2008-11-27, 19:41
Medlem
Jag håller på att skriva en uppsats om den globala uppvärmningen fast sett ur ett perspektiv där koldioxiden inte är inblandad, tex solens placering, metangas etc.

Jag skulle vilja ha lite hjälp med olika faktorer som kan påverka den globala uppvärmningen. Och även ha en del länkar till sidor som styrker detta, skriv allt ni vet och bidra med alla länkar ni har så blir det

Om ni även vet eller har en idé på hur dessa faktorer som påverkar den globala uppvärmningen även påverkar ekonomin och politiken i tex olika länder eller mer lokalt vore jag tacksam för denna hjälp. Även hur man kan få bukt på problemet, tex om kossorna är problemet för metangasen, ska vi bli vegeterianer och hur kommer det påverka våran samhällsekonomi och politiska samarbete ifall bara ett land väljer att sluta konsumera och föda upp kor?
Senast redigerad av trepeter 2008-11-27 kl. 19:46.
Citera
2008-11-27, 19:57
Medlem
jontäs avatar
http://justfuckinggoogleit.com/
Citera
2008-11-27, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jontä
http://justfuckinggoogleit.com/

Jag vet, dock finns det mycket skit där som inte stämmer i klimatfrågan och tänkte att det kanske finns några/någon som har koll på vad som egentligen gäller. Uppenbarligen är du inte en av dem.
Citera
2008-11-27, 20:13
Medlem
miklons avatar
Så du tror att allt på Flashback stämmer?
Citera
2008-11-27, 20:29
Medlem
seriouss avatar
Hur stort är arbetet? 15hp C-nivå på universitet eller någon timme på SO i gymnasie? Känns liiite överambitiöst att försöka täcka in allt du skriver om i huvudpost. Troligtvis blir alla frågor bara snabbt avklarade vilket aldrig är bra. Fokusera på en eller två problem/frågeställningar så kan jag lova dig att arbetet blir bättre, oavsett nivå.
Citera
2008-11-27, 20:33
Medlem
Nej jag tror inte på allt som sägs på flashback, men det är lättare att urskilja ifall någon vet vad den pratar om där än på google.

Det är 12 hp C-Nivå på universitetet. Frågeställningen går ut på att formulera hur olika globala miljöproblem påverkar vårat samhälle politsikt och ekonomiskt. Jag hade tänkt att fokusera mig på 2 saker rörande den globala uppvärmningen (dock inte koldioxidens inverkan), vad vet jag inte än. Därför jag ville ha hjälp med att brainstorma lite vad som är bra att skriva om. Men jag hade även tänkt att skriva om andra faktorer än just de 2 som jag kommer att välja för att fylla sidorna lite, men inte lika omfattande.
Senast redigerad av trepeter 2008-11-27 kl. 20:36.
Citera
2008-11-27, 20:46
Medlem
Den lätta vägen ut är ju att helt enkelt kolla närmare på ett par andra gaser. Metan är en klassiker som man kan skriva hur mycket som helst om. Du har hela boskapsproblematiken samt metanhydrater på havsbotten att gräva ner dig i.
Citera
2008-11-28, 00:52
Medlem
seriouss avatar
Mer om metangas (inte som källa nu, men leta vidare): http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=32256&a=1303320&lid=puff_1317146&l pos=lasMer
Citera
2008-11-28, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Den lätta vägen ut är ju att helt enkelt kolla närmare på ett par andra gaser. Metan är en klassiker som man kan skriva hur mycket som helst om. Du har hela boskapsproblematiken samt metanhydrater på havsbotten att gräva ner dig i.

Tack så mycket, det där med metanhydrater har jag inte hört talas om tidigare. Det ska jag ta en närmare titt på.
Citera
2008-11-28, 12:29
Medlem
timpakays avatar
Vattenånga är också en stor bidragande orsak.
Citera
2008-11-28, 13:37
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trepeter
Tack så mycket, det där med metanhydrater har jag inte hört talas om tidigare. Det ska jag ta en närmare titt på.

Det med metanhydraterna är rätt kul
Läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Clathrate_gun_hypothesis
Citera
2008-11-29, 17:16
Medlem
BlackMetals avatar
Du kan ju alltid nämna någonting om permafrostens inverkan, eller snarare vad som händer när klimatet blir varmare och den tinar. Fast det handlar också om metangas iförsig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in