2008-11-26, 03:03
Medlem
denny.cranes avatar
Jag lyckades falla för denne rappare för första gången förra året då en vän visade mig en ny version av Uno Svenningssons 'Under Ytan'. Och det blev kärlek i första öronblicket! Därefter började jag lyssna på andra låtar av samma artist (Blues), såsom Andra Sidan (Bortom Dimhöljet), Släpp Mig Fri, En Vän, Livshistoria, Helt Okej osv.. Listan kan göras lång, och jag måste säga att han verkligen är en av Sveriges mest underskattade rappare någonsin. Han har budskap och sjunger inte om polishat, knark osv..

Jag tycker att det är en skandal att han inte har fått sitt eget tråd här i forumet. Enligt mig är han en av Sveriges genom tiderna bäste rappare, jämte Timbuktu.
Ni som inte har någon aning om vem jag snackar om kan kolla länkarna nedan, där hittar ni några mästerverk signerat Blues!

Släpp mig fri - Blues
http://www.youtube.com/watch?v=dtXMAaez0sc

Under Ytan - Blues
http://www.youtube.com/watch?v=3_tGkCdxWiE&feature=related

En Vän - Blues
http://www.youtube.com/watch?v=4UZ6DINtOi4&feature=related

Helt Okej - Blues
http://www.youtube.com/watch?v=EpjR4WbBYh8&feature=related

Här diskuterar vi allt som har med Blues att göra, skriv gärna vad tycker ni om honom, varför är han så jävla underskattat?
Har hört att han ska släppa en ny album 09, någon som kan bekräfta det?
Citera
2008-11-26, 03:45
Medlem
TaxiAls avatar
Underskattad? Han fick väl rätt mycket uppskattning när han var aktuell, var väl minst 6-8 år sen. Personligen tycker jag att han är jättedålig
Citera
2008-11-26, 10:24
Medlem
DK333s avatar
Han var en av alla dussinrappare som fick skivkontrakt under "Pettervågen". Ett riktigt one hit wonder som gjorde sig känd på en annan artists låt. Som rappare är han väldigt stereotyp och på sin höjd medioker.
Att jämföra honom med Timbuktu tycker jag är ett tecken på dålig smak och total okunskap, men smaken är som röven och allt det där...
Citera
2008-11-27, 19:49
Medlem
denny.cranes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DK333
Han var en av alla dussinrappare som fick skivkontrakt under "Pettervågen". Ett riktigt one hit wonder som gjorde sig känd på en annan artists låt. Som rappare är han väldigt stereotyp och på sin höjd medioker.
Att jämföra honom med Timbuktu tycker jag är ett tecken på dålig smak och total okunskap, men smaken är som röven och allt det där...

Okej jag håller med om att jämföra honom med Timbuktu var överdrivet då Timbuktu har en helt egen genre inom hiphop och är i alldeles egen klass. Men jag tror definitivt att Blues skulle platsa bland top 5 rappare i Sverige.

Jag lyssnar själv inte på så mycket rap, och speciellt inte svensk sådan. Men jag har fastnat för Blues och tycker verkligen inte att han är en one-hit. Medioker? Nej du, han har ju text, rytm, musik och allt. Är verkligen förvånad över de två första svaren hittills Trodde att han skulle vara mer omtyckt..
Citera
2008-11-27, 19:52
Medlem
denny.cranes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxiAl
Underskattad? Han fick väl rätt mycket uppskattning när han var aktuell, var väl minst 6-8 år sen. Personligen tycker jag att han är jättedålig
Fick han? Men varför är det så få som fortfarande minns honom
Citera
2008-11-27, 21:17
Medlem
Jag är ett fan av Blues, har också tänkt på att han är väldigt bortglömd. Dock är det väl inte så konstigt med tanke på hur lite väsen han gör av sig? Har alltid gillat att han framställer sig själv som(eller kanske helt enkelt är?) lite smartare än vissa andra inom rapgenren. Han sitter inne med flera riktigt bra låtar på sitt konto.

Nu var det längesedan jag lyssnade på honom, har lämnat rapmusiken helt. Vore kul att höra något nytt med honom, för han har alltid haft saker att säga som tilltalar mig. Bra initiativ med den här tråden.
Citera
2008-11-28, 06:45
Medlem
Rois avatar
här dyker han upp igen https://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=31
Citera
2008-11-28, 17:14
Medlem
Schnauzers avatar
han har ju spelningar runt om i landet och även i norge (?) (jag har fått för mig att han är ganska stor i norge men jag har inga bevis för det) ganska ofta och har visats i tv en del, speciellt när han var som stört så han är väl inte underskattad. han får den uppskattning han förtjänar enligt mig.
har bara hört en bra låt med honom men den hittar jag inte igen så den kanske var feltaggad. "ny tid, ny strid" säger det er något, finns det nån låt av honom som går så?
Citera
2008-11-28, 23:11
Medlem
Rois avatar
Såg att jag visst länkat lite fel... http://www.youtube.com/watch?v=WLXV1YMEzS8
Citera
2008-11-30, 20:43
Medlem
denny.cranes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnauzer
han har ju spelningar runt om i landet och även i norge (?) (jag har fått för mig att han är ganska stor i norge men jag har inga bevis för det) ganska ofta och har visats i tv en del, speciellt när han var som stört så han är väl inte underskattad. han får den uppskattning han förtjänar enligt mig.
har bara hört en bra låt med honom men den hittar jag inte igen så den kanske var feltaggad. "ny tid, ny strid" säger det er något, finns det nån låt av honom som går så?

Ett av hand album heter Ny tid, ny strid, så det bör väl finnas en sådan låt.. ska försöka hitta länk till den senare =)
Citera
2008-11-30, 20:48
Medlem
Bortgångs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnauzer
han har ju spelningar runt om i landet och även i norge (?) (jag har fått för mig att han är ganska stor i norge men jag har inga bevis för det)

Blues är inte stor i Norge, 9 av 10 hiphop-fans här vet inte vem han är eller så ser dom honom som "han derre kjipe Ken-kopien". Enda stället jag sett att han spelat här i bagge-landet var i samband med en konsär som Agenda-x och antirasistiskt senter arrangerade på den sunkiga lokalen Cosmopolite för en del år sen, sen har han säkert spelat på något mindre jam här och där, men stor är han inte
Citera
2008-12-02, 22:56
Medlem
Schnauzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortgång
Blues är inte stor i Norge, 9 av 10 hiphop-fans här vet inte vem han är eller så ser dom honom som "han derre kjipe Ken-kopien". Enda stället jag sett att han spelat här i bagge-landet var i samband med en konsär som Agenda-x och antirasistiskt senter arrangerade på den sunkiga lokalen Cosmopolite för en del år sen, sen har han säkert spelat på något mindre jam här och där, men stor är han inte

Ånej nu kom jag på att jag hade blandat ihop Blues med Ken. My bad men jag är inte så insatt som sagt + jag tycker att dom ser ganska lika ut har jag för mig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in