2008-11-27, 09:43
Bannlyst
behövs det verkligen? vad för funkion har versalerna förutom att de är fula och klumpiga. man kan läsa av texten javisst, men hör inte detta egentligen till medeltiden eller nåt där de som kunde skriva skull krångla till det änn mer så de fattiga inte skulle lära sig.

åsikter, tankar, argument
Citera
2008-11-27, 09:46
Medlem
GaiNs avatar
Som jag redan sagt på irc, det är otroligt mycket lättare att skaffa sig en överblick av innehållet av en text om man påbörjar meningar med en versal och avslutar med en punkt.

Må väl
GaiN
Citera
2008-11-27, 09:51
Medlem
Flytande_argots avatar
En punkt . är jävligt liten och i en stor textmassa försvinner den lätt. Hur svårt är det att använda sig av stor bokstav förresten?
Lär rekommendera alla som sitter och skriver mycket att lära sig skriva med korrekt fingersättning. Det är så jävla överlägset pekfingervalsen och det här med stor bokstav tänker man inte ens på då eftersom det hela går automatiskt. Man tittar ju inte ens på tangentbordet.
Citera
2008-11-27, 10:19
Medlem
Klastrulss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fo0o
behövs det verkligen? vad för funkion har versalerna förutom att de är fula och klumpiga. man kan läsa av texten javisst, men hör inte detta egentligen till medeltiden eller nåt där de som kunde skriva skull krångla till det änn mer så de fattiga inte skulle lära sig.

åsikter, tankar, argument

Det där var bland det dummaste jag läst! Du borde bli ifråntagen rätten att uttrycka dig i skrift.
Citera
2008-11-27, 11:21
Medlem
Egon3s avatar
TS kan kanske roa sig med att hitta på meningar som korrekt börjar med liten
bokstav. Många undviker sådana exempel, därför att de kan förbrylla läsaren.
Gustaf von Rosen var greve och militär. von Rosen är en tyskbaltisk släkt.
Seriösa skribenter skriver för läsarnas nytta och nöje, inte för sin egen bekvämlighet.

Investering i Qwerty-fingersättning är som sagt klokt använda timmar. Lillfingret
hittar skiftknappen under ryggmärgskontroll.

Alla språk med latinska bokstäver har versal för ny mening, troligen de flesta
språk med bokstavsskrift.

Skulle vi göra någon typografisk innovation så kunde inledande frågetecken vara
något att tänka på, efter modell av spanskan. ¿Eller hur?
Citera
2008-11-27, 11:42
Medlem
ke'els avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Alla språk med latinska bokstäver har versal för ny mening, troligen de flesta språk med bokstavsskrift.
Versaler är ett europeiskt påfund och existerar bara i de latinska, grekiska, kyrilliska och armeniska alfabetena. Språk med andra alfabet gör ingen sådan distinktion.
Citera
2008-11-27, 14:55
Bannlyst
kollakolla, ifall de där stämmer så kommer jag hädanefter skriva med små bokstäver hela tide för att jävlas och för att slå ett slag för mångkulturen och globaliseringen så som vi kallar den.

längtar till den dag då vi alla har ett gemensamt språk sån alla kan göra sig förstådda var de än kommer. när detta händer så kommer det respekten och förståelsen att öka vilket betyder att vi kommer hjälpa varandra mer än vad vi gör idag.
Citera
2008-11-27, 15:01
Moderator
blomvattnares avatar
Jag tycker att en text blir mycket mer lättläst om man använder sig av stor bokstav i början av meningen. Annars flyter det lätt ihop. Även om man själv inte gillar att använda det, så kan man ju göra det av respekt för läsaren.

Det förekommer ibland att jag hoppar över texter som är svårlästa, t.ex om de är skrivna med enbart stora bokstäver, eller med enbart små bokstäver och inga eller få punkter. Likaså blir det jobbigt om man inte styckeindelar, en text ska vara luftig. Möts man av en vägg av text så ger man lätt upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in