Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag börjar med att säga att jag är en medioker matlagare som ändå har en viss framgång vid grillen... När jag tillagar fläskkött som exempelvis vanliga kotletter eller fläskfilé i stekpannan blir resultatet oftast acceptabelt även om det inte är jättebra. Men när jag ska steka nöt blir det oftast inte alls bra, oavsett om det handlar om oxfilé, rostbiff eller vad fn som helst.
Resultatet är oftast en rätt smaklös bit som lika gärna kunde ha ersatts av en kotlett för 20% av priset och smakupplevelsen hade varit bättre. Innan ni skriker "kryddningen" ska jag säga att jag har läst massor här på FB och när jag grillar fläskkött eller Entrecôte blir det riktigt gott och då är det inte bara min egen upplevelse jag menar.
Till saken hör att jag har suttit på restauranger i exempelvis New Orleans och fått in en stekt köttbit (nöt) som har varit så god att det inte går att beskriva. Vad gör jag för kardinalfel?
Det du pratar om i USA är nog slow cooking. Krävs ju lite engagemang och tid men resultatet blir ju grymt bra. Tror det finns del filmer på youtube om du vill lära dig det.
Men men, för att göra nått simpelt.. Jag som du var oftast väldigt besviken på nötkött, speciellt rostbiff, utskuren biff. Att det oftast jämt blev som att äta en skosula, även om jag stekte snabbt o gjorde den blodig. Sen läste jag lite på nätet, och där det pratades om att nedbrytningsprocessen av fibrerna i köttet börjar redan ske vid 60-70 grader.
Så jag gjorde ett experiment och la ganska billigt nöttkötts biff, i folie tillsammans med lite olja. Sen stoppa i ugnen en timme innan stekning på 65 grader. Efter ca en timme, så stekte jag på hårt för att få den typiskt karamelliserande ytan. Resultatet var häpnadsväckande.. köttet var extremt mört. Även efter massa uppreping av experimentet verkar det fungera toppen. En nackdel dock är att köttet verkar förlora en del köttsaft när de ligger i ugnen. Men man kan ju återvinna det (ligger kvar i foliet) för göra en god sjysås. Senare har jag även enhanced version på det hela genom att lägga in kiwiskivor på det hela i ugnsprocessen. Kiwi, innehåller enzymer som bryter ned köttet.
Jaja, prova själv o se vad du tycker. Detta är nog ofta onödigt på t ex oxfilé, rostafilé. Men annat kött kan det vara mkt värt att prova på.