2008-11-27, 19:32
Medlem
Jag har som vanligt samlat på mig en massa skit på min dator nu och hade tänkt att formatera om den till helgen nu. Min fråga är, vinner man något av att ha en egen partition för window? Alltså att lägga 40-50gig till en "bootdisk" och bara ha windows på den, eller är det lika bra att hålla HHDn i en stor partion och låta windows "dela" den med övriga program och filer? Vad ger bästa startup tid och bäst "preformens"
Jga har också två hårddiskar, just nu kör jag windows på IDEn, men jag antar att SATAn hanterar data snabbare och bättre även i detta fall?
båda hårddiskarna är på 250gig

3.0ghz
2gig ram
254mb grafik

För att inte spamma sönder FB kan jag smyga in en subfråga. för att få optimalt skydd för virus, hackers osv. osv. vilket program rekomenderar ni? kanske en kombination? har kört både nod, fsecure och norton.

tackar ödmjukast för svar
Citera
2008-11-27, 21:06
Medlem
psychotropics avatar
Dedikera 50gb från S-ATA disken till ditt operativsystem, det är bäst för prestandan samt att du slipper bli av med allt viktigt när du formaterar om nästa gång.

Angående virusskydd spelar det inte så stor roll vilket du använder, generellt sett är programmen rätt likvärdiga. NOD32, AVG och Avira rekommenderas ofta. Aldrig mer än ett program åt gången, annars lär du åka på problem.
Citera
2008-11-27, 21:24
Medlem
ok tack för svar

angående virusprogramfrågan syftade jag mer på en kombination av Tex NOD32 och windows defender eller liknande. jag har erfarit många gång att sådanna program hittat reda på mindre virus och trackers mycket bättre och i större utsträckning än de större "main"programmen
Citera
2008-11-27, 22:20
Medlem
Muckarduvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreZZe
angående virusprogramfrågan syftade jag mer på en kombination av Tex NOD32 och windows defender eller liknande.

Du jämför äpplen och päron lite.

NOD32 är ett antivirusprogram, Windows Defender är ett antispyware/antimalwareprogram. Sistnämnda skadar det inte att ha några olika av, eftersom de är olika bra på olika sorters elände. Kör till exempel Spybot - S&D, NoAdware och Malwarebytes' Anti-Malware omlott periodiskt, så fångar du även upp det mesta av sådant oknytt.
Citera
2008-11-29, 14:17
Medlem
roger ^^ tack för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här