2012-05-19, 01:01
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankyD.
Dessvärre så har inte Flashback någon realistisk möjlighet att expandera utanför Skandinavien, därför kan man inte ta med det i en värdering.
Varför skulle inte Flashback kunna köra ett Engelskt forum? Eller ett Engelskt och Kinesiskt? Risk att det senare blir censurerat dock ..
Citat:
Endast 30% av världens befolkning är internetanvändare och det ökar exponentiellt. Det gör inte internetanvändningen i Skandinavien.
Det vet jag inget om.
Citat:
Eftersom Flashback inte heller har någon realistisk möjlighet att göra detta, så kan man inte heller ta med det i en värdering. Möjligheten finns, men kunskapen finns dessvärre inte, vilket finns inom Facebook. Annars hade man förmodligen redan gjort detta, tror du inte?
Varför har de inte det? Du kommer ju bara med lösa påståenden utan att backa upp dem med någon fakta. Klart den finns, men nu riktar de ju eventuellt redan efter vilka forumdelar man läser i så det blir ju samma effekt hur som helst. Men klart de skulle kunna se att jag postar mest och visar flest trådar i värdepappersdelen och ha en viss uppsättning banners som de riktar till sådana som mig. Är ju inga som helst problem att logga var jag kollar när jag är inloggad.
Citat:
Jag tror inte många av besökarna är medlemmar. Detta har jag dock ingen fakta om.
Har du någon fakta om något alls mer än möjligen din data om antalet Internetanvändare och hur det ökar? Jag vill iaf kunna delta aktivt om jag sitter och glor på ett forum.
Citat:
Men du måste samtidigt inse, på Facebook vet de att jag t.ex. "Gillar" ett band, företag eller person, men däremot på Flashback, för att jag besöker fotbollsforumet så är det inte säkert att jag är intresserad av produkter eller liknande inom detta, det kan likaväl vara så att jag hatar fotboll och därför är där inne och diskuterar.
Varför skulle du inte vara det när du besöker fotbollsforumet? Kan väl trolla fotbollsgrupper på Facebook med om det nu är så.

Jag är inte övertygad om att alla på facebook är så noga med att fylla i alla uppgifter för att hjälpa Facebook med att rikta reklam till dem heller. Och jag hade säkert kunnat tagit bort sådant om jag kände mig övervakad och inte ville att de skulle veta det.
Citat:
Jag har inte sagt att dessa personer finns på Google, självklart finns de där, men nu diskuterar vi om man kan sätta "lika med-tecken" mellan en värdering per medlem på Flashback och Facebook. Gällande det andra påståendet så tror jag det är omöjligt för Flashback att skapa ett sådant system, i så fall hade det redan funnits. Dessa system som skapas för annonsering på Facebook är oerhört avancerade.
Klart det inte nödvändigtvis hade funnits bara för att det går att skapa. Helflummig logik.

Jag ser inte ens reklamen på Facebook och när jag har sett den har jag väldigt sällan brytt mig så särskilt avancerade eller lyckade kan de ju inte vara.

Det var något företag (var det BMW?) som hade kört reklam på Facebook men slutade då effektiviteten var så kass.

Tror fan jag har klickat fler gånger på banners här om diverse droger/smartdrugs än vad jag har klickat på någon annons på Facebook fast jag aldrig har tagit någon narkotika eller beställt något från en sådan sida. Av ren nyfikenhet.
Citera
2012-05-19, 02:31
Medlem
datoriprograms avatar
Runt 13 mille kanske, dvs. inte märkvärdigt mycket. Reklamintäkterna är dessutom inte ens i närheten (per capita) av de för facebook, eftersom inte många företag vill förknippas med denna sida. Därför är det billigare med annonser på flashback -> mindre intäkter.

Dessutom är det text som lockar besökare till Flashback. Till facebook är det allt möjligt -> blicken dras lättare mot annonser kan jag tänka mig. Men jag har ingen bra koll på...ja, annonsfilosofi?

Man kan ofta dra bedömningen över hur väl det går för ett företag genom att titta på hur diskreta annonserna är. Google (undantag med youtube kanske) och facebook går det alltså bra för kan man konstatera med en sådan primitiv analys. Flashback är lite mer desperata tillsammans med många nyhetssajter och exempelvis spelsajter http://se.ign.com/ (man ser ju endast reklam där om man inte scrollar)
Senast redigerad av datoriprogram 2012-05-19 kl. 02:37.
Citera
2012-05-19, 04:19
Medlem
annanmedlems avatar
Knappt 3 kronor / medlem?

Ca 1/3 av vad Facebook gör då? Om nu allt möjligt skulle stämma
Citera
2012-05-19, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datoriprogram
Runt 13 mille kanske, dvs. inte märkvärdigt mycket. Reklamintäkterna är dessutom inte ens i närheten (per capita) av de för facebook, eftersom inte många företag vill förknippas med denna sida. Därför är det billigare med annonser på flashback -> mindre intäkter.

Dessutom är det text som lockar besökare till Flashback. Till facebook är det allt möjligt -> blicken dras lättare mot annonser kan jag tänka mig. Men jag har ingen bra koll på...ja, annonsfilosofi?

Man kan ofta dra bedömningen över hur väl det går för ett företag genom att titta på hur diskreta annonserna är. Google (undantag med youtube kanske) och facebook går det alltså bra för kan man konstatera med en sådan primitiv analys. Flashback är lite mer desperata tillsammans med många nyhetssajter och exempelvis spelsajter http://se.ign.com/ (man ser ju endast reklam där om man inte scrollar)

Genomsnittlig nettovinst tre senaste åren = 1,8 Mkr. Så du hävdar på allvar att Flashbacks p/e tal skulle vara ca 7.....
Citera
2012-05-19, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stenskulptur
Vad var nettovinsten 2009 och 2010?

Nettovinster:

2010 1,6 Mkr
2009 3,1 Mkr
2008 0,7 Mkr
2007 0,3 Mkr
2006 0,1 Mkr
Citera
2012-05-19, 13:41
Medlem
Diskontera-ses avatar
Citat:
Går inte säga värdera Flashback och Facebook med samma multiplar.

- Flashback har inte mycket tillväxtpotential, då det endast riktar sig mot Skandinavien. Detta till skillnad från Facebook som har en otroligt stor tillväxtpotential i och med att fler och fler får internet i världen.

- Facebook har förmodligen mycket mer information om sina användare (Då det krävs inloggning) och vad de är intresserade av och gör dem således till en bättre plats för annonser. På Flashback riktas väl inte ens annonserna på något speciellt sätt, mer än att de hamnar i ett specifikt underforum.

- Facebook har några av världens bästa affärs/teknik-människor. Dessa är experter på att skapa en förmögenhet ur sin användarbas och jag tror knappast folket som styr Flashback har någon vetskap (och är möjligtvis inte intresserade) om detta.

Flashback har större tillväxtpotential sett till antal invånare i Skandinavien som inte använder Flashback, jämfört med antalet människor i världen som inte använder Facebook.
Citera
2012-05-19, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
Facebook värderar väl typ varje användare till 630kr?

Flashback har 652951 medlemmar.

Flashback är "värt" 411 359 130 kr.

Men tänk då hur många som inte är aktiva och hur många som faktiskt regelbundet använder fb...
Vet inte om det finns en siffra men skulle kunna tänka mig att vi snackar om hälften...

Vem säger att en användare är värd 630 kr? Tror knappast detta forum är värt 411 miljoner...
Citera
2012-05-19, 14:36
Medlem
Mr.Goats avatar
Flashback går inte att värdera i pengar.

Hur mycket är demokrati och yttrandefrihet värt?

Citera
2012-05-19, 15:13
Medlem
Phillemans avatar
Tänk på alla besökare också, lär var mer än 100 000 unika per dag
Citera
2012-05-19, 17:16
Medlem
FrankyD.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Varför skulle inte Flashback kunna köra ett Engelskt forum? Eller ett Engelskt och Kinesiskt? Risk att det senare blir censurerat dock ..

Ja, jag kan också lägga upp ett vBullentin-forum i England med mitt privata bolag.

Citat:
Det vet jag inget om.Varför har de inte det? Du kommer ju bara med lösa påståenden utan att backa upp dem med någon fakta. Klart den finns, men nu riktar de ju eventuellt redan efter vilka forumdelar man läser i så det blir ju samma effekt hur som helst. Men klart de skulle kunna se att jag postar mest och visar flest trådar i värdepappersdelen och ha en viss uppsättning banners som de riktar till sådana som mig. Är ju inga som helst problem att logga var jag kollar när jag är inloggad.Har du någon fakta om något alls mer än möjligen din data om antalet Internetanvändare och hur det ökar? Jag vill iaf kunna delta aktivt om jag sitter och glor på ett forum.Varför skulle du inte vara det när du besöker fotbollsforumet? Kan väl trolla fotbollsgrupper på Facebook med om det nu är så.

http://www.google.de/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_&met_y=it_net_user_p2&tdi m=true&dl=sv&hl=sv&q=internetanv%C3%A4ndare+v%C3%A 4rlden

Citat:
Jag är inte övertygad om att alla på facebook är så noga med att fylla i alla uppgifter för att hjälpa Facebook med att rikta reklam till dem heller. Och jag hade säkert kunnat tagit bort sådant om jag kände mig övervakad och inte ville att de skulle veta det.Klart det inte nödvändigtvis hade funnits bara för att det går att skapa. Helflummig logik.

Jag ser inte ens reklamen på Facebook och när jag har sett den har jag väldigt sällan brytt mig så särskilt avancerade eller lyckade kan de ju inte vara.

Det var något företag (var det BMW?) som hade kört reklam på Facebook men slutade då effektiviteten var så kass.

Det var GE.

Alltså, du måste väl förstå att Facebook har ett bättre utvecklat annonsystem än vad Flashback någonsin kommer få?
Citera
2012-05-19, 17:17
Medlem
FrankyD.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskontera-se
Flashback har större tillväxtpotential sett till antal invånare i Skandinavien som inte använder Flashback, jämfört med antalet människor i världen som inte använder Facebook.

Skämtar du?

Cirka 2,5 Miljarder människor har internet och detta ökar exponentiellt med cirka 20% varje år (de senaste åren). 36% av dessa har Facebook och man kan väl räkna med att lika många av dessa skaffar Facebook. Nu är jag snäll mot uträkningen och sätter netto av de som lämnar och kommer till Facebook av de nuvarande 2,5 miljarder människorna till 0.

2012: 900 000
2013: 2,5 * 1,2 * 0,36 = 1,08 milj
2014: 2,5 * 1,2^2 * 0,36 = 1,296 milj
2015: .... ^3 ..... = 1,552 milj

Ser du alltså samma tillväxtpotential i Flashback?
Citera
2012-05-19, 17:22
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hibernia
Men tänk då hur många som inte är aktiva och hur många som faktiskt regelbundet använder fb...
Vet inte om det finns en siffra men skulle kunna tänka mig att vi snackar om hälften...

Vem säger att en användare är värd 630 kr? Tror knappast detta forum är värt 411 miljoner...
Det var vad Facebookanvändarna värderades till. Även om det kan tyckas knas där med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in