2008-11-26, 12:23
Medlem
Hej,

Jag har läst lite på forumet, men då jag inte riktigt fått nått svar på det jag försöker få reda på så startar jag därför en ny tråd. (Om det redan
finns nån tråd på FB som tar upp min fråga, vänligen hänvisa mig till den, har letat, men sök funktionen suger verkligen...)

SÅ det jag undrar är:

Vad är skilladen mellan SVENSK köpta ciggaretter och utlänska, köpta via nätet? säg Marlboro, Prince, LM osv

Nog borde Prince I Sverige vara detsamma i Polen? (samma cigarettförpackning, samma tillverkare...)

Men så inser jag, det kanske inte är så självklart då jag märkt att Coca cola smakar olika, olika delar av världen (trots att det i princip borde smaka detsamma...)

Anledningen till att jag frågar är för att jag har bestämt mig för att testa handla via nätet då jag ser att det bli mycket billigare (röker mycket och med ökade mat pris priser, måste man hitta ett sätt att kompensera...)

Och vill därför veta vad skillnaden är? smak, kvalite osv.

Kommentarer som SLUTA RÖKA, eller annat orelevant som inte hör till min frågeställning.
Vänligen motstå frästelsen att skriva, KOMMER INTE SLUTA RÖKA eller minska förbrukning!

SÅ ni som vet skillnaden/ har testat utlänska cigaretter, upplys mig!

/RealNEW
Citera
2008-11-26, 12:26
Medlem
Filtren brukar vara klenare, mer kvistar osv i tobaken.

Sämre smak, dåligare kvallité

Särskillt arabiska cigaretter smakar lampolja och du måste suga som en dammsugare för att filtret ska funka.
Citera
2008-11-26, 12:42
Medlem
Hmm, är det verkligen så illa? Är det samma sak med dem internationella märken som Marlboro? (I så fall är det ju ingen ide att köpa från utlandet...)

Men hur är det med cigaretter från Polen?

Nån som testat köpa Marlboro och LM från någon av cigarettbutikerna på nätet, (som vad jag förstår säljer polska cigaretter).
Citera
2008-11-26, 13:07
Medlem
CodeMANs avatar
Jag köper Marlboro Menthol på taxfree i olika länder (eller nja, just den varianten finns inte överallt, men men...), och jag har inte märkt någon märkbar skillnad. Vissa utländska varianter kan ha en "tydligare", eller "renare" mentol-smak, men det är möjligt att jag inbillar mig.

Smakskillnaden när det gäller colan kan bero på den lokala vattenförsöjningen. Kemikalier är som kemikalier, de smakar nog samma sak överallt runt jorden, men vattnet smakar klart annorlunda från plats till plats.
Citera
2008-11-26, 18:04
Medlem
Ja, det är bra stor skillnad på cigaretter mellan länderna. Tobaken är från olika ställen.
Citera
2008-11-26, 18:36
Medlem
Mx_1337s avatar
Skillnaden mellan polska och svenska cigaretter är enligt mig inte så stor.. dom smakar lite billigare vilket dom ju också är, så inget problem där direkt.

Det samma gäller istortsett också spanska cigaretter, dock tycker jag dessa smakar ännu lite billigare än dom polska.
Citera
2008-11-27, 12:35
Medlem
Hej,
Tack för alla upplysande svaren!
Skillnaden på samma cigarett kan alltså vara enormt beroende på var man köper. Men får man det billigare så kanske det ändå är värt det?...

Nån som vet lite mer konkret varför denna stora skillnad? (någonstans på internet där jag kan läsa om det?) Smoeggarn skrev att Tobaken är från olika ställen.
Men borde inte tex Marlboro, Prince osv arbeta på att försöka hålla samma kvalite världen över? Samma "recept", så stora namn som dem är?

För anledningen till att jag väljer Prince framför tex andra märken är ju för smakens skull, det är ju det som gör skillnaden mellan cigarett och cigarett.
Annars skulle man ju lika gärna kunna röka NEXT eller nån annan skit cigarett.

De lär ju tappa kunder på grund av det (eller folk kanske inte rör på sig tillräckligt mycket för att det ska göra en skillnad, hmmm...)

Antar att att ända sättet att bilda min rätta uppfattning är genom att testa helt enkelt...

Så vilka märken där ute i världen är motsvarig Prince I SVERIGE, (vilket land ska man handla i från?).

Och innan jag glömmer, är det samma styrka på tex Prince, där som här
(0,9mg)?
Senast redigerad av RealNew 2008-11-27 kl. 12:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in