2008-11-27, 14:25
Medlem
Nu börjar barnkalas-åldern närma sig för vårt barn. Jag bävar för detta då jag har hört från kompisar att det kan bli en dyr historia. Hur gör ni när era barn går på kalas hos dagiskompisar? Hur ofta har barnen kalas och vad lägger man på presenter?
Citera
2008-11-27, 14:43
Medlem
Max 100 kr kanske. Är det din ungen bästa vän kanske det blir nått dyrare och är det bara en vanlig dagiskamrat kanske det blir typ ett klistermärke. Förslag på presenter är väll ett par pokemon/yugioh/digimon kort. Eller vad dom nu leker med.

Hur ofta är barnen på kalas? Kanske 3-10 gånger per år. Beror på om andra ungar gillar din unge och vill bjuda han på kalas. Eftersom det är det dagis med kanske 30-50 ungar och man inte kan bjuda varenda unge så blir det väll inte så jätte många.

Blir väll värre i typ lekis och 1an och 2an då man har en hel klass på kanske 20 ungar som man måste bjuda samtidigt. Om man väljer att bjuda majoriteten av dom dvs och inte bara tjejerna/killarna eller bara 3 av dom bästa vännerna.
Senast redigerad av Fistor 2008-11-27 kl. 14:46.
Citera
2008-11-27, 14:57
Medlem
CommonKnowledges avatar
Brukar man inte fira ungarna i dagis också? Så var det när jag var liten.
Citera
2008-11-27, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Max 100 kr kanske. Är det din ungen bästa vän kanske det blir nått dyrare och är det bara en vanlig dagiskamrat kanske det blir typ ett klistermärke. Förslag på presenter är väll ett par pokemon/yugioh/digimon kort. Eller vad dom nu leker med.

Ok, men det låter ju bra! Fast en hundring/barn kan ju bli en del, för själva kalasen kostar väl också ibland? Eller betalar födelsedagsbarnets föräldrar den kostnaden? Jag tänker om man hyr nån lokal, typ ett lekland.

Brukar föräldrar typ prata ihop sig om vad de tycker är en ok summa att lägga på presenter eller ger det sig av sig självt? Vi har bara haft kalas här med släkt och nära vänner, då blir det ju dyra och fina paket men om alla kompisar på dotterns dagis skulle komma så skulle jag nästan tycka att det vore lite pinsamt om hon fick en massa paket. Herregud, en del har det ju extremt tight ekonomiskt. Då tycker jag att man kunde ha kalas utan paket så att ja.. inget barn stannar hemma för att man liksom inte har råd att gå på kalaset.
Senast redigerad av takidababy 2008-11-27 kl. 15:15.
Citera
2008-11-27, 15:10
Medlem
Sn0o0oZs avatar
man förtränger det
Citera
2008-11-27, 15:15
Medlem
Micke666s avatar
Ha kalaset på McDonalds, det kostar en slant men du slipper själva böket med det hela, allt det jobbiga tar ju McDonalds-personalen hand om.
Värt vart enda öre enligt mig.
Citera
2008-11-27, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takidababy
Ok, men det låter ju bra! F ats en hundring/barn kan ju bli en del, för själva kalasen kostar väl också ibland? Eller betalar födelsedagsbarnets föräldrar den kostnaden? Jag tänker om man hyr nån lokal, typ ett lekland.
Jag har ju ingen unge men man kanske snackar ihop sig så att man tex 3 bilar skjutsar ungarna dit dom ska om det är långt bort osv. Sen om det är inträde till stället får man helt enkelt betala 60 kr eller helt enkelt inte låta ungen gå på det kalaset.

Hyr man en lokal så päjjar väll födelsedagsbarnets föräldrar det. Dom andra föräldrarna har ju oxå kalas som din unge troligtvis kommer gå på med.

Annars är det ju bara att annordna nån skattjakt (där skatten är en godsipåse till alla) där man typ sammlar ledtrådar osv. Typ kasta pil på ballonger fyllda med papperslappar med ledtrådar i sen några gåtor osv typ ''vid ett land där potatisen bor'' eller nått sen går man till potatislandet haha

Fan va roligt det var när man va liten nästan så man saknar den tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Micke666
Ha kalaset på McDonalds, det kostar en slant men du slipper själva böket med det hela, allt det jobbiga tar ju McDonalds-personalen hand om.
Värt vart enda öre enligt mig.
Tur att man bodde x antal mil från närsma Mconalds när man va liten
Citera
2008-11-27, 16:52
Medlem
har haft några kalas nu och vi har antingen hyrt/lånst nån lokal, tex bor man i ett lägenhetsområde så brukar det ju finnas en lokal att låna gratis men vi har även haft hemma, sen så finns det ju bovlinghallar som anordnar barnkalas, gjorde det senast och det gick på 100kr per unge man bjöd och det betalade ju vi då som hade kalaset självklart, då hade vi 13 ungar tror jag och då blev det ju 1300kr men då ingår ju bovling, hamburgare ,glass så det är helt okej.
Citera
2008-11-27, 17:18
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonKnowledge
Brukar man inte fira ungarna i dagis också? Så var det när jag var liten.
Nej, de har ofta tagit bort det för att inte vem-har-finast-tårta-med-hetsen skulle slippas. På en del dagis bjuder dagiset på glass den dagen istället och grattar med nåt litet som alla får.

Sen beror det som sagt på hur stort barnet är. Innan min plutt började skolan var det som sagt bara ett gäng på några killar (tjejbaciller! Äää!) och till dem var det bara att ställa fram tårta och lite godis så skötte de resten själva (läs: rev huset) Möjligen fiskdamm med ta-med-hemgodispåsarna.

Nu är han äldre och hela klassen bjuds, då finns det en lokal i området man kan hyra för en hundring + 500 i deposition. Pimpas med ballonger och lite girlanger, ta dit en bärbar stereo. INGEN fiskdamm, gud så barnsligt! Men tjejerna får gärna vara med nu Lite större tårtor + korv med bröd, lite popcorn och läsk eller saft. De sköter sig oftast själva nu med, men ha gärna lite lekar tillreds, som hela havet stormar och liknande. Eller nåt kul som singstar eller guitar hero.
Citera
2008-11-27, 20:32
Medlem
joe_ss avatar
1. Låna/hyr/köp en idrottshall på en av ortens skolor.
2. Dra fram plintar-lianer-tjockmattor-andra fysiskt fostrande redskap.
3. Servera korv med bröd-tårta-glass. Glöm inte servetter-hushållspapper-egen wettextrasa.
4. Samla in lämnande föräldrars mobilnummer.
5. Låt barnaskaran slösa energi.
6. Ha koll.
7. Lägg det lyckliga födelsedagsbarnet tidigt.
Citera
2008-11-27, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joe_s
1. Låna/hyr/köp en idrottshall på en av ortens skolor.
2. Dra fram plintar-lianer-tjockmattor-andra fysiskt fostrande redskap.
3. Servera korv med bröd-tårta-glass. Glöm inte servetter-hushållspapper-egen wettextrasa.
4. Samla in lämnande föräldrars mobilnummer.
5. Låt barnaskaran slösa energi.
6. Ha koll.
7. Lägg det lyckliga födelsedagsbarnet tidigt.

precis ett sånt kalas var grabben på för inte allt för längesen, ungarna tyckte det var toppen
Citera
2008-11-27, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor

Hur ofta är barnen på kalas? Kanske 3-10 gånger per år. Beror på om andra ungar gillar din unge och vill bjuda han på kalas. Eftersom det är det dagis med kanske 30-50 ungar och man inte kan bjuda varenda unge så blir det väll inte så jätte många.

Blir väll värre i typ lekis och 1an och 2an då man har en hel klass på kanske 20 ungar som man måste bjuda samtidigt. Om man väljer att bjuda majoriteten av dom dvs och inte bara tjejerna/killarna eller bara 3 av dom bästa vännerna.

läste på text tv att man nu för tiden måste bjuda hela klassen ...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in