2008-11-30, 11:47
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Pannan spelar roll - steka kött i gjutjärnspanna är en baggis - steka i teflonpanna är svårt

Grillpanna i gjutjärn jättebra!

Så vill jag inte misstro dig, men är det så att du vänder köttet för många gånger i pannan? det gör man ju ofta med fläskkött.

Hade en vännina på besök en gång och vi skulle käka någon god biff. Vi vill ha vårt kött rött i mitten så vi stekte som vanligt, men hon (vuxna människan) stod och vände och vände på sin köttbit tills den var alldeles grå Så tyckte hon att hon ville ha det... sen satt hon där och tuggade och tuggade på sin sega skosula.
Citera
2008-12-01, 08:22
Medlem
jamenvaddårås avatar
Jag steker ofta biff/entrecote och gillar blodigt kött.
Det som funkar för mej är:
Maximal värme i stekpannan. Både smör och olja som ska vara rykande hett, lite brunt.
Stek en max två minuter på vardera sidan. Köttet ska kännas mjukt när man trycker på det med fingret. Känns det stumt är det överstekt, känns det för mjukt kan det vara lite för rått.

Pannan spelar ingen roll, däremot spisen. Har du en modern spis kanske den slår av med termostat om den blir för varm.

Varför inte köpa hem en bit biff, skiva upp den och provstek en biff i taget på lite olika vis. Gör pyttipanna på det som misslyckas.
Citera
2008-12-01, 09:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag börjar med att säga att jag är en medioker matlagare som ändå har en viss framgång vid grillen... När jag tillagar fläskkött som exempelvis vanliga kotletter eller fläskfilé i stekpannan blir resultatet oftast acceptabelt även om det inte är jättebra. Men när jag ska steka nöt blir det oftast inte alls bra, oavsett om det handlar om oxfilé, rostbiff eller vad fn som helst.

Resultatet är oftast en rätt smaklös bit som lika gärna kunde ha ersatts av en kotlett för 20% av priset och smakupplevelsen hade varit bättre. Innan ni skriker "kryddningen" ska jag säga att jag har läst massor här på FB och när jag grillar fläskkött eller Entrecôte blir det riktigt gott och då är det inte bara min egen upplevelse jag menar.

Till saken hör att jag har suttit på restauranger i exempelvis New Orleans och fått in en stekt köttbit (nöt) som har varit så god att det inte går att beskriva. Vad gör jag för kardinalfel?

Sen bör du tänka på att fettmängden skiljer sig kraftigt mellan nöt och fläskkött. Jag behöver väl inte säga i var du bör addera lite extra olja, smör eller margarin.

Och i ärlighetens namn. Om du inte gillar nötkött så använd fläskkött om det smakar bättre!
Citera
2008-12-01, 09:42
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Sen bör du tänka på att fettmängden skiljer sig kraftigt mellan nöt och fläskkött. Jag behöver väl inte säga i var du bör addera lite extra olja, smör eller margarin.

Och i ärlighetens namn. Om du inte gillar nötkött så använd fläskkött om det smakar bättre!
Men vad fn... Jag gillar det ju när någon annan än jag tillagar det...
Citera
2008-12-01, 09:56
Medlem
speeeds avatar
...

Stek på medelværme typ 5-7 beroende på hur bra din spis ær, stek ena sidan tills det børjar komma upp blod på øversidan vænd sedan på den och stek den sedan tills den kænns ungefær som din handflata nær du tar på den. Låt køttbiten vila någon minut efter stekningen så har du dig en fin medium stekt biff.
Citera
2008-12-01, 12:35
Medlem
Gör som Heston Blumenthal så ska du se att det blir bra:

1. Köp en redigt tjock köttbit, ordentligt hängmörad

2. Karamellisera ytan runtom med en blåslampa

3. Släng in köttet i ugnen på 50 grader i ett dygn

4. Skär av de yttersta ändarna, skiva upp biffarna och stek dem på hög värme i en gjutjärnspanna väldigt kort, bara så du får stekyta

Och glöm såklart inte bort att krydda.
Citera
2008-12-01, 16:43
Medlem
Non plus ultras avatar
hahaha

Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Gör som Heston Blumenthal så ska du se att det blir bra:

1. Köp en redigt tjock köttbit, ordentligt hängmörad

2. Karamellisera ytan runtom med en blåslampa

3. Släng in köttet i ugnen på 50 grader i ett dygn

4. Skär av de yttersta ändarna, skiva upp biffarna och stek dem på hög värme i en gjutjärnspanna väldigt kort, bara så du får stekyta

Och glöm såklart inte bort att krydda.

jag har inte hört om detta tidigare o det låter otroligt men får endå jävligt stor lust att prova det !
Citera
2008-12-01, 17:01
Medlem
Mortal Sins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmic Kid
Bra råvara viktigaste av allt, en seg jävel från Brasilien kommer du aldrig få till oavsett hur många tips som kommer fram här...het panna, rejält med smör, rumstempererat kött och stek medium rare, köttet ska kännas som din kind ungefär när du petar på det...

Fick ett tips av en kock en biff är klar när den känns som en 15-åringsbröst, perverst men sant. I övrigt många bra tips i tråden vråla stekpanna lmao
Citera
2008-12-01, 17:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Non plus ultra
jag har inte hört om detta tidigare o det låter otroligt men får endå jävligt stor lust att prova det !
Problemet kan vara att få tag i samma styckdetalj och kvalité som Heston fick i den aktuella videon. Den kommer du tyvärr inte att hitta på din lokala ICA.

~Paul~
Citera
2008-12-01, 17:16
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Non plus ultra

Gör det!

Jag testade i helgen och det blev helt suveränt - förenklade det lite dock:

- Köpte "grillbiff" i skivor (~350g/styck) på Latinamerikanska Livsmedel i Hötorgshallen - vet inte riktigt vad det är för styckdel, men det ser ut som ett mellanting mellan entrecote och högrev - marmorerat som entrecote, men grövre kött.
- Eftersom det är svårt att hålla 50 grader utan att använda varmluftsugn, virade jag köttet i aluminiumfolie för att det inte skulle torka - skippade blåslampesteget
- Körde 24 timmar i ugnen (50 grader)
- Värmde en stor gjutjärnsstekpanna på högsta gaslåga i 10 minuter
- Hällde i lite rapsolja - väntade ytterligare 2 min
- Stekte 1 min/sida

Köttet (som kostade 89:-/kg) blev bättre än någon entrecote jag någonsin lagat - lite grövre, men mycket mer köttsmak, helt jämnrött rakt igenom, förutom en mörkbrun yta, all marmorering hade smält och "gift" sig med köttet.

Heston har rätt - det är det bästa sättet att steka kött
Citera
2008-12-01, 17:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
vet inte riktigt vad det är för styckdel, men det ser ut som ett mellanting mellan entrecote och högrev - marmorerat som entrecote, men grövre kött.
Det verkar att vara precis den biten som Heston körde med. Denna styckningsdetalj är ganska ovanlig. Personligen har jag inte sett den i svenska butiker.

~Paul~
Citera
2008-12-02, 13:55
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det verkar att vara precis den biten som Heston körde med. Denna styckningsdetalj är ganska ovanlig. Personligen har jag inte sett den i svenska butiker.

~Paul~

Ska förbi och köpa fler till helgen - ska kolla vad de heter på spanska - "Grillbiff" säger absolut ingenting
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in