Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-21, 21:25
Medlem
urverksapelsins avatar
En sak jag inte reflekterat över tidigare apropå Trotskijs "till lallande idioti devote biograf" Isaac Deutscher (Peter Englunds ord) är att det faktiskt finns en grav homoerotisk underton i beskrivningarna!
Det känns som att det inte finns någon tvekan om att Deutscher mest av allt vill hoppa i säng med sin idol. Sålunda uppdaterade jag min hemsida:

Citat:
I sin Trotskijbiografi blir Deutscher rentav smaklös när han beskriver sin hjältes slutplädering inför kommissionen:

”Han stod där som sanningen själv, rättfram och ren, utan vapen och utan sköld, ändå magnifik och oövervinnerlig”.

Är det bara jag, eller finns det något nästan homoerotiskt i presentationen: ”rättram och ren, utan vapen och sköld”. Det känns som Deutscher vill skriva: han stod där rak som styvheten själv, naken och ren, utan något som skylde hans, ähum, svärd, ändå med sin magnifika... ja, ni förstår vad jag menar....

Redan som pojke var han

”vacker (och) ovanligt noga med sitt utseende”.

Det behöll han i vuxen ålder. T.o.m. på bilder inifrån en fängelsecell hade han

”ett vackert och kultiverat utseende (som) ger intryck av en nästan utstuderad elegans” [x].

Det känns ärlig talat mer som om en homosexuell pedofil beskriver föremålet för sin åtrå än en seriös historiker som skriver en biografi, typ Sokrates eller Oscar Wilde. Tur att Deutscher lägger till att när han träffade kvinnor ”charmade (han) dem allihop med sin ridderlighet”.
Citera
2025-08-27, 11:21
Medlem
urverksapelsins avatar
Just hittttar Christian Windecke Stalin-uppbyggaren från 1945. Verkar ha massa intressant om maktkampen.
Bara det faktum att det kallas "maktkamp" i en så prostalin bok från den tiden är märkligt. Även om Trotskij sågas som en "intellektuell" och drömmare som tror man kan få resultat med en penna, så verkar det inte som om hans gärningar underskattas eller döljs eller bortförklaras som i den vanliga kommunistpressen. Intressant.
https://www.antikvariat.net/sv/rod25...tikvariat-roda
Citera
2025-11-05, 20:58
Medlem
urverksapelsins avatar
Läser just nu Robert Services Trotskij biografi. Till skillnad från trotskistenas är det inte en hyllning. Äkta dolda fakta kommer fram, och det är inte vackert. Hursomhelst, citat från s 381: Trotskij försöker få asyl i Tyskland.

Citat:
"Hans självrättfärdighet var inte jämförbar med någons. Han var en som hade skapat ursäkter för att ta bort rättigheter för individer och grupper i Sovjetryssland. Han hade gjort karriär genom att förespråka och utöva diktatur. Han hade regelbundet förolämpat demokratiska förespråkare och hånat demokratin. Han hade hånat åt tanken på att lagen skulle råda. Han hade predikat önskan att omkullkasta alla de överlevande liberala demokratierna i Europa, och han hade inte bytt åsikt efter att ha blivit utkastad från Sovjetunionen. Trotskij vägrade acceptera att hans fanatism hade konsekvenser: han väntade sig att den tyska demokratin skulle välkomna honom som som bödel"

Det finns mycket mer i biografin. Rekommeneras

PS
lägger in ovan i min bok om Trotskij på nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in