Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-18, 22:24
  #193
Medlem
ruttenfimps avatar
borde inte spela någon roll?
Citera
2020-11-18, 23:04
  #194
Medlem
Alonens avatar
Härlig tråd!

Har provat att blanda melatonin med kodein, hyfsad effekt!
Citera
2020-11-19, 07:10
  #195
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KennethRothman
Vi vet att grapefrukt(juice) kan boosta opiater.

Det finns en del påståenden här på FB att grapefrukt påverkar upptagen av oxy även om man snortar oxyn. Är det korrekt?

Jag trodde att interaktionen uppstod i magen när oxy och grapefrukt blandades. Men är det så att ett glas grapefruktjuice kan boosta oxyn även när jag tar det nasalt?


Man ska väl äta/dricka grape en stund innan man tar Oxyn, tror jag läst någonstans att det ska gå en halvtimme mellan, men jag kan ha fel 🧐.

Så att det är pga att dom skulle blandas i magen och man på så vis får en extra boost har jag svårt att tänka mig.
Citera
2020-11-19, 08:28
  #196
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Man ska väl äta/dricka grape en stund innan man tar Oxyn, tror jag läst någonstans att det ska gå en halvtimme mellan, men jag kan ha fel 🧐.

Så att det är pga att dom skulle blandas i magen och man på så vis får en extra boost har jag svårt att tänka mig.

Sant, har lärt mig samma sak. Att grapefrukt ska ”tas” en stund innan. Jag tar ett glas grapefrukt en timme innan och ytterligare ett glas en halvtimme innan jag tar oxy. Och det talar ju för att det inte är tal om så mycket blandning i magen. (i och för sig sköljer jag ibland ner tabletterna med just grapefruktjuice).

Är det farligt? Låt säga att jag bli lika hög på 20mg oxy med grapefrukt som på 40mg solo. Är det då något alternativ bättre eller sämre för kroppen
Citera
2020-11-19, 08:53
  #197
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KennethRothman
Sant, har lärt mig samma sak. Att grapefrukt ska ”tas” en stund innan. Jag tar ett glas grapefrukt en timme innan och ytterligare ett glas en halvtimme innan jag tar oxy. Och det talar ju för att det inte är tal om så mycket blandning i magen. (i och för sig sköljer jag ibland ner tabletterna med just grapefruktjuice).

Är det farligt? Låt säga att jag bli lika hög på 20mg oxy med grapefrukt som på 40mg solo. Är det då något alternativ bättre eller sämre för kroppen


Det har jag ingen aning om, jag tar mina OxyContin ”som man ska”, dvs jag tar ingen grapejuice/snortar/skjuter etc.
Jag har smärtproblematik och tvingas ta dom för att klara mig igenom vardagen.
Citera
2020-11-19, 09:17
  #198
Medlem
SvartaBjorns avatar
Tråd infogad.
/Moderator
Citera
2020-12-07, 19:16
  #199
Medlem
SrgntPpprs avatar
Jag brukar äta en stor grapefrukt eller pressa två stycken till juice lite innan jag tar mitt metadon. Jag tycker att det boostar en del. Helt klart påtagligt.

Man ska dock inte dricka juice från koncentrat. Det måste vara färskpressat. Den enda vi har i Sverige - såvitt jag vet - som inte är från koncentrat är Tropicana Golden Grape. Brukar köpa den ibland, men oftast pressar jag själv eller äter frukten som den är.

Grapefrukt tycker jag boostar alprazolam och diazepam lite grann, men metadon boostar det som sagt helt klart och tydligt.
Citera
2022-08-28, 00:04
  #200
Medlem
chribsson2s avatar
Surrats mycket om röd vs vit grapefrukt här. Fungerar på samma vis enl studien som länkas:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18771009/
Citera
2022-09-13, 05:12
  #201
Medlem
Yoros avatar
Jag har provat juice och frukt men tycker snarare det försämrar påslaget när opioiderna kickar in. Kanske tagit det fel eller så går det inte väl med oxikodon?
Citera
2022-09-13, 09:08
  #202
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoro
Jag har provat juice och frukt men tycker snarare det försämrar påslaget när opioiderna kickar in. Kanske tagit det fel eller så går det inte väl med oxikodon?

Det står på FASS att grapefrukt inte ska intas samtidigt som man äter OxyContin pga effekten kan bli högre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback