dig om det hittar fel på någon hårddisk. Om ett fel hittas är det bara att låta PTDD reparera partitionen åt dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in