En sak jag inte reflekterat över tidigare apropå Trotskijs "till lallande idioti devote biograf" Isaac Deutscher (Peter Englunds ord) är att det faktiskt finns en grav homoerotisk underton i beskrivningarna!
Det känns som att det inte finns någon tvekan om att Deutscher mest av allt vill hoppa i säng med sin idol. Sålunda uppdaterade jag min hemsida:
Citat:
I sin Trotskijbiografi blir Deutscher rentav smaklös när han beskriver sin hjältes slutplädering inför kommissionen:
”Han stod där som sanningen själv, rättfram och ren, utan vapen och utan sköld, ändå magnifik och oövervinnerlig”.
Är det bara jag, eller finns det något nästan homoerotiskt i presentationen: ”rättram och ren, utan vapen och sköld”. Det känns som Deutscher vill skriva: han stod där rak som styvheten själv, naken och ren, utan något som skylde hans, ähum, svärd, ändå med sin magnifika... ja, ni förstår vad jag menar....
Redan som pojke var han
”vacker (och) ovanligt noga med sitt utseende”.
Det behöll han i vuxen ålder. T.o.m. på bilder inifrån en fängelsecell hade han
”ett vackert och kultiverat utseende (som) ger intryck av en nästan utstuderad elegans” [x].
Det känns ärlig talat mer som om en homosexuell pedofil beskriver föremålet för sin åtrå än en seriös historiker som skriver en biografi, typ Sokrates eller Oscar Wilde. Tur att Deutscher lägger till att när han träffade kvinnor ”charmade (han) dem allihop med sin ridderlighet”.